2023-06-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Nu blir jag förvirrad och hänger inte med
De har väl bara suttit ca 9 mån?
Om M döms för gravfridsbrott är väl straffet minst 2 år?
Kan bli mer?
Vad är det jag missar?

Jag vet det är helt sjukt
Brottsoffer har myndigheterna totalt glömt bort
Får M skadestånd så borde hon ge T familj det

Straffet för sk normalgraden av gravfridsbrott är mellan 6 månader och 2 år. För grovt, som jag inte uppfattat att MH har gjort sig skyldig till (eldning av kroppen styckning etc), kan straffet däremot ge upp till 4 års fängelse.
Citera
2023-06-02, 20:28
Medlem
Eh, meningen var att jag skulle svara på Notknapparen angående Toves fotbollstränare, blev något fel med citeringen.

Lite förvirrandet det här med vad PG, Toves fotbollstränare menar. Är det verkligen två skilda historier:

För ett år sedan vid jultid ringde Tove upp Peter vid ca kl 02.00 på natten. Hon lade på men
Peter ringde upp. Tove sa det var ett himla liv. Sa att Maja stod utanför dörren och Tove fick
inte gå ut. Hon var osammanhängande, kanske hon inte hade koll på var hon var eller tid

Lite märkligt att Peter säger att detta samtal ägde rum för bara ett år sedan och kring juletid. Den andra historien ägde rum sommartid och för två år sedan, kanske, enligt Peter.

När vi ändå är inne på ämnet Team Maja/Johanna. Här har vi ytterligare en historia där dynamiska duon härjar:

Julius berättar vidare om en gång när han, Tove och My är i hans lägenhet, de skulle ha efter
fest men det blev mer att de satt i soffan och pratade. Han har bott i sin lägenhet i 4 år och
den här händelsen hände för ca 2 år sedan. När de är i lägenheten kommer Johanna och Maja
dit.
Johanna är arg på My. Julius kommer inte riktigt ihåg om vad det handlade om men det
var något om att någon tagit någons kompis eller kille.

Tror att det var för att My och Julius sågs. Denna händelse var bara en av hundra liknade händelser. Men denna händelse stack ut för det skreks mycket. Julius fick säga ifrån att om de inte lugnade ner sig fick Johanna och Maja gå från lägenheten.

Julius sa till Johanna att hon måste sluta bråka annars kommer hon inte ha några kompisar kvar. Julius berättar att Johanna alltid bråkar med någon, det är alltid spänt. Julius kan inte ge någon punkt när Tuva och Johanna slutade umgås.

Det intressanta i sammanhanget är ändå vad Maja tycker och tänker om Tove. Då menar jag innan förhören där Maja gör allt för att framstå som oskyldig. Vi får basera mycket av Majas tänkande på spekulationer som i sin tur bygger på händelserna i fup. Kanske sitter Toves anhöriga och hånflinar åt hur okunniga vi är eftersom vi bara har toppen av isberget att spekulera kring.

Johannas hämndaktioner mot Maja i tingsrätten är heller inte mycket att hänga i julgranen. Efter det att hon erkänt mordet som en olycka i samråd med advokat Clea säger Johanna i princip ingenting negativt som Maja skulle ha tänkt eller sagt angående Tove.

Då kan man ju spekulera i att Maja kanke inte hade negativa tankar om Tove. Skulle Johanna själv burit på all negativitet mot Tove och Maja bara ryckte på axlarna eller inte hållit med. Tror jag inte en sekund på. Tove var Johannas ärkefiende, hade Maja spjärnat emot i denna fråga hade inte det funnits något Team Maja/Johanna.

Eller att det var Cleas/Johannas plan att inte hämnas alls eller så lite så möjligt för att det skulle bli mer trovärdigt. Tror jag inte heller på. Däremot skulle det påverka Johannas olycksteori, att Johanna tryckte till i tio sekunder, negativt om Maja plötsligt började ertappas med hatiska tankegångar om Tove.

Som många andra tror jag att mordet var mer brutalt och tortyrliknande än vad som framkommit. Ju fler detaljer om Johannas och Majas egentliga inställningar till Tove desto sämre för bådas utsikter att få så låga straff så möjligt.

Men det finns ändå vissa ledtrådar om vad Maja kan tänkas känna för Tove om man läser i fup. Man kan läsa förhören med Majas vänner i periferin, Alexandra och Miriam. Man kan också citera Majas mamma:

Majas relation till Tove, hur är den nu närmsta tiden?

