2023-06-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Du har rätt. Man måste absolut inte spendera varje stund tillsammans i ett förhållande. Att ha egna intressen och så vidare kan vara viktigt för många (dock inte för alla). Men Arvid har gift sig vid flesta ögonkastet. För att han vill träffa en kvinna. De hann inte flytta ihop innan han gnällde över att det blivit grå vardag. Han känner inte ens Ida vid det här laget.

Hur kan det bli grå vardag efter några dagar? Han hävdar att han är så kär i henne men hans agerande visar ju på raka motsatsen. När man är kär vill man inte vara ifrån varandra en minut. Han är inte kär helt enkelt utan spelar bara. Och även om han inte är kär så borde han ge relationen en ärlig chans och leva tillsammans med sin fru när de nu i detta experiment skall flytta ihop.

Men egentiden är viktigare än allt annat för Arvid. Han suger som äkta make på väldigt många sätt.

Människor är olika och visar förälskelse på olika sätt. Rimligtvis är inte Arvids känslor något för tyckare på internet att bestämma utan något han avgör själv. Hur lyckat deras äktenskap blir lär visa sig.
Citera
2023-06-04, 11:28
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Har du svårt att förstå text också? Jag skrev i inlägget du citerade att deras psykolog skrivit på instagram att Arvid sov hos sina ex eftersom han behövde sovplats. Du svänger väldigt mycket, du har autistiska drag och svårt för att förstå både människor och relationer, sen har du ingen diagnos, sen är du ”inte säker” på din förmåga att läsa socialt samspel, men en sak är säker, du har kollat in experterna i programmets vokabulär

Jag förstod mycket väl vad du skrev. Och din översittarattityd undgår mig faktiskt inte heller.

Edit: Det kan ju även vara jag som har en sådan attityd. Du får tycka och skriva vad du vill, men jag behöver ju inte hålla med. Och gå till personangrepp försöker Jag undvika, även då jag själv känner mig attackerad, men misslyckades just.
Senast redigerad av Peace2023 2023-06-04 kl. 11:37.
Citera
2023-06-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag är en person som dör mentalt utan egentid och anser att det är en av de viktigaste nycklarna till ett lyckat förhållande att man både har meningsfulla aktiviteter tillsammans och var för sig.
Men jag upplever inte att det är just detta vi i tråden reagerar på utan HUR han gör det.
Hur han testar, granskar och bemöter Ida. Vad han använder egentiden till, vilka han träffar.
I dessa tider av personlig utveckling som ny religion är det vissa som gör sin personliga utveckling på bekostnad av andra, Arvid känns som en av dem.

Må så vara men att män i 35 års åldern är egofokuserade är standard. Det är egentligen först när de får barn som man kommer att se vad Arvid går för. Kommer han prioritera fel och fly hemifrån när han och Ida har en 5-månaders baby eller kommer han att ta ansvar. Än så länge har han inte fattat något direkt rejält felbeslut som fått negativa konsekvenser för dem. Tvärtom ser jag hur hans struktur skapar ordning och förutsättningar för ett bra hem och en bra familj. Att han dessutom är förmögen att attrahera det motsatta könet underlättar också för familjen.

Förhoppningsvis växer han mentalt med åldern som män brukar göra och börja fokusera lika mycket på andra som han gör på sig själv.
Senast redigerad av Keus 2023-06-04 kl. 11:48.
Citera
2023-06-04, 11:47
Medlem
Peace2023s avatar
Varför reagerar man så väldigt på lösryckta uttalanden i teve, väger ord, fast man själv kan vräka ur sig elakheter mot varandra här? Hur är vår samtalston, respektfull?! "Jag får avsmak (när någon är alltför berusad/alkoholpåverkad)" är väl ett ganska milt uttryck i jämförelse med "saknar du läsförståelse" osv.

Varför ser jag flisan i min broders öga men inte bjälken i mitt eget?

Kärlek till er.
Citera
2023-06-04, 11:49
Medlem
3 avsnitt kvar nu och ett kommer inatt! 😱😨

Personligen hoppas jag att alla gör slut, ingen verkar särskilt kär/passionerad eller kompatibla. Alla förtjänar bättre än den dom matchat med.

Men Stina och Fredrik är nog dom jag tror kommer bestämma sig för att hålla ihop om någon av paren gör det.
Citera
2023-06-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Sorry men du är helt ute och cyklar. Orsaken till att människor inte blir lyckliga i sina relationer är ofta att de inte varit ärliga med vad de behöver och vilka behov de har.

I slutändan handlar ett lyckligt äktenskap om att tillgodose varandras behov och om man inte är öppen med vad man behöver blir det väldigt svårt.

Att ha stort behov av egen tid är inget negativt. Om man har en plottrig hjärna kommer man sänka sig själv och därefter alla omkring en om man inte får det.

