2023-06-05, 10:55
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Då Ryssland har luftherravälde så kommer inte Leopard-stridsvagnarna göra så stor skillnad. Ryska stridshelikoptrar tror jag kan slå ut dem relativt snabbt.

Även så att den stora majoriteten av stridsvagnarna är gamla Leopard I som bör jämföras med T-64. Vi får se hur långt det räcker.

Ryssland har inte alls luftherravälde, kan ni FÖRSÖKA klara ett dygn utan att BagdadBob-ljuga?
Citera
2023-06-05, 11:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ryska försvarsdepartementet sade i morse att de slagit tillbaka den ukrainska motoffensiven. Ukraina hade gått till anfall med "sex infanteribataljoner och två pansarbataljoner" från "23:e och 31:a brigaderna". Försvaret hade letts av självaste general Gerasimov på plats och 250 ukrainska soldater hade stupat och 16 stridsvagnar förstörts.

Jag ger inte mycket för det där. Säkerligen har strider förekommit, de har varit intensivare än vanligt, men jag anser att det handlar om stridsspaning och skarp testning av pansarförbanden. Det geografiska område som antyds är intressant. Drabbningen ska ha skett i "södra Donetsk" men involverat "trupper ur Operationsgrupp Syd" (som har ansvar för hela Zaporizjzjafronten). Detta betyder att striderna har ägt rum på Operationsgrupp Syds allra yttersta högerflank.

Det är området kring Velyka Novosilka (den ryska "utbuktningen") som kommer att bli intressant under de närmaste dagarna.

Stämmer delvis men de överdriver storleken. Det är kompanier inte bataljoner som anfallit. Från 4 minuter beskrivs anfallet. https://www.youtube.com/watch?v=XPkuGCS0d5c&t=76s
Citera
2023-06-05, 11:01
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Som jag ser det har anfallet (Och denna historia med guvernören) 2 syften. 1) Att tvinga Ryssland att spendera militära resurser på att försvara ryska gränsen, och helst ta trupper från Ukraina för detta syfte. 2) Propaganda. Vi för ryska folket hur svag deras president, regering, armé och samhälle är. Samt genom uppmärksamheten få ut andra politiska budskap och uppmuntra till uppror.

Nu tror jag de första attackerna gick bättre än väntat så de har satt in mer trupper och höjt sina ambitioner till att faktiskt hålla territorium inne i Ryssland och påverka politiken direkt, inte bara indirekt genom propagandavärdet. Nu kan de försöka förhandla och ställa krav inte bara sprida sitt budskap.
Spot on!
Kreml försöker tiga bort förnedringen av rädsla för att regimens svaghet outas och sprider sig i det förtryckta folket. Putins front mot det egna folket krackelerar.
Citera
2023-06-05, 11:07
Medlem
Grontarskonts avatar
Att det är tyst är mycket bra!

Det skulle vara riktigt illa om deras planer når fram ända till flashback.

Ger 0 % trovärdighet till ryska propagandacentraler som säger att offensiven redan dragit igång och att den slagits tillbaka.
Citera
2023-06-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Ryssland har inte alls luftherravälde, kan ni FÖRSÖKA klara ett dygn utan att BagdadBob-ljuga?

Det beror på hur Ukraina agerar. Om de har sitt luftvärn framskjutet helt till frontlinjen så har ryssen inte luftherravälde, men då kommer AFU förlora luftvärn, och de är dyrbara. Om de har luftvärnet lite mer tryggt placerat lär ryssarna kunna attackera varje framstöt på djupet med helikoptrar/stridsflyg.

Luftherravälde är ju aldrig totalt, såvida man inte slåss mot helt outrustade fåraherdar. Sovjet hade luftherravälde i Afghanistan, men de förlorade ändå många helikoptrar.
Citera
2023-06-05, 11:12
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Det beror på hur Ukraina agerar. Om de har sitt luftvärn framskjutet helt till frontlinjen så har ryssen inte luftherravälde, men då kommer AFU förlora luftvärn, och de är dyrbara. Om de har luftvärnet lite mer tryggt placerat lär ryssarna kunna attackera varje framstöt på djupet med helikoptrar/stridsflyg.

Luftherravälde är ju aldrig totalt, såvida man inte slåss mot helt outrustade fåraherdar. Sovjet hade luftherravälde i Afghanistan, men de förlorade ändå många helikoptrar.

Det beror främst på att Ryssland är ett korrumperat, extremt lögnaktigt och ruttet land som bara kan förstöra.
Ni kan inte ens hålla era egna uppe, Putin har reducerat er till ett U-land.
Citera
2023-06-05, 11:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ryska försvarsdepartementet sade i morse att de slagit tillbaka den ukrainska motoffensiven. Ukraina hade gått till anfall med "sex infanteribataljoner och två pansarbataljoner" från "23:e och 31:a brigaderna". Försvaret hade letts av självaste general Gerasimov på plats och 250 ukrainska soldater hade stupat och 16 stridsvagnar förstörts.