De har ju inte haft någon relation nu kan man säga. De hängde i ett gäng. Tove är ju Johannas
kompis i grunden och Maja blev ju den som hängde med. Tove uttryckte att Maja inte skulle
vara med i gänget.
Det var inte friktionsfritt mellan varken Maja och Tove eller mellan Tove
och Johanna. De var ett stort gäng till en början, 8-10 stycken ungefär.

Då kan man spekulera vad Maja tycker om att Tove ville exkludera henne från gänget. Jag tror ju knappast att Maja reagerade med glädje. Kanske tyckte Tove att Maja är för ung för att festa, hon var väl inte 18 år då. Tove ville ju inte köpa ut alkohol till Maja, när hon var 17 år.

Kanske tyckte Maja då att Tove var en moralkärring, Maja hade fått redan nog av sina föräldrars inställning, hemmet kändes som ett fängelse stundvis, så vem är Tove att säga åt henne vad hon skall göra. Johanna eldar på med sin inställning och gör så att Maja tar ännu större avstånd från både föräldrarna och Tove.

Helt säkert är att Maja såg upp till Johanna och att hon var Johannas svans och att Johanna avskydde Tove som pesten. Det ekvationen är ställd bortom allt rimligt tvivel.

För att imponera på Johanna hade Maja också allt att vinna genom att känna avsky hon också, vare sig avskyn var genuin eller ett sätt att smöra för sin matte. Kanske var avskyn en kombination av båda smör och hat. Det som började som ett sätt att smöra för Johanna blev kanske genuint hat med tiden.

Ju starkare banden knöts mellan Johanna och Maja desto starkare blev också deras gemensama inställningar i de grundläggande frågorna. Att Johanna blev utstött ur Toves grabbgäng skapade stor ångest hos Johanna och Maja hade sannolikt ännu större förståelse för Johannas negativa inställning till Tove efter detta.

Att Maja ställde sig på Johannas sida i denna konflikt och i alla andra konflikter rörande Tove finns det ingen tvekan om.

Frågan som ställs är ju om Maja aktivt var med i badrummet och för mig är svaret att den samlade bilden av Majas handlingar visar på det. Bilsprayningar, lögnerna om bilsprayningarna, delaktighet i mordbränderna vare sig den delaktigheten är direkt eller indirekt och fysiska konfrontationer mot Tove själv. Det och andra indicier sammantagna.

Innan Tove kommer fram på Nöjet och frågar Johanna hur det känns att vara den sämsta människan på planeten så har Johanna och Maja redan byggt upp ett tillräckligt gemensamt samförstånd för vad man tycker och tänker om Tove.

Efter Tove-incidenten, och efter att ha talat med poliserna och inte fått något gehör, så är Johanna i upplösningstillstånd. Johanna föreslår att man skall locka till sig Tove till lägenheten för att där slå eller mörda henne, Maja håller med utan att tveka en sekund. Johanna är hjärnan och Maja är den frivilliga följeslagaren som står upp för sin ledare.

Sedan att leda detta i bevis är ju en annan sak. Man skulle haft tillgång till de två senaste årens konversationer, digitalt och muntligt, mellan Maja och Johanna.
Senast redigerad av psychoticwaltz 2023-06-02 kl. 20:34. Anledning: felcitering
Citera
2023-06-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Straffet för sk normalgraden av gravfridsbrott är mellan 6 månader och 2 år. För grovt, som jag inte uppfattat att MH har gjort sig skyldig till (eldning av kroppen styckning etc), kan straffet däremot ge upp till 4 års fängelse.

Tack!
Jag hadde glömt bort att det är fr 6 mån upp till 2 år
2 år tycker jag är ett alldeles för lågt straff för normalgraden gravfridsbrott

Sen borde de plussa på för att hon lät T familj leta medans M höll tyst så T kropp kom hem till familj ännu mer illa åtgången
Hoppas hon får mer straff än för gravfridsbrott
Citera
2023-06-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Eh, meningen var att jag skulle svara på Notknapparen angående Toves fotbollstränare, blev något fel med citeringen.

Lite förvirrandet det här med vad PG, Toves fotbollstränare menar. Är det verkligen två skilda historier:

För ett år sedan vid jultid ringde Tove upp Peter vid ca kl 02.00 på natten. Hon lade på men
Peter ringde upp. Tove sa det var ett himla liv. Sa att Maja stod utanför dörren och Tove fick
inte gå ut. Hon var osammanhängande, kanske hon inte hade koll på var hon var eller tid

Lite märkligt att Peter säger att detta samtal ägde rum för bara ett år sedan och kring juletid. Den andra historien ägde rum sommartid och för två år sedan, kanske, enligt Peter.

