2023-06-04, 22:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Man kunde ju nästan ana att fler skulle hoppa på de här helt fria fantasierna. Det finns verkligen ingenting som tyder på att det är SE som skrivit breven förutom er egen övertygelse att han är gm.

Letar man tillräckligt hårt för att hitta likheter kommer man såklart hitta dom. Och så glömmer man lätt bort alla olikheter. Det är faktiskt inte så konstigt att folk kollar på klockan, det händer rätt ofta när man är ute. I alla fall på den här tiden när de flesta hade en klocka lättillgänglig på armen.

SE har en helt annan handstil än i brevet. Hans handstil är ju nästan en konstform.

Du menar hans kalligrafi. Ja, den är en konstform, eller åtminstone ett hantverk.

Men detta är inte hans handstil. Tror du att han skrev kalligrafi hela tiden?

För att se hans handstil: Kolla in det som finns bevarat av honom i Sveriges Radios arkiv.

Den är rätt lik. Åtminstone vad gäller det sista Skelleftehamnsbrevet, som är mer avslappnat.
Citera
2023-06-04, 22:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du menar hans kalligrafi. Ja, den är en konstform, eller åtminstone ett hantverk.

Men detta är inte hans handstil. Tror du att han skrev kalligrafi hela tiden?

För att se hans handstil: Kolla in det som finns bevarat av honom i Sveriges Radios arkiv.

Den är rätt lik. Åtminstone vad gäller det sista Skelleftehamnsbrevet, som är mer avslappnat.
Nej, jag menade hans handstil som jag tagit från breven med Sven Anér. http://www.itdemokrati.nu/page53.html
Det är väldigt stiligt, rakt och snyggt. Det har väldigt lite gemensamt med Skeleftehamnsbreven. Då får man ju anta att SE förställde handstilen för att förvirra. Men du har inte kunskaperna för att avgöra om det är gjort eller om det ens finns några likheter med SEs egentliga handstil, vilket det inte ser ut att finnas.
Citera
2023-06-04, 22:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej, jag menade hans handstil som jag tagit från breven med Sven Anér. http://www.itdemokrati.nu/page53.html
Det är väldigt stiligt, rakt och snyggt. Det har väldigt lite gemensamt med Skeleftehamnsbreven. Då får man ju anta att SE förställde handstilen för att förvirra. Men du har inte kunskaperna för att avgöra om det är gjort eller om det ens finns några likheter med SEs egentliga handstil, vilket det inte ser ut att finnas.

Uppenbarligen har jag större kunskaper än dig.

Brevet till Anér och det där brevet som experten analyserade är skrivna med kalligrafi.

Skandiamannens handstil ser helt annorlunda ut, vilket man kan se i Sveriges Radios arkiv.

Det finns något som heter Windows. Om du sätter sista Skelleftehamnsbrevet bredvid dessa snuttar ...

Kommer det ta 37 år till för dig att kunna skilja mellan kalligrafi och handstil?
Citera
2023-06-04, 23:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H22159-05

Intressant!

Men om FG passerade ingången till Skandia kl. 23:19 så hade hon hunnit längre bort än till Kungsgatan?

Hon menar på att hon befann sig där i närheten när hon hörde en knall.

Det är även oklart när hon lämnade biografen. Hon kan ha passerat förbi något tidigare.

Nej, tyvärr. FG var troligen long gone när SE tog klivet ut på Sveavägen ...

Ej heller var han fet eller hade dålig kondition under 1986.

Han springer bra mycket snabbare än de flesta 52-åringar ...

Sånt där tryck i steget har man inte om man inte då och då tränar på det.
Citera
2023-06-05, 06:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Intressant!

Men om FG passerade ingången till Skandia kl. 23:19 så hade hon hunnit längre bort än till Kungsgatan?

Hon menar på att hon befann sig där i närheten när hon hörde en knall.

Det är även oklart när hon lämnade biografen. Hon kan ha passerat förbi något tidigare.

Nej, tyvärr. FG var troligen long gone när SE tog klivet ut på Sveavägen ...

