2023-06-02, 16:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Add och borderline samtidigt? Det verkar motsägelsefullt. Vad ser du för tecken hos MH på borderline?

Men du menar att någon med borderline inte kan vara narcissist? Det tror jag att de kan. Jag tror att LW var både och.
Så kallad samsjuklighet är mycket vanligt, adhd, autism, tourettes, borderline, bipolär, ocd och språkstörning är ofta kombinerade på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av sybel 2023-06-02 kl. 16:52. Anledning: tillägg
Citera
2023-06-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är inte samma person som skrivit P7rna.
Den som bedömde Maja har ju hennes journaler från BUP som underlag också.

Spelar ingen roll. Jag står fast vid min åsikt, alltså hur jag ser det utifrån utan att vara expert.
Citera
2023-06-02, 17:00
Medlem
Citat:
Hon har enligt journalen haft kontakt med BUP unde fyra år. jag har lite svårt att tro att man i hennes fall gjorde en sådan snabbutredning med två psykologbesök?

https://www.bup.se/vard-hos-oss/vardprocessen/filmer-om-insatser/barn--och-ungdomspsykiatrisk-utredning/

Man träffar både psykiatriker, psykolog, gör tester inom olika områden, intervjuer med föräldrar, tar in journaler från förskola, skola osv.

I Majas fall kan det mycket väl vara en seriös noga utredning som gjorts av Bup

Men det är stor problematik hos Bup med flera års köer och snabba bedömningar att fastställa diagnoser som de gladeligen skriver ut mediciner för
Jag tror att många av dessa barn skulle behöva helt andra behandlingar än mediciner och trygghet med anpassad skolgång och kanske stöd för familjer

Jag har i min bekantskapkrets familjer som fått kämpa och traggla med Bup i flera år utan god hjälp och stöd för sina barn
Och det finns inget samarbete med psykiatrin och skolor som borde vara en viktig bit för barnens behov

Jag skulle kunna räkna upp flera fruktansvärda fall där Bup har hanterat och diagnosterat barn som senare visat sig vara totala felbedömmningar

Vissa barn kan också uppvisa typ samma beteenden som diagnoser när de haft traumasituationer som tex när sett sin pappa misshandlat mamman /
våld i hemmet och det finns så mycket mer som en del barn får upppleva som är trauma /psykiskt lidande
I många av dessa fall så får barnen en diagnos och medicin av Bup
Det är helt galet
dessa barn behöver proffsig hjälp av duktiga psykoger som har kunskap om psykogiska trauman
Citera
2023-06-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Så… vem går att lita på i sådana fall?

Ibland så kan privata specialutbildade psykologer vara ett alternativ
Finns även friskolor som har fantastiska specialutbildade lärare för barn med diagnoser
som kan räcka ibland för att barnen ska växa till trygga individer

Det glöms bort i debatten om friskolor
Senast redigerad av Anedin 2023-06-02 kl. 17:09.
Citera
2023-06-02, 17:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Hon har varit inskriven och haft en öppenvårdskontakt 2018 - 2022. Två utredningar är gjorda, en 2019 och en 2022.

Hon har blivit insatt på medicnering och haft KBT-terapi.

Maja har också gått på Comeback, anpassad skolgång.

Jag har enorma problem med att tro att Maja enbart varit inskriven där utan att träffa någon, utom en eller två gånger för sin diagnos.

Det finns nog varianter, men jag har också läst att barn som lär sig att hantera sina diagnoser kan bli fri från diagnosen. Diagosen handlar om att man har svårigheter klara av vardaglia saker som skola, familjeliv, arbetsliv.

Tillägg:

Även föräldrarna berättar om hennes svårigheter.

Förhör mamman:
Om någon blir "fri" från diagnosen, är den fel från början. Man kan lära sig knep att hantera problemen, men man blir aldrig av med svårigheterna.
Citera
2023-06-02, 17:10
Medlem
Citat:
Jag tror inte som du. Jag tror att är man i en situation där man är med en narcissist, då är du alltid utsatt på ett eller annat sätt.

Jag tror att det är en omöjlig sits för en person som Johanna att ha en vän som också sätter sig själv i första rum (Maja då enligt din teori).

Johanna är en person som tvärtom behöver ha kontrollen, stå högst i rang, ocg är den som styr och ställer, drar i trådar.

Jag uppfattar att många av väner ser detta också, och beskriver Maja som en underhuggare.

Johanna är manipulativ, och vill berätta om alla möjliga känslor. Som att hon har dom. Hon vill berätta hur hon tänker på Tove som ligger där ensam i skogen, och hon vill berätta hur mycket hon tycker om Maja.

Allt för att gaslighta andra så de tror att hon är ärlig, omtänksam, vill väl. Moralisk sa en vän att Johanna var. Jojo. Hon ville alltid reda ut saker...

Johanna saknar normala känslor. Om hon hade sådana, skulle hon inte yppa kremering, eller andra idiotiska lögner.

Instämmer i det sista
Det första exet F*lip säger i förhör är att Johanna är 'sjuk i huvudet'. De hade en relation i tio månader så en del hann F uppleva. Sedan utvecklar han det ju mer och talar bl a om hennes manipulativa sidor.
Att det i Js fall kunde sluta med mord tror jag betor på att hon blev så förblindad av hat. Och som vissa andra mördare kunde hon inte hantera de starka känslorna. Fruktansvärt .