När vi ändå är inne på ämnet Team Maja/Johanna. Här har vi ytterligare en historia där dynamiska duon härjar:

Julius berättar vidare om en gång när han, Tove och My är i hans lägenhet, de skulle ha efter
fest men det blev mer att de satt i soffan och pratade. Han har bott i sin lägenhet i 4 år och
den här händelsen hände för ca 2 år sedan. När de är i lägenheten kommer Johanna och Maja
dit.
Johanna är arg på My. Julius kommer inte riktigt ihåg om vad det handlade om men det
var något om att någon tagit någons kompis eller kille.

Tror att det var för att My och Julius sågs. Denna händelse var bara en av hundra liknade händelser. Men denna händelse stack ut för det skreks mycket. Julius fick säga ifrån att om de inte lugnade ner sig fick Johanna och Maja gå från lägenheten.

Julius sa till Johanna att hon måste sluta bråka annars kommer hon inte ha några kompisar kvar. Julius berättar att Johanna alltid bråkar med någon, det är alltid spänt. Julius kan inte ge någon punkt när Tuva och Johanna slutade umgås.

Det intressanta i sammanhanget är ändå vad Maja tycker och tänker om Tove. Då menar jag innan förhören där Maja gör allt för att framstå som oskyldig. Vi får basera mycket av Majas tänkande på spekulationer som i sin tur bygger på händelserna i fup. Kanske sitter Toves anhöriga och hånflinar åt hur okunniga vi är eftersom vi bara har toppen av isberget att spekulera kring.

Johannas hämndaktioner mot Maja i tingsrätten är heller inte mycket att hänga i julgranen. Efter det att hon erkänt mordet som en olycka i samråd med advokat Clea säger Johanna i princip ingenting negativt som Maja skulle ha tänkt eller sagt angående Tove.

Då kan man ju spekulera i att Maja kanke inte hade negativa tankar om Tove. Skulle Johanna själv burit på all negativitet mot Tove och Maja bara ryckte på axlarna eller inte hållit med. Tror jag inte en sekund på. Tove var Johannas ärkefiende, hade Maja spjärnat emot i denna fråga hade inte det funnits något Team Maja/Johanna.

Eller att det var Cleas/Johannas plan att inte hämnas alls eller så lite så möjligt för att det skulle bli mer trovärdigt. Tror jag inte heller på. Däremot skulle det påverka Johannas olycksteori, att Johanna tryckte till i tio sekunder, negativt om Maja plötsligt började ertappas med hatiska tankegångar om Tove.

Som många andra tror jag att mordet var mer brutalt och tortyrliknande än vad som framkommit. Ju fler detaljer om Johannas och Majas egentliga inställningar till Tove desto sämre för bådas utsikter att få så låga straff så möjligt.

Men det finns ändå vissa ledtrådar om vad Maja kan tänkas känna för Tove om man läser i fup. Man kan läsa förhören med Majas vänner i periferin, Alexandra och Miriam. Man kan också citera Majas mamma:

Majas relation till Tove, hur är den nu närmsta tiden?

De har ju inte haft någon relation nu kan man säga. De hängde i ett gäng. Tove är ju Johannas
kompis i grunden och Maja blev ju den som hängde med. Tove uttryckte att Maja inte skulle
vara med i gänget.
Det var inte friktionsfritt mellan varken Maja och Tove eller mellan Tove
och Johanna. De var ett stort gäng till en början, 8-10 stycken ungefär.

Då kan man spekulera vad Maja tycker om att Tove ville exkludera henne från gänget. Jag tror ju knappast att Maja reagerade med glädje. Kanske tyckte Tove att Maja är för ung för att festa, hon var väl inte 18 år då. Tove ville ju inte köpa ut alkohol till Maja, när hon var 17 år.

Kanske tyckte Maja då att Tove var en moralkärring, Maja hade fått redan nog av sina föräldrars inställning, hemmet kändes som ett fängelse stundvis, så vem är Tove att säga åt henne vad hon skall göra. Johanna eldar på med sin inställning och gör så att Maja tar ännu större avstånd från både föräldrarna och Tove.

Helt säkert är att Maja såg upp till Johanna och att hon var Johannas svans och att Johanna avskydde Tove som pesten. Det ekvationen är ställd bortom allt rimligt tvivel.

För att imponera på Johanna hade Maja också allt att vinna genom att känna avsky hon också, vare sig avskyn var genuin eller ett sätt att smöra för sin matte. Kanske var avskyn en kombination av båda smör och hat. Det som började som ett sätt att smöra för Johanna blev kanske genuint hat med tiden.

