2023-06-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SerbienConny
Jag är en 35-årig man från Särö. Jag har en svår relation med min pappa. Vi bröt kontakten förra sommaren, och jag vill hitta ett sätt att ta kontakt. För att ni ska förstå vår relation tänker jag beskriva lite kort. Min pappa Johan har alltid varit missnöjd med sina beslut i livet och har stor ångest över en relation han hade under sin gymnasietid. Han säger att 1993 var hans liv på sin topp tack vare alla discos och ravefester han deltog i. Han menar att han känner sig begränsad av vår familj och vill uppleva barndomen ännu en gång. Han pratade ofta om ett diagram han hittade på Facebook som beskriver två linjer: en röd och en blå. Den röda linjen skulle representera människor som grundar sin lycka på upplevelser, medan den blå linjen skulle beskriva nördar som finner glädje i nördiga grejer. Han påstår att han bytte linje vid 40 års ålder. Skiftet märktes då han ofta kom hem med rollspelsdräkter och brädspel från någon samlare han hittade på Facebook. Dessutom köpte han en stor syntesizer som han ställde i mitt rum på grund av platsbrist. Det sista han sa till mig var att jag skulle undvika att vara normal och bli lika "pyslig" som han är. Just nu bor han i vår sommarstuga, och jag har ingen aning om hur vi ska återuppta kontakten.

Tack för eventuella svar!

Låter som ett utmärkt beslut att bryta kontakten med honom. Han låter oerhört självisk, omogen och skadlig för sin omgivning.
Citera
2023-06-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Hur räknade du ut att han var 10-12?

Bättre räkning i andra inlägget, snarare 15, oavsett inte troligt
Citera
2023-06-02, 20:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Du är 35 år, alltså född runt 1988. Din pappas liv ”peakade” 1993 med discon och rejvpartaj, när du var i femårsåldern. Vid 40-års ålder har han bytt väg i livet. Det låter som en medellivskris, men också motsägelsefullt. Hur gammal är din pappa nu och hur gammal var han när du föddes? 15 år?
Måst ju vara något sådant om matematiken ska gå ihop...
Citera
2023-06-02, 20:27
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
En personlighetsstörning är inte medfödd utan uppstår genom livet och symptomen kan såklart variera.

Jag berättade om min egen förälder och beteendet är både tidstypiskt som indikator på att en människa inte är åldersadekvat.

Det tidstypiska är att hiphop ändrade scenen och rave om vi nu kan kalla det som spelades för det när det kanske snarare var techno. Det är med andra ord bara så som det var i början av nittiotalet. Med musiken dvs. Det TS berättar är hur skiftet såg ut mellan åttio och nittiotalet och vad människor i krogsvängen ägnade sig åt, unga vuxna. Att somliga tog åt sig allt från keyboards till rave vidare till nyandlighet betyder inte att de ändrade sig plötsligt utan de följde med sina störningar de trender som kom och gick. Det TS berättar är med andra ord inte symptom hos föräldern utan symptomen berör att föräldern istället för att vara vuxen hängav sig åt ett tonårsliv.
Personlighetsstörningar är allmänt accepterat beroende på en blandning av arv och miljö.
Citera
2023-06-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Personlighetsstörningar är allmänt accepterat beroende på en blandning av arv och miljö.
De betraktas inte som medfödda. De biologiska komponenterna är inte utredda tillräckligt väl och till skillnad från ADHD, autism, schizofreni och bipoläritet anser man att personlighetsstörningar skapats och formats under uppväxten.

