2023-06-04, 08:25
Medlem
Ken Drydens avatar
Statistik

Under maj månad avlossade ryssarna inalles

1. 185 robotar (Kalibr, Iskander, Kinzhal, etc), varav 154 sköts ned eller 83 procent.

2. 381 patrullrobotar ("drönare" typ Shahed), varav 342 sköts ned eller 90 procent.
Citera
2023-06-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Lite flygfoton (maxar) över landskapet runt ett befäst Medvedika. ( Ingången till Krym från Melitopol)

Visar skyttegravar i flera djupled, minerat däremellan och stridsvagnshinder samt en komplett militärbas i anslutningen.
Det blir inte lätt detta...
Vad tror ni ?

https://www.rferl.org/a/satellite-images-russia-war-preparation-crimea/32360281.html

Vi får vänta och se. Vissa menar att ukraina haft opropotionerliga förluster, andra menar att Ryssland haft opropotionerliga förluster.

Det är också oklart i vilken grad ryssarna har "smygmobiliserat".

Rysk defensiv kapacitet är i viss mån obevisad. Deras "showcase" är Kreminna, där Ukraina stångade sig blodiga utan att klara av att ta samhället. Men de gamblade och visade att deras sämsta trupper har låg moral i Kharkov oblast.

Om sanningen ligger "helt mitt emellan" propagandisterna så tror jag offensiven blir medioker. Men det är inte alltid sanningen ligger i mitten.
Citera
2023-06-04, 08:40
Medlem
Shaping pågår!
Fortsatta attacker mot Bilhorod och Krim. Lägg till attackerna mot de ryskkontrollerade hamnarna mot Azovska sjön och självaste Moskva. Vart ska ryssarna koncentrera sitt luftförsvar?

När jag tänker på det var det länge sedan man hörde rapporter om att ryskt luftförsvar var aktivt i Zaporizjzja oblast, man hör mest att den ökände rökaren är i farten. På Krim däremot verkar det fullspäckat med luftförsvar och även i östra Ukraina, och i Ryssland däromkring.
Kan det vara ett medvetet val av Ryssland av låta luftförsvaret överge södra Ukraina, dvs riskminimering?
Eller så kanske det är just det som går upp i rök, lv-pjäser/ammunition som precis lastas av i hamnarna?

https://twitter.com/NOELreports/status/1665244448849010688
Citera
2023-06-04, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Vi får vänta och se. Vissa menar att ukraina haft opropotionerliga förluster, andra menar att Ryssland haft opropotionerliga förluster.

Rysk defensiv kapacitet är i viss mån obevisad. Deras "showcase" är Kreminna, där Ukraina stångade sig blodiga utan att klara av att ta samhället. Men de gamblade och visade att deras sämsta trupper har låg moral i Kharkov oblast.

Om sanningen ligger "helt mitt emellan" propagandisterna så tror jag offensiven blir medioker. Men det är inte alltid sanningen ligger i mitten.

Jag tror att sanningen ligger ungefär i mitten. Jag tror även att Ukraina tjänar på att hålla aningens på motoffensiven då bara hotet kring den demoraliserar ryska trupper. Dom blir även nervösa kring vart den sätts in. Att leva i ovisshet är en underskattad stridsstrategi, det tär enormt efter ett tag.
Citera
2023-06-04, 09:26
Moderator
OYs avatar
Tråden handlar om Rysslands invasion i Ukraina.

Fördjupad ekonomidiskussion med sifferexercis tas i annan lämpligare tråd.

/Mod
Citera
2023-06-04, 09:36
Medlem
Snapcounts avatar
Den ryska publiken börjar tröttna på propagandan :

Folk har fått nok
De roper høyest og kjemper om seerne. Men nå faller Russlands uhyre omstridte TV-stjerner i popularitet

Da Russland gikk til invasjon i februar i fjor, og da Putin lanserte den «delvise mobiliseringen» september samme år, så man et oppsving i seertallene. Men fra september 2022, har seerne forsvunnet mer og mer.

Programmet «60 Minutes», som går på den russisk statlig eide TV-kanalen Rossija-1 og ledes av Olga Skabejeva, lå på en 8. plass over mest sette nyhetsprogrammer i september i fjor. Mot slutten av forrige måned hadde det falt til en 16. plass.