Ej heller var han fet eller hade dålig kondition under 1986.

Han springer bra mycket snabbare än de flesta 52-åringar ...

Sånt där tryck i steget har man inte om man inte då och då tränar på det.
Nu har jag ju, precis som polisen antar jag med tanke på att de kom fram till samma tid, räknat på när hon borde varit där baserat på var hon var när hon hörde skotten. Och det är strax efter 23:19.

Hon borde då troligtvis vara där innan SE kliver ut på gatan, eftersom han antagligen kliver ut senare än 23:19. Men det sänker sannolikheten i att SE skulle kliva ut tidigare än så, som du tog upp som alternativ. Och möjligheten för honom att ta den där påhittade svängen norrut blir ännu knepigare att få ihop.

Och man kan ha kvar en okej löpteknik utan att konditionen finns där. Om hans närstående säger att han aldrig tränade och var i dålig form så får man väl ändå jobba med att det är det som är det troliga.
Citera
2023-06-05, 06:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Uppenbarligen har jag större kunskaper än dig.

Brevet till Anér och det där brevet som experten analyserade är skrivna med kalligrafi.

Skandiamannens handstil ser helt annorlunda ut, vilket man kan se i Sveriges Radios arkiv.

Det finns något som heter Windows. Om du sätter sista Skelleftehamnsbrevet bredvid dessa snuttar ...

Kommer det ta 37 år till för dig att kunna skilja mellan kalligrafi och handstil?
Jaha, då har jag fel om det då. Då har du större kunskaper i just det här området. Du får gärna länka till de där breven
Citera
2023-06-05, 06:29
Medlem
Citat:
en liten djupdykning i vapenhandlarens dotters förhör https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H22159-05. Hon var också på Bröderna Mozart denna kväll och vandrade ner på sveavägens östra trottoar, förbi skandia och dekorima och vidare till kungsgatan.

"Filippa informeras om att skotten mot makarna Palme skedde cirka 23:21 och hon tillfrågas om hon i efterhand har funderat på var hon kan ha stått när skotten avlossades och hon uppgav att hon inte funderat på detta.

När hon senare i efterhand fick reda på vad som hänt så har hon förstått att hon hört någonting men då var hon i korsningen nedåt Kungsgatan.

Hon vet inte klockslaget utan mer att det var efter bion på väg hem.

Hon vet bara att hon reagerade på ett ljud som hon inte kunde definiera.

Det kunde ha varit en bil som baktände eller något annat ljud. När de hörde ljudet hade de passerat Ströms herrekipering."

Utgår man från att det ljud filippa regaerade på var skotten så befann hon sig ca 90-95 sek från morplatsen vid normal gånghastighet (1,3 m/s), och ca 140 sek ifrån Skandias ingång. Det gör att hon passerar utanför Skandias ingång runt 23:19:10 +- 10 sek.

Det gör att den tidiga utpasseringen som skulle krävas för att hinna med en högersväng och sedan slå följe på LOP som tensonmannen sjunker i sannolikhetsnivå. För vi har en som känner SE väl och vice versa är då precis utanför och enligt sig själv då kulle känna igen honom. "Filippa informeras om att Stig stämplade ut klockan 21:19 från Skandia vilket bör vara i nära tid som hon passerade Skandia och hon uppgav att om Stig klev ut från Skandia så skulle hon ha känt igen honom om hon befann sig där."

andra noterbara saker från detta förhör.
"Filippa har svårt att tro att Stig skulle ha kunnat vara kapabel att göra detta.
Detta med tanke på Stigs dåliga fysik och att han då skulle kunna strukturera sig och kunna genomföra en sådan sak där det bör ingå en typ av planering.
Stig skulle inte klara av detta för han är inte den personen som han gett prov på.
Stig har retat ganska många genom att vara den person som han är.
Han var inte vuxen och hade svårt att hålla tiden."