Varför tror du att man aldrig diagnostiserar barn och minderåriga? För att personer måste ha beteenden som vuxna då personlighetsstörningar aldrig anses vara medfödda inte ens när man börjar skönja beteendestörningar hos äldre barn/tonåringar.
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2023-06-02 kl. 21:48.
Citera
2023-06-02, 22:14
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Jag är en 35-årig man från Särö. Jag har en svår relation med min pappa. Vi bröt kontakten förra sommaren, och jag vill hitta ett sätt att ta kontakt. För att ni ska förstå vår relation tänker jag beskriva lite kort. Min pappa Johan har alltid varit missnöjd med sina beslut i livet och har stor ångest över en relation han hade under sin gymnasietid. Han säger att 1993 var hans liv på sin topp tack vare alla discos och ravefester han deltog i. Han menar att han känner sig begränsad av vår familj och vill uppleva barndomen ännu en gång. Han pratade ofta om ett diagram han hittade på Facebook som beskriver två linjer: en röd och en blå. Den röda linjen skulle representera människor som grundar sin lycka på upplevelser, medan den blå linjen skulle beskriva nördar som finner glädje i nördiga grejer. Han påstår att han bytte linje vid 40 års ålder. Skiftet märktes då han ofta kom hem med rollspelsdräkter och brädspel från någon samlare han hittade på Facebook. Dessutom köpte han en stor syntesizer som han ställde i mitt rum på grund av platsbrist. Det sista han sa till mig var att jag skulle undvika att vara normal och bli lika "pyslig" som han är. Just nu bor han i vår sommarstuga, och jag har ingen aning om hur vi ska återuppta kontakten.

Lever din farfar? Om inte, vid vilken ålder gick han bort? För om din far är lika gammal nu, som när farfar stöp i graven… ja, det väcker många starka känslor och tankar.

Mitt råd är, att om denna cirkus bara har pågått i några veckor, ge honom lite tid. Han kanske till och med har förtjänat några veckors semester?

Du kan också fråga dig själv, om du och din mor visat far din nog med uppskattning? Inget illa menat, bara en rak fråga, för själv skrev jag två brev till mina föräldrar i julas, där jag förklarade för dem, hur mycket de betyder för mig.

Min far tackade jag för tiden och kroppen som han har offrat till förmån för tre bortskämda barn och en fru med snabba fickor. Jag skrev rått, ärligt och direkt från hjärtat för att ge honom en chans att lära känna sin vuxna son, likt den ”vän” han vägrade vara back in the day, och min far blev så tacksam och rörd att han grät.

Har du gjort nåt liknande, för din far? Om inte, ge gubben 6 mån att leva ut sin bucketlist. Ett halvår borde räcka, sen inser han kanske att det inte va så jävla kul att mögla ensam i sommarstugan, trots allt..?
Citera
2023-06-02, 22:27
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:

Först och främst är ditt inlägg i stort oläsbart.
Inga radbrytningar och indelningar som gör texten någorlunda aptitlig. Det måste du verkligen jobba på och förbättra.

Till ämnet: var glad att du ens har en relation med din far.

Jag har ingen alls. Efter min far gifte om sig tappade han allt intresse för mig. Han hör inte ens av sig längre. Så har det varit i nästan 30 år.

Så min far är ”död” i mitt sinne.
Citera
2023-06-03, 03:14
Medlem
Hursomhelstings avatar
Enlig min egen erfarenhet så ska man inte som barnet och ung agera som den vuxne i rummet och axla allt ansvar.
Din far borde bry sig i att öppna upp och hålla igång en kontakt med dig.
Det gör han vad jag förstår inte och att det gjorde inte min far heller.

Min far flyttade även han ut och bosatte sig i sommarstugan och bröt all kontakt.
Jag förökte till en början men att han föll hela tiden tillbaka till att påstå att jag ägde skuld för det att jag blev född och fanns till och vad jag villa säga är att far var en sådan person i antingen förr eller senare mot i princip alla.
Sjuk i huvudet eller inte det kan kvitta men att som ung då blir man lätt smittad.
Jag ville väl se något nytt och fint växa fram men hamnadr i en jävla dårcirkus dikterat av min fars nycker.
Han den äldre, mer erfaren, härdad, far, han styr där du som ung blir färgad av och med en ganska stor sannolikhet i att då när han far har lekt färdigt då har han åter ångest av dig!

