2023-06-04, 10:02
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Krigsförbrytaren och terroristen Igor Girkin tar bladet från munnen. Folkmordhetsaren Pavel Gubarev gästar. Ryssland styrs av en maffia i Kreml. PMC:s är förbjudna enligt rysk lag men med rätta kontakter hos eliten och maffian i Kreml som kan gå i god för en, har kravet uppfyllts för att bli en krigsherre.

Russia is the state, ruled by feudal esteblishment mafia and Girkin finds a patron, he may create his own private military company, which, is of course, illegal, but possible with a permission from the top level.

https://twitter.com/TheKremlinYap/status/1665098779463172098
Citera
2023-06-04, 10:05
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hangout91
Jag tror att sanningen ligger ungefär i mitten. Jag tror även att Ukraina tjänar på att hålla aningens på motoffensiven då bara hotet kring den demoraliserar ryska trupper. Dom blir även nervösa kring vart den sätts in. Att leva i ovisshet är en underskattad stridsstrategi, det tär enormt efter ett tag.
Ja, hotet är bättre än genomförandet som det heter i schack
Citera
2023-06-04, 10:06
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, Ukraina fortsätter sin lilla offensiv i närheten av Bakhmut, fyra kilometer kvar till Soledar t.ex.

Frihetslegionen fortsätter att ställa till bekymmer för ryssen vid Bilgorad.

Citat:
04.06.2023 uppdateringen och förvirring i turistlägret.
Våra trupper avancerar överraskande lätt position för position väster om Blahodatne, knappt 4 km kvar till Soledar centrum. Vi har redan passerat den lilla sjön i området så den naturliga barriären är passerad.
I norr, vid Bilgorad Oblast fortsätter L trupperna (Frihetslegionen) att hålla stånd, man eliminerar pansarfordon efter pansarfordon, tar ned helikoptrar och har en effektiv dronövervakning. Jag, och många andra, antog att de skulle dra sig tillbaka efter en kort tid men icke sa Nicke. De är fortfarande där och frustrationen växer host turistbloggarna. Även mästerkocken har meddelat att ifall den reguljära arme´n inte klarar av uppdraget måste han blanda sig i spelet. det hetaste stället är alltså nu på turisternas område.
De missiler och drönare som var på väg mot Kyiv i morse sköts ned redan innan de ens nådde Kyiv Regionen.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-06-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag har faktiskt skrivit om det tidigare här i tråden (i höstas) i samband med den estniska underrättelsetjänstens stora undersökning om ryssarnas granatsituation.

Det låter rimligt. Även om jag tycker det är lite högt. Putin sa i ett tal. Det finns någon länk i strängen att Ryssland skulle producera 3+ milj granater i år. Så 3.6 milj är i inte omöjligt. Det blir ju också en konsumtion på cirka 10 000 per dag. Men då har man inte räknat med problemen med logistiken. På plussidan har man inte räknat lager sedan gammalt och inköp.

Normalt är väl att man spar en massa och skjuter av dem vid offensiver och i mellan skjuter man mindre.

Hur som helst den ryska art beskjutningen har ju minskat över tid och även ändrat kaliber. Nu är 120mm (Granatkastare) mer vanligt. Det sista kan ju bero på att taktik och var man strider har ändrats. Granatkastare är väl bättre att använda vid skyttegravar.

PS Nu har ju 22 juni och 24 juni varit uppe för offensiven. Jag lägger till ett till datum 6 juni :-)
Citera
2023-06-04, 10:09
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Om sanningen ligger "helt mitt emellan" propagandisterna så tror jag offensiven blir medioker.
Det här med att ”sanningen ligger mitt emellan” det som rapporteras av oberoende media och det som Kreml hittat på, är en rysk portalparagraf när det gäller desinformation. Syftet är att skapa en glidning i folks medvetande – det som Kreml hittat på är givetvis inte sant, men kanske västlig media inte heller är rätt ute? Sanningen ligger någonstans mitt emellan! Låter rimligt!
Med denna modell har man flyttat folks föreställningar lite närmare det Kreml vill att de ska tänka. Sedan matar man på med ny propaganda där sanningen ligger ”mitt emellan” oberoende rapporter och Kremls propaganda, och vips har man fått befolkningen att landa precis där Kreml vill ha dem.
Citera
2023-06-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det här med att ”sanningen ligger mitt emellan” det som rapporteras av oberoende media och det som Kreml hittat på, är en rysk portalparagraf när det gäller desinformation. Syftet är att skapa en glidning i folks medvetande – det som Kreml hittat på är givetvis inte sant, men kanske västlig media inte heller är rätt ute? Sanningen ligger någonstans mitt emellan! Låter rimligt!
Med denna modell har man flyttat folks föreställningar lite närmare det Kreml vill att de ska tänka. Sedan matar man på med ny propaganda där sanningen ligger ”mitt emellan” oberoende rapporter och Kremls propaganda, och vips har man fått befolkningen att landa precis där Kreml vill ha dem.