Programmet «Evening with Vladimir Solovjov», som også går på Rossija-1 og ledes av person med samme navn, lå på en 12. plass i september, men hadde falt til en 36. plass.
Hans søndagsprogram hadde falt fra en 15. til 27. plass.

https://www.dagbladet.no/nyheter/folk-har-fatt-nok/79428767
Senast redigerad av Snapcount 2023-06-04 kl. 09:38.
Citera
2023-06-04, 09:39
Medlem
Alsenos avatar
Den ryska stilen för att man berättar sanningen om vad som händer i rysslands invasionskrig mot Ukraina. Man dömer oliktänkande till långa fängelsestraff:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kEXlvv/exklusiv-intervju-med-politiska-fangen-ilja-jasjin

"Ryske oppositionspolitikern Ilja Jasjin dömdes till 8,5 års fängelse – för att han sa sanningen om massakern i Butja.

I en exklusiv intervju med Aftonbladet berättar han nu om livet i fängelset i Moskva.

– Om inte Putin stoppas kommer dödsstraff snart införas för oliktänkande, skriver Jasjin inifrån fängelsecellen."

Säg den journalist i väst som döms till 8,5 års fängelse för att man publicerar fakta. Only in the paradiset ryssland. Väst är bättre och säkrare. Det är därför rysstrollen vill bo här.
Citera
2023-06-04, 09:43
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men vi talar trots allt om Tyskland. De har lite "catching up" att göra. För de har muskler, om den riktiga viljan finns där..
Jag tycker att Scholz tal verkligen visar att han förstått att Putin är en ny Hitler. Jag har inte sett någon annan EU-politiker vara så rak, tydlig och känslomässig.

Enligt en undersökning som Yougov nyligen genomfört, så är 38% av tyskarna för att fredsförhandla med Putin (dvs. förhandla om att Ryssland ska få behålla delar av de Ukrainska territorier de invaderat och tagit).
Det är oroväckande högt – samma siffra i Sverige är 18%.
Citera
2023-06-04, 09:49
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag har faktiskt skrivit om det tidigare här i tråden (i höstas) i samband med den estniska underrättelsetjänstens stora undersökning om ryssarnas granatsituation.
Ukraina understödjer naturligtvis räder inne i Ryssland, vad de nu än säger officiellt
De platser där granater tillverkas borde vara prioriterade mål, och hade det varit enkelt att komma åt dem hade de redan varit förstörda.

Men de kommer förstöras. Bara att få till ett par veckors produktionsstopp påverkar mycket. Precis som med bron.
Det påverkar mer än vi tror.
Krig är logistik och produktionskapacitet i mångt och mycket.
Citera
2023-06-04, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Lite flygfoton (maxar) över landskapet runt ett befäst Medvedika. ( Ingången till Krym från Melitopol)

Visar skyttegravar i flera djupled, minerat däremellan och stridsvagnshinder samt en komplett militärbas i anslutningen.
Det blir inte lätt detta...
Vad tror ni ?

https://www.rferl.org/a/satellite-images-russia-war-preparation-crimea/32360281.html

Slås man som ryssar så blir det svårt naturligtvis.

Nu är det knappast planen att 6-8 brigader ska göra det.
Citera
2023-06-04, 09:57
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu

Fan vad less jag är på er smyghbqt-ivrare som låtsas vara neutrala när ni i själva verket sitter och runkar till napp-putins imperalistiska drömmar
Sanningen ligger inte "helt mittemellan", din jävla idiot. Sanningen ligger ungefär avståndet till andremodagalaxen jämfört med Kremls påståenden. Man måste ju vara ryss eller ha någon form av tungt drogmissbruk, alt grav sinnessjukdom för att tro på ett enda ord som kommer ifrån Ryssland.
Citera
2023-06-04, 10:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag såg talet och hörde bu-ropen. Det jag noterade var att en av de som fanns i bild hade en T-shirt som gör att jag misstänker att han också var en anti-vaccer!
En fråga till dig. Tolkar du dessa bu-rop som en opinionsmätning i Europa?

"Russia staging protests for anti-Ukraine propaganda — report"
https://www.dw.com/en/russia-staging-protests-for-anti-ukraine-propaganda-report/a-65544741
"How Russia is staging fake protests in Europe to discredit Ukraine"
https://www.lemonde.fr/en/international/article/2023/05/07/how-russia-is-staging-fake-protests-in-europe-to-discredit-ukraine_6025808_4.html
Man har gjort opinionsmätningar som visar att Rysslands propaganda i EU har effekt. Enligt en undersökning som Yougov gjorde nyligen, är endast 40% av tyskarna för att stödja Ukraina fram till att de befriat sig från den ryska diktaturens anfall. Samma siffra i Sverige är 63%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in