2023-06-03, 12:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Precis så.
Problemet är att ta sig från en narcissist. Väl ute ur spelet (läs. no contact m.m.) så är man förbrukad.
Sällan narcissister ruvar på hämnd.
Sedan är det inte svart eller vitt alla gånger.
Man kan ha narcissistiska drag.
Det ena utesluter inte det andra.

Jag har uppfattat det som tvärtom?

Att straffet alltid ligger på lut, att straffet finns som ett sätt att hålla kontrollen över dig och att sätten de gör det på är mycket manipulativt.

I början är det mindre saker för att testa dig och se hur de kan komma åt dig och styra upp dig. Det kan vara saker de säger om andra, så du förstår vad du inte ska göra för att väcka deras irritation. Den som blir utsatt kan känna skuld, att felet ligger hos dom. Det är narcissisten skicklig på att få dig känna. Det kan handla om att de får utbrott, mot dig eller andra. Det här berättade ju t ex F om, Johannas ex. Det var en situation när de körde bil och Johanna skrek på honom på ett helt oproportioneligt sätt.

Det här berättar även Maja om, att hon inte ville väcka ilska hos Johanna. Hon vet förstås vad som kan hända när det händer.

Det kan också bli som Maja beskriver, att hon blir avvisad, utestängd, helt ignorerad när hon behöver hjälp som mest (utlåst vid hashincidenten). Iskyla.

Det finns en incident där en kompis fyller år och ska ha en tilltänkt fest och Johanna manipulerar och ställer till det genom att (minns inte deltaljerna) krångla till det, föreslå att hon ska ordna festen (?) och till sist blir det en sådan soppa att det inte blir något alls. Bestraffning på ett manipulativt sätt.

Bjuda in en, men inte en annan i ett par till fest. Det är ett sätt att hämnas, såra, straffa när någon inte gjort som man vill.

Smutskastning har vi ju sett att Johanna har kört med, både på socila medier och hot om sådant (filmen om den påstådda otroheten, eller ska man säga påstådda filmen, det gick väl inte att se vem eller vad typ?).

Vi har ju också sett att Johanna hotar via sms, med otydliga men obehagliga insinuationer.
Citera
2023-06-03, 12:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Här skulle jag vilja veta mer från Johannas ex-pojkvänner. Där lär vi ha svaret.

Vet inte om de förhörs upplysningsvis i förundersökningen?

Du har iaf två av dom i FUP:

En är F*lip (A 153/765)

Den andra är H*mpus (A 153/759)

Det finns många historier som sticker ut, även från vänner.

Titta i innehållsförteckningen i A 153, "bekanta till Johanna Jansson". Det är uppseeendeväckande berättelser om manipulation, otäcka hot, och splittring och ovänskap som styrs utifrån Johanna och hennes agerande. Många har lämnat Johanna, en del blir ovänner med varandra och andra tar Johannas parti.

Lärorikt att läsa.
Citera
2023-06-03, 13:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
”Hovrätten hörsammar alltså åklagarens begäran och tog under fredagen beslutet att flytta fram förhandlingen. Nytt datum finns dock inte fastställt ännu. Enligt åklagaren kan det bli aktuellt tidigast i början av augusti.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/aklagaren-begar-att-tove-rattegang-skjuts-fram

Funderar lite över det här.

Cleas expert; professor AE, har tidigare varit med i det rättsliga rådet.
Hur ska det bli nu, finns tidigare kollegor där som arbetar kvar?
Viktigt att de som tar sig an fallet, inte är jäviga.

Och så hoppas jag att AL och JB kan lyckas med att bevara de invändningar som AE har, i sitt kompletterande utlåtande.

Svt:
"De rättsläkare som vittnade i tingsrätten ska upprätta ett kompletterande rättsmedicinskt utlåtande."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/aklagaren-begar-att-tove-rattegang-skjuts-fram

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VGX7W/rattslakaren-han-har-inte-gjort-det-det-ar-uppenbart

https://www.umu.se/reportage/hundra-terminer-med-doden-som-ledsagare/
Senast redigerad av notknapparen 2023-06-03 kl. 13:23.
Citera
2023-06-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Förstår inte riktigt (inte alls) hur du menar, varför skulle MH få skadestånd om hon endast blir dömd för gravfridsbrott?
Det räknas väl ändå som ett brott, det betyder ju inte att hon helt frias.

