Citat:
Carl Norberg hummande och snack är jobbigt att lyssna på.
Det han vill ha sagt i sina mys räcker om han gör 2ggr om året.
Han har inget nytt att komma med. Samma innehåll hela tiden.
Detta till trots huvudbudskapet är intressant, och tror han har rätt.
Djupa staten och pengasystemet, opinionsbildning
Det han vill ha sagt i sina mys räcker om han gör 2ggr om året.
Han har inget nytt att komma med. Samma innehåll hela tiden.
Detta till trots huvudbudskapet är intressant, och tror han har rätt.
Djupa staten och pengasystemet, opinionsbildning
Absolut innehållet är intressant men det avhandlas av flera idag och är ganska allmänt vedertaget.
Men jag hade en diskussion i helgen med ett par polare som är väl insatta och som jag litar fullkomligt på.
Dom hade varit i diskussion med några av adepterna i Norbergs sekt. Alla diskuterade som om dom var programmerade. Man använde samma ord om och om igen, och tryckte på bara med dessa ord. Sedan uppkom något läskigt då den ena av mina polare arbetat mycket med organisation och ledarskapsutbildning. Han tog upp den mörka pedagogiken. Han menade att detta beteende kan man se hos barn som blivit illa behandlade eller barn med svag självbild. Ofta beror det på som han menade sk. organiserad eller kollektiv narcissism. Dvs. man är störst, bast och alla andra som inte faller inom facket är helt värdelösa och platsar inte ens att få diskutera med dig. Beteendet kan synas i kriminella organisationer som i MC gäng, men även inom militären. Han tog då speciellt upp USAs militärer som varit med om krig i Irak eller på annan plats. Det var veteraner som idag fick hjälp att bygga självkänsla grundad på verklighet och inget som dom lärts att tänka i en stridssituation. Problemet idag när krigen var slut så var dom tvungna att stå på egna ben och inte i grupp. Det var då allt rasade för många. Man försökte hitta flocken igen och talade om hur fel alla hade och hur rätt man själv hade. Ingen bra ingång till att få andra att lyssna. Trots kanske bra budskap. Han upplevde att det kunde vara lite åt den riktningen för en del.
En annan sak han reflektera över var något som en svensk militärpsykolog vid namn Brehmer lärt ut. Begreppet "Comand wihout comander". Man utbildade soldater att agerar utan ledning. dvs. varje enskild visste exakt vad dom skulle göras utan order, och utförde sitt arbete efter en gemensam bild av vad som skulle göras.
Detta uppfattade han då att man agerade helt enligt ett mönster eller mall var och en utan att någon beordrade.
Samma ord, samma meningsföljd och samma sätt att attackera människor man ansåg skulle chickaneras.
Lite läskigt då jag tror att ett visst mått av kollektiv hjärntvätt som med väl vald pedagogik kan få människor att göra saker som dom egentligen inte skulle gjort annars.
Men han kanske håller på att skapa sig sin egen lilla arme av lydiga, som krigar för hans heder och tro.
Själv är jag rätt trött på att man inte kan diskutera mer än ett fåtal problem, och upprepar dessa i oändlighet. Världen består trots allt av flera problem som alla flätar in sig i varandra.
Senast redigerad av forcebacknow 2023-05-15 kl. 09:10.
Senast redigerad av forcebacknow 2023-05-15 kl. 09:10.