2023-06-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Nästan rätt, väktare har rätt att använda batong och lite mer våld än vad en vanlig person får göra.

Precis han stämmer staten för att han blev av med sitt förordnande och tillstånd som väktare.
Och därmed inte får jobba som vd på väktarskolan.

Väktare får inte använda sig av våld i längre utsträckning än vad en privatperson får.
Citera
2023-06-03, 15:52
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Tror att jag är rätt ute. För nej, i den vanliga svenska medelklassen så sitter man inte och hyllar våld. I vissa förbittrade skikt i samhället gör man det. Måhända att i din bubbla så tycker man att det är jättebra när stora starka vakten stryper ihjäl buset, och därför känns det som att alla håller med. Du ska bara veta att det är du som är udda, och att det här inte hyllas i de breda massorna.

Nej, där har du nog rätt. Men i min bubbla så är människor tämligen inkonsekventa eller vad man ska kalla det, alla vill ha lugn och ro och inte ha några banditer i sin omgivning men de är i regel inte beredda att se hur det går till. Men en sån är väl inte du?
Citera
2023-06-03, 16:04
Medlem
trashitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Herregud, en snattare får lite bonusstraff och man åtalar den som skyddar folks privata egendom.

Håller med! Varför fick inte snattaren händerna avhuggna? Skydda folks egendom permanent.
Citera
2023-06-03, 17:33
Medlem
Lyyysandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargunge1
Sven bodde i Luleå när han dog. Staplade omkring med rullator och syrgas pga långt gången kol. Självmord med starka mediciner.

Dog han inte efter att han insjuknat i Covid?
Citera
2023-06-03, 18:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det beror ju på när en eventuell utbildning till ordningsvakt har skett.

Före 2021 så hade bland annat Väktarskolan tillstånd att utbilda ordningsvakter.

Eftersom ett förordnade som ordningsvakt gäller i tre år så finns det nog ett antal ordningsvakter som har fått sin senaste utbildning där.
Ilma, den ena av de två OV som dödade Juha, har gått väktarskolan 2020.
Citera
2023-06-03, 18:20
Medlem
Batiktantens avatar
Vad som jag såg så har väktaren Gällivareslack. Har alla norrlänningar det?
Citera
2023-06-03, 19:14
Bannlyst
Citat:

Före 2021 så hade bland annat Väktarskolan tillstånd att utbilda ordningsvakter.

Eftersom ett förordnade som ordningsvakt gäller i tre år så finns det nog ett antal ordningsvakter som har fått sin senaste utbildning där.
Många gick utbildningen, men få som faktiskt blev godkända av polisen. Vill minnas att det var runt 10% som klarade testerna hos polisen.
Citera
2023-06-04, 08:14
Medlem
Vargunge1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyyysande
Dog han inte efter att han insjuknat i Covid?
Nej. Det var en medial lögn
Citera
2023-06-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han får inte bära felaktiga byxor i tjänst eftersom han då skall ha korrekt uniform.
Men har var ju inte tjänst.
Att bära byxorna utanför tjänsten är inte olagligt så länge han inte försöker låtsas/utger sig för att vara ordningsvakt.
Att bära ordningsvaktsuniform är olagligt - men han gör inte det, han bär ett par byxor.

Byxor är en del av ov uniform, så kan bli intressant att se om dom tar upp det.
Är du hundra på att han inte var i tjänst?
Citera
2023-06-04, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Filmen verkar vara klippt, det är ryckigt och man ser inte vad som händer före eller efteråt.
Man ser heller inte att något ben hamnar på halsen, men det är blurrat.
Med tanke på Nicklassons kroppshydda hade nog snattaren inte överlevt många sekunder
om han stoppar sitt knä på halsen.
Och Nicklasson fick ju JK att kritisera Polismyndigheten, detta kan mycket väl vara hämnden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/berusade-norrbottningar-riskerade-frysa-ihjal-i-vintras-polisen-vagrade-omhanderta

Så han hämnas på en som hade köpt sin glass i en annan butik??
Citera
2023-06-04, 09:58
Medlem
Citat:

Korrekt, men den här grisen har inte utbildat nån, dom senaste 5 åren, han sitter på ett kontor.

Vet, då jag jobbat åt han
Citera
2023-06-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Har inget emot lite hårdare nyper och lite fulsmällar men här är inte rätt tillfälle för ett jävla glas. Sen är det jävligt svårt och döma från en film då verkligheten är helt annat.

Tjockisen hoppas jag får fängelse. 120-130kg på ens nacke samt strupgrepp och då har vi ens tagit upp dom andra 2 som försökte hålla fast killen. Det verkar som dessa som jobbar inom yrket inte har lärt sig nånting efter alla dödsfall när man lägger hela sin vikt mot någons hals. Jag hade ju lätt fått panik, i det läge, vilket dom hade säkert sagt våldsamt motstånd om jag hade överlevt.

Har egentligen inget emot strupgrepp heller vanligtvis, det är väldigt effektivt för att få kontroll på någon men inte liggandes utan då tänker när man står upp.

Snälla säg att du INTE jobbar som ov, väktare eller polis.
Jag skulle aldrig ta stryptag, om jag inte hade avsikt att döda nån.
Fick testa nyligen på en utbildning hur fort de går att man inte får luft..
Och hur fort det går innan du ”slocknar”
Kan gå på sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in