2023-06-03, 12:57
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Åh fan, ber om ursäkt, den artikeln hade jag helt missat!

Jag tolkar det som att han talar om att de ska ha det där testet som ett godkänt/underkänt prov typ. Kommer man in på betyg så får man ta testet och får man godkänt så är det lugnt, men får man underkänt så är man ute ur leken och förlorar sin plats:
"Vi studerar detaljerna just nu, men de studenter som kommer in på betyg måste förmodligen göra ett kompletterande Cambridge-test (kallat TSA: thinking skill assesment). Du kommer då inte att erhålla din plats om du inte gör testet med ett godkänt resultat."

Men jag kan förstås ha misstolkat honom.

Hm. Hoppas att det tar längre tid. Jag menar ju inte att jag av någon anledning inte skulle ha en chans, däremot blir ju min plats mindre "självklar" eftersom att någon med något lägre betyg absolut kan få ett bättre resultat än jag.
Citera
2023-06-03, 13:15
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JWschteklund
Artikel från DN angående glädjebetygen:

”Alltför många skolor sätter för höga betyg. Vi kan inte längre lita på att det är rätt elever som kommer in på de mest efter*traktade utbildningarna. Handelshögskolan i Stockholm överväger nu att överge det nationella antagningssystemet och i stället införa ett eget system med rödflaggning av vissa skolor, skriver rektorn Lars Strannegård.”

Tankar?
Mycket bra. Har stört mig på glädjebetyg länge.

Det är bra när utbildad betyder bildad och smart istället för "gått en viss skola".
Citera
2023-06-03, 14:29
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Mycket bra. Har stört mig på glädjebetyg länge.

Det är bra när utbildad betyder bildad och smart istället för "gått en viss skola".

Det är inte positivt överlag då det bestraffar personer som inte fått glädjebetyg och sätter hela skolsystemet ur spel. Min skola hade lägre betygsinflation än snittet t.ex. Det är ju i grund och botten glädjebetygen som är problemet och betyg har god prediktionsförmåga.

Det intressanta är att det framförallt är skolor med presumtiva HHS-studenter som får glädjebetyg och fuskar. Vi kan ju se hur ett visst personlighetsdrag korrelerar både med fuskande beteende och med benägenheten att vilja plugga "business and economics" (som ämne, inte på HHS i synnerhet).
Citera
2023-06-03, 18:27
Medlem
Phyllobatess avatar
Juste ja:

- Resultatet visar att skolor tillhörande Internationella Engelska skolan och Kunskapsskolan särskilt utmärker sig för att vara generösa i betygssättningen.
- IES har finansierat en professur på HHS och antingen så sitter Strannegård fortfarande i IES styrelse eller så gjorde han det i alla fall förut.

Lite hyckleri här.
Citera
2023-06-04, 09:21
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Det är inte positivt överlag då det bestraffar personer som inte fått glädjebetyg och sätter hela skolsystemet ur spel. Min skola hade lägre betygsinflation än snittet t.ex. Det är ju i grund och botten glädjebetygen som är problemet och betyg har god prediktionsförmåga.

Det intressanta är att det framförallt är skolor med presumtiva HHS-studenter som får glädjebetyg och fuskar. Vi kan ju se hur ett visst personlighetsdrag korrelerar både med fuskande beteende och med benägenheten att vilja plugga "business and economics" (som ämne, inte på HHS i synnerhet).

Ehh självklart är det bra. Att det drabbar just dig är lite ego då en utrensning av glädjebetyg är bra för alla.
Citera
2023-06-04, 14:30
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ehh självklart är det bra. Att det drabbar just dig är lite ego då en utrensning av glädjebetyg är bra för alla.

Nej, jag fick inga glädjebetyg. Min gymnasieskola tillhör de skolor som enligt Gyrank hade "låg" betygsinflation. Fick inte högre betyg än något nationellt prov. Jag fick relativt högt på högskoleprovet också,

Däremot så har betyg bättre prediktiv validitet än högskoleprovet, sannolikt eftersom att det korrelerar bättre med intelligens än högskoleprovet men även fångar upp andra faktorer relevanta för studieframgång så som flit.

Jag om någon borde uppröras mest av glädjebetygen. Nu råkade jag få så bra betyg att det inte skulle påverka mig personligen, men hade jag sovit dåligt på något nationellt prov så är det ju möjligt att en fuskare tagit sig före.

