Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
När jag slår ett slag för brittisk supporterkultur får jag alltid höra av svenska "ultras" att den är skit. Vissa kan erkänna att den var bra på typ 80-talet men nu är den skit, i vilket fall. Det stämmer inte. England är överlägset Sverige här och nu. Pengarna har inte förstört England. Det sitter inte bara fågelholkar från Sydkorea på läktarna.
De engelska fansen är skönare, roligare och har mer självdistans, samtidigt som de är mer fanatiska och mer fotbollsintresserade. De är bättre på ALLT.
Jag såg den här nu. Så jävla bra. Jag ser aldrig sån här skön atmosfär från svenska ultras som är så jävla stela och skitnödiga, och som så ofta har kassa ramsor. Det här är Nottingham Forest och det här är catchy, coolt, roligt, snabbt. Det här är engelsk briljans.
https://twitter.com/AwayDays_/status...57607817379844
Gillar att du kör på med din kritik. Bra.
Visst skiljer det enormt mellan svensk och engelsk läktarkultur. I Sverige tror alla att man "måste" sjunga i 90 minuter, medan man i England sjunger/skriker för att stötta sitt lag. Dvs atmosfären styrs av vad som händer på planen. I Sverige lever fansen i en egen bubbla och bryr sig inte så mycket om fotbollen. De som upprepat skriver om att stämningen i England skulle vara dålig är de som bara besökt London och då troligen sett lag som Arsenal. För där kan vi snacka usel stämning, men de är ju inte representativa för England i stort. På många ställen är stämningen enormt mycket högre än i Sverige och framförallt mer stöttande.
Kommer aldrig förstå att svenska "supportrar" inte förstår att en 90 minuter konstant ljudmatta inte gynnar det egna laget ett jävla skit. Fans skall ju agera och påverka, dra med sig övrig publik via enklare sånger/klappningar, pusha spelare efter en bra sekvens, pusha laget och ge energi när det behövs, påverka domaren, påverka motståndarna, och under 90 minuter vara ett med matchen. Inte leva sitt eget liv med hejahoppehopp, sjunga på främmande språk (t ex "forza"), sjunga svåra sånger som går i moll, samt definitivt inte kväva andra åskådares möjlighet att delta i sånger/klappgrejer etc. Är alltid lika värdelöst när mindre lag och en klack på 25-30 pers står och sjunger för sig själva istället för att dra med sig de 2000-3000 som sitter/står bredvid och aldrig får chansen att vara med och stötta sitt lag. Sedan att vissa klubbar har ett stort aktivt engagemang i sina skaror och att vissa undviker lååååååånga ramsor i moll, är en annan sak. Allt är ju inte skit, men alltför mycket är värdelöst.