2023-06-02, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag vet fall där barn har haft kontakt med vården Bup i många år
Men när deras föräldrar förstått att de åren varit bortkastade pga okunig personal och sökt annan hjälp så har barnen visat framsteg på kort tid

Allt är möjligt (för att citera Johanna ), men nog tror jag att Maja har diagnoser. Det var väl det som kanske ifrågasattes?
Citera
2023-06-02, 17:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I december 2020 får Maja veta att Comeback ska avvecklas om ett halvår. Enligt hennes pappa rasar allt för henne då. Men BUP hjälper till med att försöka hitta en annan skolgång och M börjar sedan på IP. Det fanns en kontakt mellan BUP och familjen.

Ja, jag tvivlar inte på att Maja har svårigheter och de diagnoser hon har fått.

Sedna kan väl förstås BUP och psykiatrin vara överbelastade och ha svårigheter att hjälpa alla barn som behöver hjälp.
Citera
2023-06-02, 17:46
Medlem
notknapparens avatar
Haha, ja så här kan man ju se på det också:

"Försvaret kritiserar rättsmedicinalverket för att ha tagit bort uppgifter ur obduktionsrapporten, för att den ska passa åkalagerns teori att Tove ströps till döds.

Men den här kritiken har Anders Eriksson själv fått tidigare.
"

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-som-kallats-in-i-tovefallet-har-tidigare-kritiserats-i-liknande-fall
Citera
2023-06-02, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hon har varit inskriven och haft en öppenvårdskontakt 2018 - 2022. Två utredningar är gjorda, en 2019 och en 2022.

Hon har blivit insatt på medicnering och haft KBT-terapi.

Maja har också gått på Comeback, anpassad skolgång.

Jag har enorma problem med att tro att Maja enbart varit inskriven där utan att träffa någon, utom en eller två gånger för sin diagnos.

Det finns nog varianter, men jag har också läst att barn som lär sig att hantera sina diagnoser kan bli fri från diagnosen. Diagosen handlar om att man har svårigheter klara av vardaglia saker som skola, familjeliv, arbetsliv.

Tillägg:

Även föräldrarna berättar om hennes svårigheter.

Förhör mamman:

I så fall har MHs utredningar på BUP stannat vid teoretiska spörsmål. Hon var trots allt inblandad i ett vidrigt mord.
Citera
2023-06-02, 18:05
Medlem
Citat:
Allt är möjligt (för att citera Johanna ), men nog tror jag att Maja har diagnoser. Det var väl det som kanske ifrågasattes?

Det är mycket möjligt
Men det kan likagärna vara ärftlig problematik eller kanske en uppväxt med dominant fader?
Vem vet?
Citera
2023-06-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ja den risken finns tyvärr
Och det är säkert hennes föräldrar medvetna om
Helt sjukt

Men om en gravfridsbrottsdom är ca 2 år så bör hon väl ej få skadestånd????

Häktningstiden räknas in, samt det hon eventuellt straffas för. Men vore det "endast" gravfridsbrott hon döms för - då har hon suttit "för länge" och får sålunda kompensation för den övertid hon har varit häktad.

Finns flera såna exempel. En ligamedlem man inte kunde döma pga brist på bevis (fastän man visste att han var skyldig) fick nyligen 840.000kr. Det betalas ut pengar till såna individer alldeles för snabbt. Innan det ens har gått vidare till HR. I mina ögon helt sjukt! Varför är myndigheten så snabb att betala desa individer? Anhöriga till mordoffer kan få vänta i evigheter. Om de ens öht får någon kompensation.
Citera
2023-06-02, 18:16
Medlem
Citat:
SvD:
"Båda har överklagat – men förhandlingen i Göta hovrätt, som skulle ha inletts den 12 juni, skjuts nu fram efter ett beslut av domstolen."
//
"Bland annat har han bett Socialstyrelsens rättsliga råd att yttra sig gällande dödsorsak och dödssätt, baserat på den medicinska utredningen som finns i fallet. Rättsliga rådet sammanträder först den 25 juli, och yttrandet kan enligt Rullman väntas dröja ytterligare någon vecka efter det."
Clea tycker att det inte finns inget hinder för att hålla förhandlingarna enligt plan.

