Citat:
Jag tror inte att upphovsrätt kommer att skydda oss mot superintelligent AI. Varför trodde du det?
Regleringen behöver förmodligen formuleras så att det är "default förbjudet" att i sin källare bygga en superintelligent AI av samma anledning som att du inte får tillverka amfetamin eller bomber i din källare. Sen får man söka tillstånd och godkännande av något statligt verk om man har uppfunnit ett nytt uppiggande medel eller byggt en ny slags AI.
Absolut inte. Jag hoppas på nya fantastiska uppfinningar, mer frihet och en postekonomi. Men det finns en stor risk att det här går åt skogen och då får vi inte ens fascism utan ingenting, för vi finns inte mer.
Regleringen behöver förmodligen formuleras så att det är "default förbjudet" att i sin källare bygga en superintelligent AI av samma anledning som att du inte får tillverka amfetamin eller bomber i din källare. Sen får man söka tillstånd och godkännande av något statligt verk om man har uppfunnit ett nytt uppiggande medel eller byggt en ny slags AI.
Absolut inte. Jag hoppas på nya fantastiska uppfinningar, mer frihet och en postekonomi. Men det finns en stor risk att det här går åt skogen och då får vi inte ens fascism utan ingenting, för vi finns inte mer.
Alltså centraliserad. Det blir inte säkrare, utan bara att tekniken och makten blir centraliserad. Hur skulle det stoppa en superintelligent självmedveten ai ifrån att utrota oss om du har ett särskilt tillstånd till att bygga den eller inte? Om man tror att en superintelligent ai ska utrota oss så finns det bara en vettig sak att göra, och det är ett total förbud. Men de vill givetvis inte förbjuda det, för tekniken kan ge dem fullkomlig makt och kontroll över människor, och de vill försäkra sig av det genom regleringar, för det är det enda regleringarna kommer göra. Regleringar kommer inte påverka huruvida ai kommer utrota oss eller inte, utan endast vem som kontrollera tekniken. Om du tror annat, nämn vilken reglering som kommer stoppa den superintelligenta ai ifrån att utrota oss ifall den vill?