2023-06-01, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Intressant artikel om träning av ukrainska soldater inför den kommande offensiven. Bland annat säger flera av dem att de ryska soldaterna inte är så inkompetenta som de ibland framställs. Också intressant att få en inblick i stridsviljan hos de ukrainska kämparna och även deras verklighetsbaserade erfarenheter från striderna i och runt Bakhmut. Exempelvis att Wagner besköt sina egna soldater med artilleri...

“The Russians are a professional army, and they definitely know how to build defensive lines and dig trenches. They do that perfectly,” the battalion commander said. “Their equipment is not modern at all, but there is a huge amount of it and it’s quite enough to carry on this war. The only way for us to win is to be more professional and more technically advanced."

https://www.theguardian.com/world/2023/jun/01/fear-is-contagious-but-so-is-courage-the-ukrainian-soldiers-training-to-retake-bakhmut

Ja så har det väl låtit hela tiden förutom under första månaden när de (ryssen) verkligen underpresterade. Jag tror inte gamla vapen (t55 etc) är något att skratta åt egentligen. De levererar nog 105 granater trots sin ålder. Lite synd att t ex Sverige verkar destruera istf att spara som ryssen. Tror att om vi hade haft en 40 - 50 haubits 77 att ge bort så hade det uppskattats.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Intressant artikel om träning av ukrainska soldater inför den kommande offensiven. Bland annat säger flera av dem att de ryska soldaterna inte är så inkompetenta som de ibland framställs. Också intressant att få en inblick i stridsviljan hos de ukrainska kämparna och även deras verklighetsbaserade erfarenheter från striderna i och runt Bakhmut. Exempelvis att Wagner besköt sina egna soldater med artilleri...

“The Russians are a professional army, and they definitely know how to build defensive lines and dig trenches. They do that perfectly,” the battalion commander said. “Their equipment is not modern at all, but there is a huge amount of it and it’s quite enough to carry on this war. The only way for us to win is to be more professional and more technically advanced."

https://www.theguardian.com/world/2023/jun/01/fear-is-contagious-but-so-is-courage-the-ukrainian-soldiers-training-to-retake-bakhmut

Det är sund inställning, att inte underskatta sin motståndare. Skapar rätt förutsättningar för den mentala nivån på soldater i kriget. När det senare blir enklare än förväntat, boostar det självförtroendet för fortsatta strider.
Att vi sedan ser på videoklipp hur usla ryssarna egentligen är, är en helt annan historia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Antagligen vet du inte heller så mkt.
Du har fått för dig att Ukraina kommer kompromissa här. Du har fått för dig för att ryssland sagt att dessa områden är tillhör just ryssland , så kommer det bli så.

Jag tror inte att Ukraina kommer att kompromissa förrän Putin använder kärnvapen. Men jag tror att det kommer att gå så långt.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Det verkar vara stor variation mellan olika förband. Detta gäller båda sidor. Det var en situation för ett i vintras när en högre officer klagade offentligt på att många av hans soldater ofta saknar utbildning. Att förband tränas i andra länder är ett sätta att rätta till problemet.

Man bör vara medveten om att de fåtal riktigt absurda situationerna får mest spridning. Vilket kan ge en skev bild.
Citera
2023-06-01, 09:43
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tror inte att Ukraina kommer att kompromissa förrän Putin använder kärnvapen. Men jag tror att det kommer att gå så långt.

Att hota med kärnvapen är lite som när dagisbarn hotar varandra med pappas morakniv. Det är inte orimligt att morakniven finns, det som är orimligt är att ett barns pappa kommer till dagiset och knivhugger barn och personal pga av en fyraårings upplevda oförrätt.
Citera
2023-06-01, 09:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Att använda kärnvapen löser inga problem utan skapar bara nya.

Med nuvarande förhållanden så tror jag det kommer ta 1,5- 2 år till att kasta ut Ryssland ur Ukraina med våld. Ryssland kan försöka fördröja med mer folk men de har inte utrustning till att beväpna en fullständig mobilisering med tunga vapen.
Citera
2023-06-01, 09:51
Medlem
attogs avatar
Citat:

Jag tror att om Putin använder kärnvapen, kommer Nato m fl sätta ner foten och det är slut för rysland.
Citera
2023-06-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Att hota med kärnvapen är lite som när dagisbarn hotar varandra med pappas morakniv. Det är inte orimligt att morakniven finns, det som är orimligt är att ett barns pappa kommer till dagiset och knivhugger barn och personal pga av en fyraårings upplevda oförrätt.

Fast nu är det pappa och pappas dragisar som hotar, inte ett dagisbarn.
Citera
2023-06-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag tror att om Putin använder kärnvapen, kommer Nato m fl sätta ner foten och det är slut för rysland.

Ryssland har kärnvapen nog att förinta Nato tjugo gånger om. Om Ryssland använder kärnvapen i Ukraina tror jag att Nato väljer att fredsförhandla. Och att Ryssland får behålla den radioaktiva öknen de skapat.
Citera
2023-06-01, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Att hota med kärnvapen är lite som när dagisbarn hotar varandra med pappas morakniv.

Tyvärr är dagisbarnet och pappan en och samma person,-en person med dagisbarnets psyke och pappans storlek.
Citera
2023-06-01, 09:59
Medlem
leachs avatar
Ryssarna har återigen gått in i Ryssland.

Bilhorod thread! The Russian Volunteer Corps and the Freedom Legion have entered the region again. Heavy battles are reported near Shebekino.
https://twitter.com/NOELreports/status/1664149760939286528
Citera
2023-06-01, 09:59
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ryssland har kärnvapen nog att förinta Nato tjugo gånger om. Om Ryssland använder kärnvapen i Ukraina tror jag att Nato väljer att fredsförhandla. Och att Ryssland får behålla den radioaktiva öknen de skapat.

Eh... nej. Vad har fått dig att tro att ryssen har den kapaciteten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in