2023-06-02, 16:55
Medlem
Det låter som en personlighetsstörning.
Du kanske behöver fundera på vilka han ligger närmast och efter dem bygga upp någon förståelse. Att ha ångest över något som skedde i gymnasiet och inte klara av vuxenlivet är inte jättefriskt.

Förövrigt höll min egen förälder på med rave (ej droger) tillsammans med mer nördiga unga killar, köpte en synth och höll på att plinga på den. Pratade mycket om sin egen ungdom och upplevde sig ha gått miste om något.

Narcissistiska drag, definitivt. Genomgick sedan en autistisk utredning men jag vet inte om det blev diagnosen. Ospecifik personlighetsstörning var iallafall den första diagnosen som sattes som mer ung än idag..
Med det sagt så låter det som om din pappa snarare behöver samtalshjälp då han kan lida av mentaliseringssvårigheter, nämligen att förstå sig själv och andra även om det kanske fungerar bitvis.
Citera
2023-06-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SerbienConny
Jag är en 35-årig man från Särö. Jag har en svår relation med min pappa. Vi bröt kontakten förra sommaren, och jag vill hitta ett sätt att ta kontakt. För att ni ska förstå vår relation tänker jag beskriva lite kort. Min pappa Johan har alltid varit missnöjd med sina beslut i livet och har stor ångest över en relation han hade under sin gymnasietid. Han säger att 1993 var hans liv på sin topp tack vare alla discos och ravefester han deltog i. Han menar att han känner sig begränsad av vår familj och vill uppleva barndomen ännu en gång. Han pratade ofta om ett diagram han hittade på Facebook som beskriver två linjer: en röd och en blå. Den röda linjen skulle representera människor som grundar sin lycka på upplevelser, medan den blå linjen skulle beskriva nördar som finner glädje i nördiga grejer. Han påstår att han bytte linje vid 40 års ålder. Skiftet märktes då han ofta kom hem med rollspelsdräkter och brädspel från någon samlare han hittade på Facebook. Dessutom köpte han en stor syntesizer som han ställde i mitt rum på grund av platsbrist. Det sista han sa till mig var att jag skulle undvika att vara normal och bli lika "pyslig" som han är. Just nu bor han i vår sommarstuga, och jag har ingen aning om hur vi ska återuppta kontakten.

Tack för eventuella svar!

Varför inte ringa honom och fråga om du kan komma över med en flaska whisky och snacka eller låta honom visa dig vad han vill ha i livet. Vem vet, han kanske öppnar dina ögon?
Citera
2023-06-02, 17:15
Lite onödigt att skriva era riktiga namn i tråden?
Citera
2023-06-02, 17:45
Medlem
Kan det vara så att din mamma "såg till" så att hon blev gravid utan din pappas samtycke? Han kanske inte ville bli förälder men försökte en tid i alla fall men har nu "gett upp".
Inget som du ansvarar för, men kan bli svårt att upprätta ett far-son förhållande just nu. Kommer att bli bättre, han behöver i så fall bara tid att "mogna".
Citera
2023-06-02, 17:50
Medlem
exoticspices avatar
Skriv ett brev eller kort och säg att du vill återuppta kontakten och att du väntar på honom tills han tar steget.
Citera
2023-06-02, 17:55
Medlem
Citat:
Jag är en 35-årig man från Särö. Jag har en svår relation med min pappa. Vi bröt kontakten förra sommaren, och jag vill hitta ett sätt att ta kontakt. För att ni ska förstå vår relation tänker jag beskriva lite kort. Min pappa Johan har alltid varit missnöjd med sina beslut i livet och har stor ångest över en relation han hade under sin gymnasietid. Han säger att 1993 var hans liv på sin topp tack vare alla discos och ravefester han deltog i. Han menar att han känner sig begränsad av vår familj och vill uppleva barndomen ännu en gång. Han pratade ofta om ett diagram han hittade på Facebook som beskriver två linjer: en röd och en blå. Den röda linjen skulle representera människor som grundar sin lycka på upplevelser, medan den blå linjen skulle beskriva nördar som finner glädje i nördiga grejer. Han påstår att han bytte linje vid 40 års ålder. Skiftet märktes då han ofta kom hem med rollspelsdräkter och brädspel från någon samlare han hittade på Facebook. Dessutom köpte han en stor syntesizer som han ställde i mitt rum på grund av platsbrist. Det sista han sa till mig var att jag skulle undvika att vara normal och bli lika "pyslig" som han är. Just nu bor han i vår sommarstuga, och jag har ingen aning om hur vi ska återuppta kontakten.

Du är 35 år, alltså född runt 1988. Din pappas liv ”peakade” 1993 med discon och rejvpartaj, när du var i femårsåldern. Vid 40-års ålder har han bytt väg i livet. Det låter som en medellivskris, men också motsägelsefullt. Hur gammal är din pappa nu och hur gammal var han när du föddes? 15 år?
Citera
2023-06-02, 18:05
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Det låter som en personlighetsstörning.

Kom igen, en personlighetsstörning dyker inte upp halvvägs genom livet. Det är något medfött.
Citera
2023-06-02, 18:17
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Varför inte ringa honom och fråga om du kan komma över med en flaska whisky och snacka eller låta honom visa dig vad han vill ha i livet. Vem vet, han kanske öppnar dina ögon?

Eller så låter man muppen till pappa sitta ute i stugan och tills han blir varse och ber om förlåtelse.

Jävla gubbfitta
Citera
2023-06-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Kom igen, en personlighetsstörning dyker inte upp halvvägs genom livet. Det är något medfött.
En personlighetsstörning är inte medfödd utan uppstår genom livet och symptomen kan såklart variera.

Jag berättade om min egen förälder och beteendet är både tidstypiskt som indikator på att en människa inte är åldersadekvat.

Det tidstypiska är att hiphop ändrade scenen och rave om vi nu kan kalla det som spelades för det när det kanske snarare var techno. Det är med andra ord bara så som det var i början av nittiotalet. Med musiken dvs. Det TS berättar är hur skiftet såg ut mellan åttio och nittiotalet och vad människor i krogsvängen ägnade sig åt, unga vuxna. Att somliga tog åt sig allt från keyboards till rave vidare till nyandlighet betyder inte att de ändrade sig plötsligt utan de följde med sina störningar de trender som kom och gick. Det TS berättar är med andra ord inte symptom hos föräldern utan symptomen berör att föräldern istället för att vara vuxen hängav sig åt ett tonårsliv.
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2023-06-02 kl. 18:29.
Citera
2023-06-02, 19:14
Medlem
Citat:

Om du ör 35 idag ör du född 1988.
1993 gick din pappa på rave och disco när du var
5 år gammal, jobbig pappa!
Oavsett så var han väldigt väldigt ung när han fick dig? 10-12 år?

Förklara gärna åldersgrejerna först innan vi går vidare i tråden.
Citera
2023-06-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Om du ör 35 idag ör du född 1988.
1993 gick din pappa på rave och disco när du var
5 år gammal, jobbig pappa!
Oavsett så var han väldigt väldigt ung när han fick dig? 10-12 år?

Förklara gärna åldersgrejerna först innan vi går vidare i tråden.
Hur räknade du ut att han var 10-12?
Citera
2023-06-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Eller så låter man muppen till pappa sitta ute i stugan och tills han blir varse och ber om förlåtelse.

Jävla gubbfitta

Gubbfitta var nytt för mig. Har du lust att förklara lite var i komplimangen ligger?
För det måste det ju vara, det är gött o va gubbe, o fitta älskar jag.

Jo, jag tar det som en komplimang, tack lilla vän.

*jymdkjam*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in