På tal om narcissism och manipulation, har du läst Josefine Frankners bok 'Kristi Bruds slav'? Om hennes tid i Knutby. Här är en länk till en tidigare intervju med henne. https://www.femina.se/intervju/josefine-frankner-slapper-boken-kristi-bruds-slav/7433992
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-06-02 kl. 17:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om någon blir "fri" från diagnosen, är den fel från början. Man kan lära sig knep att hantera problemen, men man blir aldrig av med svårigheterna.
Ja precis så är det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
I Majas fall kan det mycket väl vara en seriös noga utredning som gjorts av Bup

Men det är stor problematik hos Bup med flera års köer och snabba bedömningar att fastställa diagnoser som de gladeligen skriver ut mediciner för
Jag tror att många av dessa barn skulle behöva helt andra behandlingar än mediciner och trygghet med anpassad skolgång och kanske stöd för familjer

Jag har i min bekantskapkrets familjer som fått kämpa och traggla med Bup i flera år utan god hjälp och stöd för sina barn
Och det finns inget samarbete med psykiatrin och skolor som borde vara en viktig bit för barnens behov

Jag skulle kunna räkna upp flera fruktansvärda fall där Bup har hanterat och diagnosterat barn som senare visat sig vara totala felbedömmningar

Vissa barn kan också uppvisa typ samma beteenden som diagnoser när de haft traumasituationer som tex när sett sin pappa misshandlat mamman /
våld i hemmet och det finns så mycket mer som en del barn får upppleva som är trauma /psykiskt lidande
I många av dessa fall så får barnen en diagnos och medicin av Bup
Det är helt galet
dessa barn behöver proffsig hjälp av duktiga psykoger som har kunskap om psykogiska trauman

Jamen precis så. Så fort ett barn/ungdom inte beter sig efter den normala mallen så är det tydligen något fel - och en stämpel sätts på barnet. Men kanske det är andra i familjen som egentligen skulle behöva få sina beteenden skärskådade?

Vad är det för mening med diagnoser om de är ett tecken på att hela familjesituationen är rubbad? Barn har ingen talan.
Citera
2023-06-02, 17:15
Medlem
Citat:
Hon har enligt journalen haft kontakt med BUP unde fyra år. jag har lite svårt att tro att man i hennes fall gjorde en sådan snabbutredning med två psykologbesök?

https://www.bup.se/vard-hos-oss/vardprocessen/filmer-om-insatser/barn--och-ungdomspsykiatrisk-utredning/

Man träffar både psykiatriker, psykolog, gör tester inom olika områden, intervjuer med föräldrar, tar in journaler från förskola, skola osv.
Jag vet fall där barn har haft kontakt med vården Bup i många år
Men när deras föräldrar förstått att de åren varit bortkastade pga okunig personal och sökt annan hjälp så har barnen visat framsteg på kort tid
Citera
2023-06-02, 17:22
Medlem
Citat:
Hon har varit inskriven och haft en öppenvårdskontakt 2018 - 2022. Två utredningar är gjorda, en 2019 och en 2022.

Hon har blivit insatt på medicnering och haft KBT-terapi.

Maja har också gått på Comeback, anpassad skolgång.

Jag har enorma problem med att tro att Maja enbart varit inskriven där utan att träffa någon, utom en eller två gånger för sin diagnos.

Det finns nog varianter, men jag har också läst att barn som lär sig att hantera sina diagnoser kan bli fri från diagnosen. Diagosen handlar om att man har svårigheter klara av vardaglia saker som skola, familjeliv, arbetsliv.

Tillägg:

Även föräldrarna berättar om hennes svårigheter.

Förhör mamman:

I december 2020 får Maja veta att Comeback ska avvecklas om ett halvår. Enligt hennes pappa rasar allt för henne då. Men BUP hjälper till med att försöka hitta en annan skolgång och M börjar sedan på IP. Det fanns en kontakt mellan BUP och familjen.
Citera
2023-06-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jamen precis så. Så fort ett barn/ungdom inte beter sig efter den normala mallen så är det tydligen något fel - och en stämpel sätts på barnet. Men kanske det är andra i familjen som egentligen skulle behöva få sina beteenden skärskådade?

Vad är det för mening med diagnoser om de är ett tecken på att hela familjesituationen är rubbad? Barn har ingen talan.

Ja det är fruktansvärt
Barn far illa av att vården och myndigheter/Soc har såna brister på kunskap
Och många sådana fall kan vi också läsa om i media
Jag känner till flera barn som fått lida för att vuxenvärlden sviker vårt samhälle sviker
Det glöms bort att det faktiskt finns kunskap med specialutbildad personal inom det privata
Visst finns det fusk där också men mycket bra också som glöms bort i debatten om den privata sektorn

Enligt vissa politiket ska det bara pumpas in pengsr överallt men ingen har koll på kvaliten
Vad hjälper pengar när inte kunskap finns?
Citera
2023-06-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om MH skulle gå fri, med endast en dom gällande gravfridsbrott - då kommer hon få en stor summa i skadestånd för sin långa häktningstid som vida överstiger de belopp som offrets familjer får. Det känns mycket oroväckande.

Ja den risken finns tyvärr
Och det är säkert hennes föräldrar medvetna om
Helt sjukt

Men om en gravfridsbrottsdom är ca 2 år så bör hon väl ej få skadestånd????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in