Ju starkare banden knöts mellan Johanna och Maja desto starkare blev också deras gemensama inställningar i de grundläggande frågorna. Att Johanna blev utstött ur Toves grabbgäng skapade stor ångest hos Johanna och Maja hade sannolikt ännu större förståelse för Johannas negativa inställning till Tove efter detta.

Att Maja ställde sig på Johannas sida i denna konflikt och i alla andra konflikter rörande Tove finns det ingen tvekan om.

Frågan som ställs är ju om Maja aktivt var med i badrummet och för mig är svaret att den samlade bilden av Majas handlingar visar på det. Bilsprayningar, lögnerna om bilsprayningarna, delaktighet i mordbränderna vare sig den delaktigheten är direkt eller indirekt och fysiska konfrontationer mot Tove själv. Det och andra indicier sammantagna.

Innan Tove kommer fram på Nöjet och frågar Johanna hur det känns att vara den sämsta människan på planeten så har Johanna och Maja redan byggt upp ett tillräckligt gemensamt samförstånd för vad man tycker och tänker om Tove.

Efter Tove-incidenten, och efter att ha talat med poliserna och inte fått något gehör, så är Johanna i upplösningstillstånd. Johanna föreslår att man skall locka till sig Tove till lägenheten för att där slå eller mörda henne, Maja håller med utan att tveka en sekund. Johanna är hjärnan och Maja är den frivilliga följeslagaren som står upp för sin ledare.

Sedan att leda detta i bevis är ju en annan sak. Man skulle haft tillgång till de två senaste årens konversationer, digitalt och muntligt, mellan Maja och Johanna.
Bra skrivet och jag instämmer
Den bilden har jag också av duon M/J
Senast redigerad av Anedin 2023-06-02 kl. 21:11.
Citera
2023-06-02, 20:55
Medlem
Citat:
...och då minus en tredjedel (ca 30%) av straffet som det alltid är. Hon har ju suttit häktad rätt länge. Straffet för gravfridsbrottet, som lär bli max 2 år för hennes del (inte grovt som JJ lär få på sin meritlista...) blir i själva verket drygt ett år. Detta har hon snart suttit häktad såpass länge att hon kommer att komma ut snart. Om hon inte döms för mord/medhjälp plus då insiktsuppsåtet.

Ja de där 30% borde ju läggas ner som brukligt

GW spekulerade fr början att M skulle vara ute nån gång under sommaren
Och han vill ju inte ha fel
Citera
2023-06-02, 21:01
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Varför skulle det vara motsägelsefullt?
Här är några punkter om EID = emotionellt instabilt personlighetssyndrom (tidigare kallat borderline). Läs och begrunda.
EIPS är rätt namn, inte EID. Inte alla med EIPS har dessa, eller alla, av symptomen
Citera
2023-06-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag tvivlar inte på att Maja har svårigheter och de diagnoser hon har fått.

Sedna kan väl förstås BUP och psykiatrin vara överbelastade och ha svårigheter att hjälpa alla barn som behöver hjälp.

Det är möjligt att hjälpen från BUP främst handlade om utredning av diagnoser och praktisk hjälp med att hitta skolform etc, i alla fall de sista åren. Utmattningsdepressionen var väl främst när hon var 14/15 år. Jag vet inte exakt vilket stöd hon fick.
Citera
2023-06-02, 21:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det är fruktansvärt
Barn far illa av att vården och myndigheter/Soc har såna brister på kunskap
Och många sådana fall kan vi också läsa om i media
Jag känner till flera barn som fått lida för att vuxenvärlden sviker vårt samhälle sviker
Det glöms bort att det faktiskt finns kunskap med specialutbildad personal inom det privata
Visst finns det fusk där också men mycket bra också som glöms bort i debatten om den privata sektorn

Enligt vissa politiket ska det bara pumpas in pengsr överallt men ingen har koll på kvaliten
Vad hjälper pengar när inte kunskap finns?
OT
Bristen på medel till och kunskap i skolan är den överlägset största orsaken till att barn och ungdomar far illa och inte får det stöd de är i behov av. När det ska sparas, vilket det gjorts sedan -80talet, är det första som dras ner på speciallärare och annan stödpersonal som elevassistenter och fritidspedagoger. En fullständig katastrof!
Citera
2023-06-02, 21:56
Medlem
Alonens avatar
Har inte lusläst hela tråden, men…

JJ sitter väl på Hinsan. Men var förvaras Maja?
Citera
2023-06-02, 22:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz

[...]

Ja, jag ser nu att PG säger olika i de två förhören. Och det är ju lite konstigt som du säger.

