2023-06-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske har offensiven redan börjat?
https://twitter.com/WarFrontline/status/1665391110665936898

Fast när man kollar här så är det ju inga stora områden det handlar om. Trodde att det skulle vara saftigare faktiskt.

https://twitter.com/WarFrontline/status/1665416343410155521/photo/1
Citera
2023-06-04, 21:07
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Tv stationer nedstängda på krim, utsatta för hackerattack.
Ska de slå till mot Krim nu kanske.

Här finns ett klipp från hackerattacken.

https://twitter.com/WarFrontline/status/1665407171390054401
Citera
2023-06-04, 21:08
Medlem
Azz2mouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Ja, jag var kanske otydlig. Det är tillåtet att "artilleribomba" en sårad soldat långt bort, såvida inte speciella omständigheterna råder (han blir räddad av ambulans, befinner sig på sjukhus, etc, se tidigare inlägg). Enligt genevekonventionen.

Dock hävdar jag att det inte handlar om artilleri, det gäller generellt. Det finns flera undantag, som du påpekat, som tex sjukvårdspersonals ingripande, ”vit flagg” mfl.

Man jag söker källan till skribentens påstående att man inte får döda sårade soldater. Alltså att det är totalt förbjudet och då självklart förenat med krigsrätt.
Citera
2023-06-04, 21:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Fast när man kollar här så är det ju inga stora områden det handlar om. Trodde att det skulle vara saftigare faktiskt.

Det är inte i Belgorod utan söderut, de har tagit ett par byar. Men det är inte så mycket, de testar bara ryssarnas försvar på olika ställen.
Citera
2023-06-04, 21:11
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azz2mouth
Dock hävdar jag att det inte handlar om artilleri, det gäller generellt. Det finns flera undantag, som du påpekat, som tex sjukvårdspersonals ingripande, ”vit flagg” mfl.

Man jag söker källan till skribentens påstående att man inte får döda sårade soldater. Alltså att det är totalt förbjudet och då självklart förenat med krigsrätt.

En sårad soldat som fortfarande slåss får man givetvis bekämpa. En sårad soldat som har kapitulerat får man inte bekämpa. Svårare än så är det inte.
Citera
2023-06-04, 21:16
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt AB (Aftonbögen?) skall två ryska soldater ha tagits tillfånga inne på ryskt territorium i Belgorod-området och hålls fångna inne på ryskt territorium.

En av fångarna är skadad.

Den ryske guvernören är beredd att förhandla men just nu är man inte överens om platsen.

Detta är mycket märkligt. En liten styrka kallad "Russian Freedom Legion" går in i Ryssland utan att Ryssland klarar av att slå ned dessa rebeller...Det är för (S)lappt....(S)... ...och vem har dom gula tänderna?

Vi får studera detta mer noggrant senare.

Guvenören dök aldrig upp i kyrkan för att hämta soldaterna.

"Quite predictably, Mr. Gladkov did not come to pick up ordinary Russian soldiers - the holder of the Order of Courage did not have enough courage. By the way, there are much more prisoners, but neither the military nor the civilian leadership is interested in their fate. Only Yevgeny Prigozhin showed courage and declared his readiness to take part in the negotiations."
Citera
2023-06-04, 21:25
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Gregg med en uppdatering om situationen i Bilgorad.

Citat:
Uppdatering angående inbjudan till Bilgorads guvernör från Legionen och volontär kåren. Guvernör Gladkov visade sin feghet och ides inte komma och hämta de två fångarna. Däremot skymfade han Legionen och kåren och önskade att de skulle elimineras. Som resultat tog då legionen och kåren delar av Novaya Tavolzhanka. Fortsättningsvis är turistarme´n helt lamslagen i området, det verkar som kommandkjedjan inte fungerar. Frågan är; tar legionen och kåren in mera personal och materiel och tågar mot själva Bilgorad?
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-06-04, 21:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
ja allt enligt väst media ja.
Men i praktiken har inte Ukraina tagit tillbaka någon som är speciellt betydelsefullt eller land trots marken har burit i flera månader.

Kommer det inte någon RIKTIG offensiv innan Juni är över kan vi nog se oss rätt så lurade!
Så du anser att en halv månad är definitionen på "flera månader"? För det är väl ungefär så länge som det har burit ordentligt.
Ja, bara ta det lite lugnt så kommer den. Du behöver inte stressa så. Bättre att göra det rätt än fort. Och du behöver förmodligen inte vänta speciellt länge till nu, det har blivit radiotystnad från Ukrainska sidan nu så det betyder förmodligen att det är på gång när som helst nu. Om det inte redan har startat.
Citera
2023-06-04, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryssland har inte nightvision. Vissa Spetsnaz-förband har det men de är utplånade vad jag vet.
Intressant, kan man tänka sig en nattlig pansarkil med medföljande stormtrupper? Vet att man redan minröjt lite här och där. Eller är det för riskabelt?
Citera
2023-06-04, 21:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Intressant, kan man tänka sig en nattlig pansarkil med medföljande stormtrupper? Vet att man redan minröjt lite här och där. Eller är det för riskabelt?

Jag tror inte Ukraina har några problem med nightvision, tror alla deras offensiva förband har det samt alla snipers. Gissningsvis har det säkert börjat dyka upp även i garrisonsförbanden även om det inte är standard. Kan tänka mig att de har privatköpta som de delar på så att ex. nattvakterna har. Men man ser ju att i princip inga ryssar förrutom vissa Wagneriter har något inom nattseende vilket är patetiskt för världens näst största militärmakt. De första modulerna dök upp under andra världskriget liksom, så jävla gammalt är det.
Citera
2023-06-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azz2mouth

Jag är enig även i detta. Jag tog bara artilleri som exempel på något som sker uppenbart på distans, och därför inte så många gråzons-situationer. I situationer med handeldvapen är det mer rörigt.
Citera
2023-06-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad

Men lyckades man verkligen bryta igenom kan det vara mycket betydelsefullt eftersom Rysslands försvarslinjer tidigare under kriget har varit ganska statiska. Är det så fortfarande kan Ukraina attackera bakifrån efter en genombrytning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in