Citat:
Ursprungligen postat av
Custom_made
Ehh självklart är det bra. Att det drabbar just dig är lite ego då en utrensning av glädjebetyg är bra för alla.
Nej, jag fick inga glädjebetyg. Min gymnasieskola tillhör de skolor som enligt Gyrank hade "låg" betygsinflation. Fick inte högre betyg än något nationellt prov. Jag fick relativt högt på högskoleprovet också,
Däremot så har betyg bättre prediktiv validitet än högskoleprovet, sannolikt eftersom att det korrelerar bättre med intelligens än högskoleprovet men även fångar upp andra faktorer relevanta för studieframgång så som flit.
Jag om någon borde uppröras mest av glädjebetygen. Nu råkade jag få så bra betyg att det inte skulle påverka mig personligen, men hade jag sovit dåligt på något nationellt prov så är det ju möjligt att en fuskare tagit sig före.
Jag fick högt nog på HP att kunna läsa till läkare på KI och har väldigt hög uppmätt IQ. Uppenbarligen handlar det inte om mig personligen, även om det känns surt att behöva göra ett prov. Det är framför allt
att det kollektivt bestraffar alla som inte fick glädjebetyg och riskerar att ta bort incitament för att anstränga sig i skolan samtidigt som betyg ändå är det som predicerar skolprestationer bäst.