Jag fick högt nog på HP att kunna läsa till läkare på KI och har väldigt hög uppmätt IQ. Uppenbarligen handlar det inte om mig personligen, även om det känns surt att behöva göra ett prov. Det är framför allt
att det kollektivt bestraffar alla som inte fick glädjebetyg och riskerar att ta bort incitament för att anstränga sig i skolan samtidigt som betyg ändå är det som predicerar skolprestationer bäst.
Citera
2023-06-04, 16:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej, jag fick inga glädjebetyg. Min gymnasieskola tillhör de skolor som enligt Gyrank hade "låg" betygsinflation. Fick inte högre betyg än något nationellt prov. Jag fick relativt högt på högskoleprovet också,

Däremot så har betyg bättre prediktiv validitet än högskoleprovet, sannolikt eftersom att det korrelerar bättre med intelligens än högskoleprovet men även fångar upp andra faktorer relevanta för studieframgång så som flit.

Jag om någon borde uppröras mest av glädjebetygen. Nu råkade jag få så bra betyg att det inte skulle påverka mig personligen, men hade jag sovit dåligt på något nationellt prov så är det ju möjligt att en fuskare tagit sig före.

Jag fick högt nog på HP att kunna läsa till läkare på KI och har väldigt hög uppmätt IQ. Uppenbarligen handlar det inte om mig personligen, även om det känns surt att behöva göra ett prov. Det är framför allt
att det kollektivt bestraffar alla som inte fick glädjebetyg och riskerar att ta bort incitament för att anstränga sig i skolan samtidigt som betyg ändå är det som predicerar skolprestationer bäst.
Högskoleprovet korrelerar starkare med intelligens än gymnasiebetyg gör. Däremot korrelerar betyg starkare med motivation och arbetsamhet.
Citera
2023-06-04, 16:23
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Högskoleprovet korrelerar starkare med intelligens än gymnasiebetyg gör. Däremot korrelerar betyg starkare med motivation och arbetsamhet.

Gör det verkligen det? Högskoleprovet har väl en korrelation på 0,46 med försvarets prov om jag minns rätt. De flesta studier jag sett på betyg visar på en något högre korrelation med begåvning (inte jättemycket). Därtill kommer korrelationen med flit/arbetssamhet som högskoleprovet saknar.
Citera
2023-06-04, 16:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Gör det verkligen det? Högskoleprovet har väl en korrelation på 0,46 med försvarets prov om jag minns rätt. De flesta studier jag sett på betyg visar på en något högre korrelation med begåvning (inte jättemycket). Därtill kommer korrelationen med flit/arbetssamhet som högskoleprovet saknar.
Vilka studier är det du tänker på då?
Citera
2023-06-04, 17:11
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Vilka studier är det du tänker på då?

Minns bara från en föreläsning, och tror det låg runt 0.55 eller så. De är dock kanske inte gjorda i Sverige (förutom den om högskoleprovet). Sen korrelerar ju betyg och högskoleprovsresultat.
Senast redigerad av Phyllobates 2023-06-04 kl. 17:27.
Citera
2023-06-04, 22:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Minns bara från en föreläsning, och tror det låg runt 0.55 eller så. De är dock kanske inte gjorda i Sverige (förutom den om högskoleprovet). Sen korrelerar ju betyg och högskoleprovsresultat.
Hahaha, jaa, jag kan inte kritisera din källbrist eftersom jag själv inte minns vilken rapport eller studie jag läste där jag fick reda på att HP korrelerar mer med intelligens.

Att HP och betyg har viss korrelation är inte så förvånande, för jag tror att alla förnuftiga människor förstår att hög intelligens är en fördel både för att få bra betyg och bra högskoleprovsresultat. Sen vilket som korrelerar starkare kan man ju diskutera, som vi gör nu.
Citera
2023-06-05, 08:43
Medlem
Långt reportage med Handels rektor i DN idag: https://www.dn.se/sverige/mycket-san...ntagningsprov/ (låst artikel)

Om nu Handels genomför detta, vilket det verkar som att de verkligen vill och dessutom kan eftersom de inte är statligt ägda och därmed har en större möjlighet till denna typ av åtgärder så kommer det att bli oerhört intressant att se vad andra högskolor och universitet hittar på. Det har länge pågått en diskussion om betyg som urvalskriterium givet att det delas ut så många glädjebetyg och med den tändvätska som Handels nu har slängt på den diskussionen så är det nog fler lärosäten som är sugna på att införa någon form av alternativ antagning.

KTH, Chalmers och säkert något mer lärosäte använder ju redan matte- och fysikprovet som en alternativ antagning. En del utbildningar använder intervjuer och arbetsprover. För alla statliga universitet som idag är ålagda att ta in minst 1/3 via HP och 1/3 via Betyg finns nu möjlighet att spela med den sista tredjedelen (som idag av de flesta används för att ta in fler via betyg). Processerna är något långsammare vid de statliga lärosätena så det ligger nog ett par år bort men i framtiden tror jag absolut vi kommer att få se fler alternativa intag som komplement till HP och betyg. Oväntat bara att det skulle bli Handels som antagligen kommer att fungera som katalysator för denna utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in