Jag ger inte mycket för det där. Säkerligen har strider förekommit, de har varit intensivare än vanligt, men jag anser att det handlar om stridsspaning och skarp testning av pansarförbanden. Det geografiska område som antyds är intressant. Drabbningen ska ha skett i "södra Donetsk" men involverat "trupper ur Operationsgrupp Syd" (som har ansvar för hela Zaporizjzjafronten). Detta betyder att striderna har ägt rum på Operationsgrupp Syds allra yttersta högerflank.

Det är området kring Velyka Novosilka (den ryska "utbuktningen") som kommer att bli intressant under de närmaste dagarna.

Hmm, har för mig att du efterlyste närkontakt med modrena stridsvagnar från väst för att anse att offensiven har börjat

Tydligen så har Ukraina i alla fall testat en stridsvagn med gott resultat, det går ju inte att dra för stora växlar på en incident men nog fan ligger offensiven i startgroparna.

Citat:
05.06.2023 uppdateringen och många intressanta saker har skett de senaste 48 timmarna. Vi har gjort attacker längs med hela frontlinjen, även testat en av våra västerländska pansarvagnar i strid med turisternas T-72r , 72rna eliminerades. Det finns en dronövervakningsvideo som jag publicerar på min telegram kanal senare idag.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-06-05, 11:25
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Det är intressant hur Ryssland alltid kan ändra narrativet beroende på situationen. De kan mycket väl ändra sig om Krim också när de får svårt att hålla halvön. Liksom de hotar med kärnvapen om Ukraina får Leopard-stridsvagnar och sedan när de får dem så är de dåliga och Ryssland har redan förstört alla; så det spelar ingen roll.

Putin gör sig till åtlöje i diktator-kretsar och kommer att gå till historien som störste clown-diktatorn genom tiderna. Annektera fyra oblast som han inte ens kontrollerar och hålla tal om "Russia forever" för att 6 månader senare inte behöva Donbass och befolkningen där. Clown-diktator.
Citera
2023-06-05, 11:28
Medlem
attogs avatar
Citat:

För er/oss som älskar kartor

Ligger bra mycket längre österut än vad jag trodde. Om det är här, mitt emellan två försvarsdistrikt som du tror är en bra taktik. Själv har jag gissat på mera västerut, vid Marfopil och sedan rakt ner mot Berdiansk.

https://deepstatemap.live/en#9/47.7495/37.1640
Senast redigerad av attog 2023-06-05 kl. 11:32.
Citera
2023-06-05, 11:36
Medlem
Citat:
Det är intressant hur Ryssland alltid kan ändra narrativet beroende på situationen. De kan mycket väl ändra sig om Krim också när de får svårt att hålla halvön. Liksom de hotar med kärnvapen om Ukraina får Leopard-stridsvagnar och sedan när de får dem så är de dåliga och Ryssland har redan förstört alla; så det spelar ingen roll.
Peruns uppdatering från igår (fantastisk som vanligt) går igenom delar av det. https://www.youtube.com/watch?v=fWKGYnO0Jf4

Väst börjar tala om att skicka artilleri - rysk TV hotar med kärnvapen om väst skickar artilleri - väst bestämmer sig för att skicka artilleri - rysk TV (och trådens diktatorkramare) berättar att västartilleri är värdelöst - rysk TV (och trådens diktatorkramare) berättar att de förstört några hundra artilleripjäser - väst-artilleri anländer - rysk TV (och trådens diktatorkramare) berättar att väst inte har ammunition.

Samma med Himars, BMP, stridsvagnar, stormshadow och hittills även stridsflyg (men det har ännu inte nått till "förstörelsefasen"). Och liknande vad gäller Ukrainas tidigare offensiver.
Citera
2023-06-05, 11:38
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Som väntat nya försök från AFU:

ayden
@squatsons
“Urgent AFU went on the attack again near Velika Novoselovka

This time the news is much more disturbing.

Unlike yesterday's attack on our positions, which was deployed almost closer to lunch (the enemy began the main offensive operations at about 11:00), this time the neo-Nazis lined up in battle formations around 4:00 in the morning.

The Armed Forces of Ukraine managed to form a much more serious armored fist. Much more equipment is involved than the day before. Only from the Golden Niva about 30 pieces of equipment (mostly NATO-style) advanced to our positions.

The main direction of the strike is the settlement of Novodonetskoye (it stands on the line just somewhere in the middle between Velika Novoselovka and Vugledara). There is evidence that the enemy is trying to enter the village.

There is a tough fight going on.”

-wargonzo
https://twitter.com/squatsons/status/1665581912797384704?s=20

Grattis! Du är nu en del av nedan:
StratCom of the Armed Forces of Ukraine warns that russian troops are intensifying their informational and psychological operations:

"In order to demoralize Ukrainians and mislead the community, russian propagandists will spread false information about the counteroffensive, its directions and the losses of the Ukrainian army. Even if there is no counterattack. For this, old videos and photos have been prepared, which show damaged vehicles, dead and captured. And also other fake materials."
Citera
2023-06-05, 11:38
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:

Vet du om 21st Mechanized Brigade är den "svenska"? Minns att en användare la upp en bild i tråden på Thomas C Theiners förutspådda formationer. Denna bild är nu borta från twitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in