Problemet i det här sammanhanget är normen som säger att man måste tillbringa all tid tillsammans bara för att man är tillsammans. Om man ser på äldre par som lyckats med livslånga lyckliga relationer så är ofta hemligheten att de låtit varandra leva sin liv och därmed inte tröttnat på varandra. Ju mer man är med varandra desto större risk att man stör sig på varandra i längden. Och för en introvert person som Arvid är risken än större att hamna i ett sådant läge.

Man måste faktiskt inte ens bo ihop heller. Känner ett par som har barn ihop och har varit tillsammans i typ 15-20 år. De bor inte ihop men nära varandra. Funkar bra för dem.
Senast redigerad av Grantoppen2 2023-06-04 kl. 12:55.
Citera
2023-06-04, 13:01
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Man måste faktiskt inte ens bo ihop heller. Känner ett par som har barn ihop och har varit tillsammans i typ 15-20 år. De bor inte ihop men nära varandra. Funkar bra för dem.
Har man ett så stort behov av egentid är det ju fullständigt oförklarligt varför man söker till ett program som går ut på att man skall spendera så mycket tid som möjligt på kort tid med sin make /maka för att lära känna varandra och ta reda på om man vill fortsätta tillsammans eller inte. Han tröttnade ju redan efter 3 dagar. Det är så pinsamt så det saknas ord för det.
Senast redigerad av Tervull 2023-06-04 kl. 13:03.
Citera
2023-06-04, 13:04
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangesoundcloud
3 avsnitt kvar nu och ett kommer inatt! 😱😨

Personligen hoppas jag att alla gör slut, ingen verkar särskilt kär/passionerad eller kompatibla. Alla förtjänar bättre än den dom matchat med.

Men Stina och Fredrik är nog dom jag tror kommer bestämma sig för att hålla ihop om någon av paren gör det.

Jag tror att alla dessa par kommer gå isär med tiden. Agust och Caroline, samt Alex och Lina kommer säga nej redan i programmet. Medan Arvid och Ida kanske kör på ett tag till innan det spricker. Fredrik och Stina kanske rentav skaffar barn på grund av Stina's barnlängtan, men inte heller deras förhållande kommer hålla över någon längre tid, tror jag.
Citera
2023-06-04, 13:09
Medlem
Citat:
Har man ett så stort behov av egentid är det ju fullständigt oförklarligt varför man söker till ett program som går ut på att man skall spendera så mycket tid som möjligt på kort tid med sin make /maka för att lära känna varandra och ta reda på om man vill fortsätta tillsammans eller inte. Han tröttnade ju redan efter 3 dagar. Det är så pinsamt så det saknas ord för det.

Det håller jag med om. Menade mer på längre sikt att man inte måste följa normen och bo ihop. Vet andra som också varit ihop väldigt många år men har var sitt boende.
Citera
2023-06-04, 13:31
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det håller jag med om. Menade mer på längre sikt att man inte måste följa normen och bo ihop. Vet andra som också varit ihop väldigt många år men har var sitt boende.
Det håller jag med om! Min bästa vän är särbo sedan 7 år och har stort behov av egentid. Men han skulle inte heller söka till ett sånt här program.
Citera
2023-06-04, 14:54
Medlem
StandardGreys avatar
Citat:
Du har rätt. Man måste absolut inte spendera varje stund tillsammans i ett förhållande. Att ha egna intressen och så vidare kan vara viktigt för många (dock inte för alla). Men Arvid har gift sig vid flesta ögonkastet. För att han vill träffa en kvinna. De hann inte flytta ihop innan han gnällde över att det blivit grå vardag. Han känner inte ens Ida vid det här laget.

Hur kan det bli grå vardag efter några dagar? Han hävdar att han är så kär i henne men hans agerande visar ju på raka motsatsen. När man är kär vill man inte vara ifrån varandra en minut. Han är inte kär helt enkelt utan spelar bara. Och även om han inte är kär så borde han ge relationen en ärlig chans och leva tillsammans med sin fru när de nu i detta experiment skall flytta ihop.

Men egentiden är viktigare än allt annat för Arvid. Han suger som äkta make på väldigt många sätt.

Du överdriver Arvids ord och känslor. Det här med den "grå vardagen" var en diskussion som de förde efter att ha levt i en bubbla ett par intensiva dagar. Det är inte konstigt att fundera över hur livet tillsammans blir när det inte är fest varje dag.

Jag hade också haft behov av egentid efter en sådan upplevelse. Dels var det bröllopet och dels var det väl kaptensgraden och kalas kring det. Jag hade använt den tiden till att reflektera över vad jag varit med om och hur jag känner för min partner. Egentid behöver inte innebära att sitta i en hörna och ruttna ensam, utan snarare om att ladda batterierna och ta reda på vad man egentligen känner och vill. Och givet den hyffsat onaturliga situationen som programmet innebär förstår jag varför man vill fundera över det på egen hand.
Citera
2023-06-04, 15:02
Medlem
Alplandskaps avatar
Spoiler av Arvid? Avslöjar i podden Hjältens resa att han är gift (men vilsen) i…

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in