Citat:
Ursprungligen postat av
Nilspils92
Lägg av din nöt. Jobbar du i Åmål är det väl en jävla sak men det finns få yrken fler anser sig vara experter på än mäklarbranschen efter några simpa googlingar eller två.
Det räcker med att du är halvt efterbliven och kan öppna en dator för att kunna googla på din egna adress och se vad liknande bostäder går för. Det kan skilja nån hundring hit eller dit men att incitamentmodellen ska vara någon stor bov i dramat talar snarare för din okunskap än något annat. Det finns inte en fastighetsmäklare i Stockholms innerstad som inte hade röstat för att deras yttersta huvudbry är att få ner säljarens förväntningar kontra tvärtom. Det är möjligt att några tar chansen på Skansen ibland, självklart tar jag mer betalt om det finns möjlighet till att göra det vem fan hade inte gjort det och inte fan betyder det att du blåser en äldre dam. Jag säger inte att det inte har hänt men det är 2023 idag, allt är relativt digitalt.
Säljarbranschen rimmar sällan bra med etik, men i regel känner jag 9 av 10 tillfällen att jag hade varit värd mer än det jag tar betalt. Jag omsätter mellan 3-4 m / år i omsättning, jobbar i sthlm innerstad och deklarerar ca 1,3 brutto i lön/år. Har jag det bra? Absolut. Har jag slitit röven av mig i över 2 års tid med piss lön och annan djävulskap? Mer än du anar. Jag gillar mitt yrke men majoriteten hade blivit förvånade över den skiten vi mäklare behöver gå igenom. Min telefon är på utan att överdriva 24/7 vilket kan bli tröttsamt i längden när man har småbarn och familj men när du har kört igenom hundåren och folk börjar höra av sig kan de gå oförtjänt lätt några vändor och du tjänar bokstavligt talat pengar på att surra.
Aj då! Jag träffade en öm punkt. Jag har några tusen försäljningar bakom mig så jag har ganska bra koll på hur branschen ser ut. Känn dig inte speciell för att du är tillgänglig 24/7. Det gäller alla mäklare.
Du får mäklaryrket att framstå som att det handlar om att kränga telefonabonnemang.
Det är det som är det stora problemet.
En bostadsförsäljning är ofta den största affär man gör i livet. Speciellt i Stockholmstrakten.
Och ja, jag jobbar också i Stockholmsregionen.
Låt mig bena ut några saker.
Är ditt argument till en säljare att du jobbar hårdare om du får 10% bonus över ett visst pris tycker jag säljaren ska ifrågasätta din inställning.
Folk har fasta löner och inte fasiken gör man ett sämre jobb om man har en fast lön.
Gör ett bra jobb så kommer säljaren rekommendera dig vidare.
Dilemmat kommer även in vart ribban läggs gällande bonusprovisionen. Känner mäklaren att säljaren inte har stenkoll så lägger de den så lågt som det bara går vilket kan resultera i arvoden på 150-200’. Detta är inte ok. Tycker du att 40 timmars jobb (snittet vad det tar att sälja ett objekt från start till mål) rättfärdigar 150’ i ersättning? Jag tycker fasiken att det är snudd på bedrägeri.
Notar och Erik Olsson drog igång hela lockprisskiten som har förstört branschen.
Tanken bakom var att få så många som möjligt på visningarna för att bearbeta dessa potentiella säljare. Det är ju trots allt bara en som kan köpa.
Sen satt de och jagade in nya försäljningar från alla andra som var tvungna att lämna namn och nummer för att komma in på visningen.
Och nej, jag har aldrig ringt en enda spekulant och frågat om de vill sälja om det inte själva har kommit med förslaget. Har jobb så det räcker ändå.
I förlängningen skapade lockprisskiten en massa budgivningar och det är där det fuskas mest.
När jag jobbade som assistent och pluggade till mäklare hörde jag alla fejkade budgivningar.
Så nog vet jag hur branschen ser ut.
När jag var klar med utbildningen sökte jag mig självklart vidare.
Nu har nysvenskarna fått nys om att det är en bransch som de kan ta med sin brist på etik och moral in i och göra lite pengar. Fejkade budgivningar ÄR ett stort problem i Stockholms innerstad. Men ingen kan/vågar lyfta fram detta då det är extremt svårt att bevisa.
Du anar inte hur många kunder jag har räddat undan från mäklare som ljuger sig blåa för att få objekten sålda. Inte otippat är det ca 90% av dessa lögnare som är nysvenskar.
Just nu är det ett dilemma med att säljarna förväntar sig mer än vad de kommer få.
Detta är inte ett normalläge och många klippare, inom mäklarkåren kommer självmant sluta.
Bra självsanering.
Skulle jag fått i uppgift i att granska all nysvenskar som är mäklare idag skulle 70% visa upp så stora brister att deras mäklarlicens hade stått på spel.