"Filippa menar att man kan få en adrenalinkick och kan göra något extra i denna speciella situation men Stig var en lat människa som vägde en del, han rökte och drack och hade den sämsta konditionen. Filippa kan inte se Stig springa efter någon med anledning av detta."
Hon kopplar ihop hans fysik när han blev äldre inte den han hade 1986 i rapport.

Hela vittnesmålet innehåller tveksamheter och är inget alibi på nått sätt.

Hon pratar i SE sak.

Även om det vore så att hon passerade 19:10 så om SE kommer ut 23:19:15 och tar höger så är inte det nått hinder.

Hela hennes vittnesmål passar lite för bra för att kännas trovärdigt. Iallafall i dess delar.

Ingen kan bekräfta hennes vittnesmål.
Citera
2023-06-05, 06:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hon kopplar ihop hans fysik när han blev äldre inte den han hade 1986 i rapport.

Hela vittnesmålet innehåller tveksamheter och är inget alibi på nått sätt.

Hon pratar i SE sak.

Även om det vore så att hon passerade 19:10 så om SE kommer ut 23:19:15 och tar höger så är inte det nått hinder.

Hela hennes vittnesmål passar lite för bra för att kännas trovärdigt. Iallafall i dess delar.

Ingen kan bekräfta hennes vittnesmål.
Det där säger du ju inte baserat på något annat än ett rent antagande och önsketänkande.

Jag har heller inte sagt att det är något direkt alibi eller är stensäkert. Men det är ytterligare en sak som gör det svårt att få ihop med en tidig utpassering.
Citera
2023-06-05, 07:58
Medlem
Citat:
Det där säger du ju inte baserat på något annat än ett rent antagande och önsketänkande.

Jag har heller inte sagt att det är något direkt alibi eller är stensäkert. Men det är ytterligare en sak som gör det svårt att få ihop med en tidig utpassering.
Vad är önsketänkande i min replik?

Kritisk granskning som användning i en diskussion är det i min värld.

Det är tankar man bör ha med sig när man läser vittnesmålet.
Citera
2023-06-05, 08:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Men du har ju bildbevis på när han springer 1986. Han ser inte fet och otränad ut, snarare atletisk. Vilka i samma ålder skulle hänga med den karln utan att dra baksida lår? Ett sådant löpsteg kräver träning.

Visserligen är han lite flåsig i intervjun med FR, men men ...

Hade inte SE jobbat i samma kvarter under 20 år? Skulle inte förvåna om han körde vardagsmotion i form av att gå uppför den där trappen. Han kanske kände att, den här tar jag i nattmössan, och ingen hänger med mig här ....
Citera
2023-06-05, 08:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nu har jag ju, precis som polisen antar jag med tanke på att de kom fram till samma tid, räknat på när hon borde varit där baserat på var hon var när hon hörde skotten. Och det är strax efter 23:19.

Hon borde då troligtvis vara där innan SE kliver ut på gatan, eftersom han antagligen kliver ut senare än 23:19. Men det sänker sannolikheten i att SE skulle kliva ut tidigare än så, som du tog upp som alternativ. Och möjligheten för honom att ta den där påhittade svängen norrut blir ännu knepigare att få ihop.

Och man kan ha kvar en okej löpteknik utan att konditionen finns där. Om hans närstående säger att han aldrig tränade och var i dålig form så får man väl ändå jobba med att det är det som är det troliga.
Exakt, löptekniken och snabbheten fanns där, det har många av oss kunnat bevittna tack vare FR:s reportage. Konditionen var däremot nog inte den bästa, han återkom ju till Skandia i ett mycket medtaget tillstånd enligt väktarna. Ungefär som man kan tänka sig en otränad SE efter någon kilometers flykt runt kvarteren. Finns alltså ingen motsättning mellan snabbheten och den dåliga konditionen i det här fallet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-05 kl. 08:40.
Citera
2023-06-05, 09:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad är önsketänkande i min replik?

Kritisk granskning som användning i en diskussion är det i min värld.

Det är tankar man bör ha med sig när man läser vittnesmålet.
Att hon blandar ihop det med hans senare fysik. Det kan vara så, men du tar det som fakta av oklar anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in