Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Det här med att ”sanningen ligger mitt emellan” det som rapporteras av oberoende media och det som Kreml hittat på, är en rysk portalparagraf när det gäller desinformation. Syftet är att skapa en glidning i folks medvetande – det som Kreml hittat på är givetvis inte sant, men kanske västlig media inte heller är rätt ute? Sanningen ligger någonstans mitt emellan! Låter rimligt!
Med denna modell har man flyttat folks föreställningar lite närmare det Kreml vill att de ska tänka. Sedan matar man på med ny propaganda där sanningen ligger ”mitt emellan” oberoende rapporter och Kremls propaganda, och vips har man fått befolkningen att landa precis där Kreml vill ha dem.
Jag skrev: "Om sanningen ligger "helt mitt emellan" propagandisterna så tror jag offensiven blir medioker.
Men det är inte alltid sanningen ligger i mitten."
Var det lite svårt att ta med den i ditt citat?
Min konklusion är att vi vet inte, vi får se hur bra offensiven går. Går den i ukrainsk favör, validerar den pro-ukrainsk data om förluster och liknande. Om den inte gör det, validerar den mer prorysk data.
Som vanligt diskuterar du sällan sakfrågan, utan mest om att det finns ryska påverkansoperationer överallt. Trots att denna tråd antagligen har en tydlig slagsida av ukrainare eller anhöriga till ukrainare som sitter och skriver på svenska, helt uppenbara påverkansagenter.