2023-06-03, 02:24
Medlem
Varför är vissa så sjukt kåta på bolag som ger utdelning? De är ju inte som att ni tjänar pengar på att få utdelning direkt - men de är kanske det ni tror?
Citera
2023-06-03, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxxiss
Varför är vissa så sjukt kåta på bolag som ger utdelning? De är ju inte som att ni tjänar pengar på att få utdelning direkt - men de är kanske det ni tror?
Vad tror du är anledningen? Om man får utdelning är det väl något bra om man inte behöver sälja sina aktier utan kan leva av det eller återinvestera. Varför tror du ens utdelning existerar sedan århundraden om det vore en sån dålig nyhet som du nyss kom på?
Citera
2023-06-03, 02:50
Bannlyst
Citat:

Utdelning är för muppar som inte vill ha hög avkastning. De sitter där på sina sketna fastighetsbolag som knappt växer en halv procent per år, och så njuter de av den tvåprocentiga direktavkastningen de kan få ut.

Helt värdelöst och bara för iq-befriade idioter.
Citera
2023-06-03, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Utdelning är för muppar som inte vill ha hög avkastning. De sitter där på sina sketna fastighetsbolag som knappt växer en halv procent per år, och så njuter de av den tvåprocentiga direktavkastningen de kan få ut.

Du är en mupp själv som inte förstår att vissa gillar det. IQ befriad kan du själv vara som kommer med det. Är du nybörjare på börsen kanske?
Citera
2023-06-03, 02:54
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:

Kom över en exeptionell aktie en gång. De hade obefintlig handel och kostade nästan 7000 per aktie. Utdelning varje kvartal med 1200kr eller något sådant. Kursen dök likvärdigt. Plötsligen kunde man dra av 50 papp på skatten utan att förlora någonting.
Den försvann från marknaden efter ett tag. Var extremt phishy.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-06-03 kl. 02:57.
Citera
2023-06-03, 03:17
Medlem
Free12s avatar
Citat:

För det är omöjligt att få båda va?

Muppen Warren Buffet som har hög avkastning på det mesta han investerat i men ändå gillar utdelningar.. Ta Coca cola som exempel.. Han köpte den billigt och har fått tillbaka sin ursprungliga investering flera gånger om i enbart utdelning, tror du han känner att han måste sälja sina aktier eller att han kan hålla dom?

Det är alltid lika kul när folk som inte har pengar uttalar sig som värsta experterna...

Har man pengar så kan man leva på utdelningar utan att behöva göra ett skit så länge priset som sämst står stilla, har man inte pengar så är det klart att man är avundsjuk och kallar dom som kan det idioter!
Citera
2023-06-03, 03:23
Medlem
utdelning är knappast intressant för en småsparare, men säg det till folk som har verkliga pengar investerade och hämtar hem årslöner i utdelning på stabila "riskfria" bolag..
Citera
2023-06-03, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreparenn
utdelning är knappast intressant för en småsparare, men säg det till folk som har verkliga pengar investerade och hämtar hem årslöner i utdelning på stabila "riskfria" bolag..
Direktavkastning kan vara relevant även för småsparare som bygger upp en utdelningsportfölj och återinvesterar.
Citera
2023-06-03, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreparenn

Idiot!
För en storfräsare är en årslön småpengar. Tänk för fan.
Citera
2023-06-03, 04:22
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Jag har också svårt att förstå detta och har sett hög utdelning som tecken på dålig management. Ungefär som att ledningen inte vet vad de ska göra med sin egen vinst. Rimligtvis borde de ha visioner för hur de vill utveckla företaget och behöva pengarna där. Jag vet inte vad jag missar riktigt.
Citera
2023-06-03, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag har också svårt att förstå detta och har sett hög utdelning som tecken på dålig management. Ungefär som att ledningen inte vet vad de ska göra med sin egen vinst. Rimligtvis borde de ha visioner för hur de vill utveckla företaget och behöva pengarna där. Jag vet inte vad jag missar riktigt.
Du har missat en hel del. Framförallt att de kan ge utdelning till viss del av vinsten som ägarna kan ta del av.
Citera
2023-06-03, 04:41
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ja, hög procentuell utdelning är inte hälsosamt men en stabil utdelning är det. Varför skulle man vilja stanna i ett stabilt bolag som ökat i värde om man inte får ta del av vinsterna dom gör? Sen kan man även ha hög avkastning själv fast bolaget enbart delar ut 1-2%..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in