Citat:
Ursprungligen postat av
halaltarzan
Om jag förstått det hela rätt så kan bara åklagare besluta om ett tillträdesförbud och finns inte det kan du ringa polisen bäst du vill. Nej, hade det varit min butik så hade jag nog så att säga tittat åt ett annat håll när vakterna körde lite direktuppfostran på lagret.
Ingen för övrigt som drivit butik här och/eller kan sätta sig in i hur det är att vara handlare med en massa snattande pack?
Jag förstår verkligen att handlare blir förbannade över snattetier, stölder osv, precis som jag blir av skadegörelse, ekonomiska brott, bedrägerier, våld, sexuella övergrepp o annat.
Men..
För att åtminstone försöka upprätthålla ett rätts-samhälle så får straffen vara i paritet med brottet.. Vilket det sällan är såklart, det håller jag med om till 100%.
Men att misshandla någon för snatteri, utsätta denne för en risk att avlida eller få bestående men, det kan aldrig vara ok.
Många av oss har varit unga, snattat osv, eller har barn som förmodligen har gjort det nångång och jag skulle inte vilja en väktare eller polis utsatte mitt barn, eller andras för övervåld pga 10-20kr.
Sverige ligger högst i Europa vad gäller"svinn" i butiker, där en del är stölder, en del är mat som gått ut.. Och säkert en del som hamnar hos dem själva eller vänner, eller saker köps på firman som hamnar hemma istället.
Det drabbar andra människor pga högre matpriser, så ska man misshandla alla dessa anställa med varje gång de blir påkomna så blir det många blåklockor
Jag har läst Fup och denna väktaren verkar rätt bäng, men det är min åsikt.