Jag skrev: "Om sanningen ligger "helt mitt emellan" propagandisterna så tror jag offensiven blir medioker. Men det är inte alltid sanningen ligger i mitten."

Var det lite svårt att ta med den i ditt citat?

Min konklusion är att vi vet inte, vi får se hur bra offensiven går. Går den i ukrainsk favör, validerar den pro-ukrainsk data om förluster och liknande. Om den inte gör det, validerar den mer prorysk data.

Som vanligt diskuterar du sällan sakfrågan, utan mest om att det finns ryska påverkansoperationer överallt. Trots att denna tråd antagligen har en tydlig slagsida av ukrainare eller anhöriga till ukrainare som sitter och skriver på svenska, helt uppenbara påverkansagenter.
Senast redigerad av FredNu 2023-06-04 kl. 10:15.
Citera
2023-06-04, 10:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
På plussidan har man inte räknat lager sedan gammalt och inköp.

Jo. Problemet är att ammunition har en begränsad livslängd. Du kan inte förvänta dig att ammunition håller i 20 år och vi ser att Ryssland regelbundet använder ammunition som är betydligt äldre än så med en del explosioner av ammunitionsförråd och förstörda artilleripjäser som följd.
Citera
2023-06-04, 10:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Planen fungerar att få ryssarna att flytta trupper från Ukraina till Ryssland. Samtidigt som Ukraina kan bomba trupperna medans de flyttas. Jag tror Rysslands förmåga att genomföra offensiver är borta i och med detta; nu kan de bara förvara sig. Bakhmut var Rysslands sista offensiv i detta krig?
https://www.youtube.com/watch?v=LZphzKJS-Ic
Citera
2023-06-04, 10:25
Medlem
guldkorns avatar
Läste att Wagner oombedda säger sig vara beredda att omgruppera till Belgorod regionen för att förvara Ryssland från attacker från Ukrainskt territorium.

https://www.euronews.com/2023/06/03/wagner-groups-prigozhin-says-his-forces-are-ready-to-defend-belgorod-from-mounting-attacks

Skulle det ske är det intressant av flera anledningar:

- dels visar då Wagner indirekt att de klarar av att skydda den ryska gränsen och den ryska befolkningen till skillnad från den ryska armén och staten. Ett underkännande av den statliga makten.

- dels är PMC:s på ryskt territorium förbjudna enligt rysk konstitution vilket skulle skapa en väldigt speciell situation där ryska staten egentligen borde ingripa (de är dock mästare på att skapa undantag från sina egna lagar så de kanske ”hittar” en teknisk lösning)

- dels befinner sig då Wagner mindre än 60 mil från Moskva och skulle rent teoretiskt kunna vara på Röda Torget inom ett dygn om de skulle vilja. En insikt som sannolikt skulle stressa en och annan högt uppsatt person i Kreml. Hur säkra är man egentligen på Wagners lojalitet?

Som upplagt för interna stridigheter.
Citera
2023-06-04, 10:26
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Den ryska publiken börjar tröttna på propagandan :

Folk har fått nok
De roper høyest og kjemper om seerne. Men nå faller Russlands uhyre omstridte TV-stjerner i popularitet

Da Russland gikk til invasjon i februar i fjor, og da Putin lanserte den «delvise mobiliseringen» september samme år, så man et oppsving i seertallene. Men fra september 2022, har seerne forsvunnet mer og mer.

Programmet «60 Minutes», som går på den russisk statlig eide TV-kanalen Rossija-1 og ledes av Olga Skabejeva, lå på en 8. plass over mest sette nyhetsprogrammer i september i fjor. Mot slutten av forrige måned hadde det falt til en 16. plass.