Men sedan när jag kollar på förhöret i november, då verkar det inte riktigt som att PG har koll på allt. T ex sätter han dit M*y, men hon berättar ju att hon inte var där. Och han minns int eom han skjutsade hem Tove, eller var det var någonstans. I båda förhören tar han upp att det är ett samtal.

Så frågar FL också om han minns någon annan incident med bråk, men då inte upp att det skulle ha varit ytterligare en likande händelse utan:

"Vet du om de bråkade vid något annat tillfälle?
Som jag förstod det så fick J*ulius och My träffas i smyg, så att Johanna inte skulle få reda på
det. De var ett gäng där många ingick. J*ulius var med och hans kompisar. Sen var det vissa
som de inte umgicks med också. Så luddigt som det låter fick jag det till mig med. Man fick ju
pressa det ur henne. Men jag försökte fråga henne mycket.
Vem förklarade detta för dig?
Det var Tove.
Du hörde inte något annat i samtalet med Tove den aktuella dagen efter konversationen?
Nej. Det kom alltid ett förlåt dagen efter hon skrivit till mig på natten. Hon mådde inte bra, det
gjorde hon inte. Självskadebeteende och så.
"

Jag tror att det är samma händelse, och det verkar ju så om man läser M*ys, A*lbins och Majas berättelser. De berättar ju om en, denna hos A*lbin. PG minns inte riktigt hur det låg till i detalj.
Citera
2023-06-02, 22:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Varför skulle det vara motsägelsefullt?
Här är några punkter om EID = emotionellt instabilt personlighetssyndrom (tidigare kallat borderline). Läs och begrunda.

Du har en stark rädsla att bli övergiven.

Du har förvirrade tankar och känslor inför dig själv. Du upplever ofta att din självbild inte stämmer överens med omgivningens uppfattning om dig.

Du upplever ofta en inre tomhet.

Du har starka känslor som snabbt kan förändras från ett extremt känsloläge till ett annat. (Nedvärdering eller idealisering)

Känslor för andra personer kan växla snabbt. Ett exempel är att ena stunden beundra någon till att i nästa stund bli mycket arg eller besviken på samma person.

Du kan känna en intensiv ilska som omgivningen uppfattar som överdriven i förhållande till orsaken.

Du kan ibland bli väldigt misstänksam mot andra människor eller uppleva det som sker som overkligt.

Du är impulsiv och kan ofta utveckla ett beroende av något slag.

Du skär dig eller skadar dig själv på andra sätt. Du kan även ha återkommande tankar på att avsluta ditt liv.

Citat:
LW narcissist??? Snarare borderline med hela det register av känslor en sådan visar upp.

Kan tänka mig att även MH är borderline, förutom sin ADD. (Kolla in punkterna för borderline, de är så gott som full pott). En borderline personlighet kan bli mycket farlig i trängda lägen.

"Den som har add behöver ofta hjälp att komma igång med uppgifter och blir lätt sittande oaktiverad. Det är som en motor som inte vill starta".
"

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Så kallad samsjuklighet är mycket vanligt, adhd, autism, tourettes, borderline, bipolär, ocd och språkstörning är ofta kombinerade på ett eller annat sätt.

Jag tycker bara att borderline inte stämmer med bilden av zombien, utan egen vilja och med 0 tankeverksamhet, som "experterna" i tråden jobbar hårt på att framställa MH som.

Hon visar ju inga känslor överhuvudtaget.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-06-02 kl. 22:21.
Citera
2023-06-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OT
Bristen på medel till och kunskap i skolan är den överlägset största orsaken till att barn och ungdomar far illa och inte får det stöd de är i behov av. När det ska sparas, vilket det gjorts sedan -80talet, är det första som dras ner på speciallärare och annan stödpersonal som elevassistenter och fritidspedagoger. En fullständig katastrof!
Ja det är fruktansvärt 😥
Jag har bekanta som bråkat med komun/skola om hjälp till sina barn och är helt slut
Till slut letade de själva efter specialiinriktade friskolor för barn med diagnoser sen tog det lång tid innnan de fick komuner att betala skolpeng till de valda skolorna
När barnen började där så öppnades en helt ny värld
Det blev plötsligt roligt att gå till skolan och få allt stöd och träffa människor som förstod dem
Hade grundskolan/komuner gjort rätt så hade inte friskolor behövts
Men ändå gnäller politiker om friskolor och ser inte sina egna problem och brister
Allt handlar inte om pengar

Jag har i familjen specialutbildade lärare som har jobbat både komunalt och på friskolor
De säger att komunala skolor har ofta mycket problem och kan inte organisera
De säger att ofta är det de ansvariga som är problemet
Senast redigerad av Anedin 2023-06-02 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in