Edit: såg ditt svar till Anedin om detta:

”Häktningstiden räknas in, samt det hon eventuellt straffas för. Men vore det "endast" gravfridsbrott hon döms för - då har hon suttit "för länge" och får sålunda kompensation för den övertid hon har varit häktad.”

Om hon tex döms till 2 år så har hon ju inte suttit för länge?

Nej, det är jag som inte kan förklara . Så här då, tar ett exempel: om MH döms till endast t.ex 1år för gravfridsbrottet och skulle ha kommit ut efter 8 månader - men fortfarande sitter häktad för mordet: Om hon fortsätter vara häktad pga mordmisstankar men frias från dessa - då får hon skadestånd för "övertiden" som hon har suttit häktad. Dvs alla månader UTÖVER gravfridsbrottet.
Citera
2023-06-03, 14:27
Medlem
Lär inte bli något innan 24 Juli då, stod något om att kammaren samlas då och ska besluta om ett datum.
Citera
2023-06-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, det är jag som inte kan förklara . Så här då, tar ett exempel: om MH döms till endast t.ex 1år för gravfridsbrottet och skulle ha kommit ut efter 8 månader - men fortfarande sitter häktad för mordet: Om hon fortsätter vara häktad pga mordmisstankar men frias från dessa - då får hon skadestånd för "övertiden" som hon har suttit häktad. Dvs alla månader UTÖVER gravfridsbrottet.

Hon får väl bara skadestånd om hon blir helt friad från åtal, Gravfridsbrottet ingår i samma åtal som mord, så något skadestånd tror jag inte hon får.
Citera
2023-06-03, 15:17
Bannlyst
Jag tror att Juden i Hovrätten åker på några år för dråp/vållande till annans död och gravfridsbrott. 7-8 år? Och negerflatan åker för gravfridsbrott och får 2-3 år kanske?

Mord blir nog svårt för dom att få det till nu, med en ny expert som uttalat sig i ämnet. Står ju 1-1 nu.
Citera
2023-06-03, 15:22
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Hon får väl bara skadestånd om hon blir helt friad från åtal, Gravfridsbrottet ingår i samma åtal som mord, så något skadestånd tror jag inte hon får.
Har Maja suttit häktad för länge, dvs om hon nu (mot all förmodan) skulle bli dömd till ett kortare straff för gravfridsbrott i HR så får hon skadestånd.
Men där är vi inte än, hon har ju medverkat i så stor grad att jag aldrig kan tro att straffet blir mildare än de två år hon fick i TR.
Citera
2023-06-03, 15:50
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja kanske
men jag får känslan av att de utsatte T för nån form av misshandel innan
men OM det ev var så
hur fick de henne tyst?

Silvertejp?
Citera
2023-06-03, 16:12
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja kanske
men jag får känslan av att de utsatte T för nån form av misshandel innan
men OM det ev var så
hur fick de henne tyst?

Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Silvertejp?
Just silvertejp var min misstanke för flera månader sedan, då det inte hade hörts skrik.
Problemet med att bevisa något sådant är ju det grova gravfridsbrott som Tove blev utsatt för. Ren aceton och eldning över ansikte, hår, hals..Plus att de två idioterna vägrade berätta vart de hade gömt henne.
De visste vad de gjorde och höll mun tills kroppen hittades av poliserna.

Det ingick nog i samtalsämnet på Illharjen under söndagskvällen: Knip igen och erkänn inget.
Citera
2023-06-03, 16:24
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChadMuska
Jag tror att Juden i Hovrätten åker på några år för dråp/vållande till annans död och gravfridsbrott. 7-8 år? Och negerflatan åker för gravfridsbrott och får 2-3 år kanske?

Mord blir nog svårt för dom att få det till nu, med en ny expert som uttalat sig i ämnet. Står ju 1-1 nu.

1-1? Det är en betald pajas som är känd för att manipulera bevis mot två rättsläkare som utfört obduktionen... kan omöjligt vara 1-1... men det är ju idioter som sitter i HR så man vet inte.
Citera
2023-06-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
1-1? Det är en betald pajas som är känd för att manipulera bevis mot två rättsläkare som utfört obduktionen... kan omöjligt vara 1-1... men det är ju idioter som sitter i HR så man vet inte.

Expert: Nya utlåtanden om Toves död ändrar spelplanen

Citat
– Nu har vi 1–1 här och det är på något sätt oavgjort. Vi behöver någon utslagsröst här och då kan det behövas ytterligare en expert, säger Hanna Lindblom.

https://omni.se/expert-nya-utlatanden-om-toves-dod-andrar-spelplanen/a/kE1WnA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in