Programmet «Evening with Vladimir Solovjov», som også går på Rossija-1 og ledes av person med samme navn, lå på en 12. plass i september, men hadde falt til en 36. plass.
Hans søndagsprogram hadde falt fra en 15. til 27. plass.

https://www.dagbladet.no/nyheter/folk-har-fatt-nok/79428767

Ja det kan vara så att ryssarna tröttnat på alla lögner, byter kanal och tittar på Walking dead i stället så att de tittar på något som hela befolkningen kan identifiera sig med. Att ryssar inte tar del av lögnerna i lika stor utsträckning behöver inte betyda att de upphört att vara zombies.

Meduza har tagit tempen på ryska folksjälen bland sina läsare. Ryssar som konsumerarar fri media och utlandsryssar har hårresande bortförklaringar till Rysslands rätt att vara imperialister och mobbare. Läs själv i länken!

Since the start of Russia’s invasion of Ukraine, Meduza has been analyzing — and refuting — the Russian military propaganda that tries to justify the war (here’s one recent example). But while we find Moscow’s talking points absurd and unconvincing, there’s no denying it: propaganda works. Even among our readers, there are people who continue to make excuses for the invasion, despite the fact that it’s caused untold pain for millions of Ukrainians and has been destructive to Russia itself. We decided to hear what these people had to say: we asked them to explain why they support Russia waging war on Ukraine. Over just a few days, we received hundreds of detailed responses, read them closely, and decided to publish some of them with minimal edits. We believe these letters are an important record, and we hope they’ll be informative for those working to end the war, trying to change the ruling regime in Russia, and wondering how to deal with people whose minds may never be changed.

‘The only thing worse than war is losing one’
Even some of Meduza’s readers support the invasion of Ukraine. We asked them to explain why.

https://meduza.io/en/feature/2023/06/03/the-only-thing-worse-than-war-is-losing-one
Citera
2023-06-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo. Problemet är att ammunition har en begränsad livslängd. Du kan inte förvänta dig att ammunition håller i 20 år och vi ser att Ryssland regelbundet använder ammunition som är betydligt äldre än så med en del explosioner av ammunitionsförråd och förstörda artilleripjäser som följd.

Ammunition går inte sönder med automatik efter x år utan fler och fler blir sämre över tid. Men vid rätt lagerförhållanden i väldigt länge. Helt klart över 50år. Men nu tror inte jag att Ryssarna har förvarat sin ammunition optimalt, Dvs syrefritt, kallt och torrt.* Sen vet inte jag hur mycket riktigt gammal ammunition ryssarna. De sprängde ju till ex Grozny på 1990-talet. Jag utgår att ryssarna använde äldst ammunition först - Dock inte säker.

Hur som helst du har delvis rätt. Jag har sett videos på när Ryssarna skjuter av sina pjäser. Det är uppenbart att besättningarna har varit nervösa att pjäsen ska explodera. Det beror säkert på att rören inte har bytts i tid och eller att de skjuter med ammunition som de inte känner sig säkra med.

Ryssarnas konsumtion har gått ner över tid. Det där med att ryssarna sköt i genomsnitt 60 000 granater ska man delvis ta med en nypa salt. Det skedde under relativt kort tid.

*Läs på hur dåliga ryssarna har varit vid jättelagret i Transnistrien. Det lagret är i princip en mindre atombomb som kan explodera när man rensar lagret.
Citera
2023-06-04, 10:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Vi får vänta och se. Vissa menar att ukraina haft opropotionerliga förluster, andra menar att Ryssland haft opropotionerliga förluster.

Det är också oklart i vilken grad ryssarna har "smygmobiliserat".

Rysk defensiv kapacitet är i viss mån obevisad. Deras "showcase" är Kreminna, där Ukraina stångade sig blodiga utan att klara av att ta samhället. Men de gamblade och visade att deras sämsta trupper har låg moral i Kharkov oblast.

Om sanningen ligger "helt mitt emellan" propagandisterna så tror jag offensiven blir medioker. Men det är inte alltid sanningen ligger i mitten.

Nej de hade mycket välutrustade trupper i Kharkiv/Izium etc. Ukraina erövrade många av de modernaste ryska stridsvagnarna där efter ryssarnas flykt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in