Näe att din far är inte alls unik! Du är fel ute där i ditt tänk och på väg att sugas in i hans lilla värld där han är "speciell!"
Karln är en idiot!
Se det så och att du besparar dig själv en massa elände men att hör far din av sig och vill, fine kör på den och se vart som det leder, driv det inte ensamt och sitt inte med allt för stora förväntningar.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2023-06-03 kl. 03:26.
Citera
2023-06-03, 07:34
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Haha har vi samma far? När farsan fick reda på att han skulle bli farfar första gången tog han mig åt sidan och sa på fullaste allvar: "Att skaffa barn var mitt livs största misstag".

Men ja, förstår att det är komplicerat. Du kan inte bjuda över honom och snacka igenom allt i lugn och ro?
Att få barn är dock till viss del självuppoffring. Men de flesta som inte är själviska narcissister är okej med det. Självuppoffring är del av livet. Men vissa vill vara kvar i sina gamla hjulspår och "leka" hela livet. Se på alla ensamma män som är 30+ och tycker det är en meningsfull syssla att spela Tv-spel konstant istället för att bilda familj... Ta TS pappa han tycker det viktigaste är att få ligga med gamla flammor från gymnasiet(som förmodligen ser ut som jabba de hut idag) och få spela synth... Lite samma symptom.
Citera
2023-06-03, 09:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
De betraktas inte som medfödda. De biologiska komponenterna är inte utredda tillräckligt väl och till skillnad från ADHD, autism, schizofreni och bipoläritet anser man att personlighetsstörningar skapats och formats under uppväxten.

Varför tror du att man aldrig diagnostiserar barn och minderåriga? För att personer måste ha beteenden som vuxna då personlighetsstörningar aldrig anses vara medfödda inte ens när man börjar skönja beteendestörningar hos äldre barn/tonåringar.
Naturligtvis är inte personlighetsstörningar medfödda och det är vad jag vet aldrig någon som påstått det. Istället är det precis som jag skrev. Du slåss mot dina egna hjärnspöken. På tal om störningar.
Citera
2023-06-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Att få barn är dock till viss del självuppoffring. Men de flesta som inte är själviska narcissister är okej med det. Självuppoffring är del av livet. Men vissa vill vara kvar i sina gamla hjulspår och "leka" hela livet. Se på alla ensamma män som är 30+ och tycker det är en meningsfull syssla att spela Tv-spel konstant istället för att bilda familj... Ta TS pappa han tycker det viktigaste är att få ligga med gamla flammor från gymnasiet(som förmodligen ser ut som jabba de hut idag) och få spela synth... Lite samma symptom.
Håller helt med.

Antingen så accepterar man en viss självutplåning och egodöd, att numera lever jag för mina barns skull i första hand. Eller så gör man det inte och tutar på i samma spår som innan. Det senare alternativet är ju lite svårare att få ihop med familjeliv idag (när kvinnorna inte längre är hemmafruar och underordnade).

Har haft ganska många kollegor genom åren som varit skilda. Dessa män har i samtliga fall varit rätt egocentriska och sett till sitt eget bästa i första hand. De hade uppenbarligen aldrig kommit över tröskeln av självuppoffring utan såg barnen nästan som ett hinder (precis sådan är även min egen far).

(NOT: Nu är jag inte någon superfarsa eller perfekt människa på något vis, men jag kan i alla fall förstå detta och jobbar på att minska mitt ego)
Citera
2023-06-03, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Naturligtvis är inte personlighetsstörningar medfödda och det är vad jag vet aldrig någon som påstått det. Istället är det precis som jag skrev. Du slåss mot dina egna hjärnspöken. På tal om störningar.
Läste du inlägget jag svarade på? Snarare du som slåss mot hjärnspöken. Öppna inte käften emot det jag säger om det är mig du egentligen håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in