HR har ännu inte beslutat om nytt rättegångsdatum.
https://www.svd.se/a/eJml19/aklagaren-begar-att-tove-rattegang-skjuts-fram

Bara inte målet hafsas iväg av tidspress, så kan iaf jag vänta hur länge som helst. Jag litar helt på Rullman och Socilstyrelsens Rättsliga Råd.
Citera
2023-06-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Hur tänker du här nu?

Om en person döms fastän denna är oskyldig för att bevis/indicier inte räcker för att fälla personen och ändå har suttit flera månader i häkte - då utfaller ett skadestånd, baserat på uträkningar av kontorsnissar. Huruvida det är moraliskt förkastligt är inget dessa individer behöver bry sig om...
Citera
2023-06-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om MH skulle gå fri, med endast en dom gällande gravfridsbrott - då kommer hon få en stor summa i skadestånd för sin långa häktningstid som vida överstiger de belopp som offrets familjer får. Det känns mycket oroväckande.

Citat:
Om en person döms fastän denna är oskyldig för att bevis/indicier inte räcker för att fälla personen och ändå har suttit flera månader i häkte - då utfaller ett skadestånd, baserat på uträkningar av kontorsnissar. Huruvida det är moraliskt förkastligt är inget dessa individer behöver bry sig om...

Förstår inte riktigt (inte alls) hur du menar, varför skulle MH få skadestånd om hon endast blir dömd för gravfridsbrott?
Det räknas väl ändå som ett brott, det betyder ju inte att hon helt frias.

Edit: såg ditt svar till Anedin om detta:

”Häktningstiden räknas in, samt det hon eventuellt straffas för. Men vore det "endast" gravfridsbrott hon döms för - då har hon suttit "för länge" och får sålunda kompensation för den övertid hon har varit häktad.”

Om hon tex döms till 2 år så har hon ju inte suttit för länge?
Senast redigerad av Rubar 2023-06-02 kl. 18:43.
Citera
2023-06-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ja den risken finns tyvärr
Och det är säkert hennes föräldrar medvetna om
Helt sjukt

Om en gravfridsbrottsdom är ca 2 år så bör hon väl ej få skadestånd????

...och då minus en tredjedel (ca 30%) av straffet som det alltid är. Hon har ju suttit häktad rätt länge. Straffet för gravfridsbrottet, som lär bli max 2 år för hennes del (inte grovt som JJ lär få på sin meritlista...) blir i själva verket drygt ett år. Detta har hon snart suttit häktad såpass länge att hon kommer att komma ut snart. Om hon inte döms för mord/medhjälp plus då insiktsuppsåtet.
Citera
2023-06-02, 19:03
Avslutad
Citat:
Bara inte målet hafsas iväg av tidspress, så kan iaf jag vänta hur länge som helst. Jag litar helt på Rullman och Socilstyrelsens Rättsliga Råd.
Clea ser ingen anledning till att hålla rättegången som planerat...vad förvånad jag blir...
Citera
2023-06-02, 20:08
Medlem
Citat:
Häktningstiden räknas in, samt det hon eventuellt straffas för. Men vore det "endast" gravfridsbrott hon döms för - då har hon suttit "för länge" och får sålunda kompensation för den övertid hon har varit häktad.

Finns flera såna exempel. En ligamedlem man inte kunde döma pga brist på bevis (fastän man visste att han var skyldig) fick nyligen 840.000kr. Det betalas ut pengar till såna individer alldeles för snabbt. Innan det ens har gått vidare till HR. I mina ögon helt sjukt! Varför är myndigheten så snabb att betala desa individer? Anhöriga till mordoffer kan få vänta i evigheter. Om de ens öht får någon kompensation.

Nu blir jag förvirrad och hänger inte med
De har väl bara suttit ca 9 mån?
Om M döms för gravfridsbrott är väl straffet minst 2 år?
Kan bli mer?
Vad är det jag missar?

Jag vet det är helt sjukt
Brottsoffer har myndigheterna totalt glömt bort
Får M skadestånd så borde hon ge T familj det
Senast redigerad av Anedin 2023-06-02 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in