2023-06-02, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Johanna uppger själv i förhör att hon är den drivande, att M alltid önskat sig hennes gäng och vänner. Att M bara har J men att hon själv har flera. Och sen säger hon att M 'försöker ha
en personlighet.
' Vad hon nu menar med det?
Hur som, i alla fall får jag intrycket av att J är medveten om sitt överläge gentemot M.
Jag tolkar det som att Johanna är högst medveten om vilken oslipad diamant hon har i Maja.
Hon kan forma henne att bli hennes underhuggare.
Maja var nästintill livegen. Hårt hållen hemifrån, mitt i kaotiska tonåren med frigörelse, utanförskap, adopterad/oönskad.
Fruktansvärt sorgligt
Citera
2023-06-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det finns även ett fjärde, där man i en hotfull situation istället försöker undvika fara genom att vara till lags, behaga, "visfta på svansen" för att klara sig, då när andra möjligheter känns omöjliga/uttömda.

"What Is Freeze and Fawn?
Freeze and fawn are also stress responses that don’t involve decisive actions.

"Fawn. This response is used after an unsuccessful fight, flight, or freeze attempt. The fawn response occurs primarily in people who grew up in abusive families or situations.

Signs of a fawn response include:

Over-agreement
Trying to be overly helpful
Primary concern with making someone else happy"

https://www.webmd.com/mental-health/what-does-fight-flight-freeze-fawn-mean#:~:text=The%20fight%20response%20is%20your,pl ease%20someone% 20to%20avoid%20conflict.

Absolut. Tack för länk. Det är ett vanligt beteende i destruktiva nära relationer, 'tassa på tå' och behaga för att inte reta upp partnern.
Citera
2023-06-02, 13:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Absolut. Tack för länk. Det är ett vanligt beteende i destruktiva nära relationer, 'tassa på tå' och behaga för att inte reta upp partnern.

Man har även sett det hos personer som blivit kidnappade t ex.
Citera
2023-06-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ja, det finns även ett fjärde, där man i en hotfull situation istället försöker undvika fara genom att vara till lags, behaga, "visfta på svansen" för att klara sig, då när andra möjligheter känns omöjliga/uttömda.

"What Is Freeze and Fawn?
Freeze and fawn are also stress responses that don’t involve decisive actions.

"Fawn. This response is used after an unsuccessful fight, flight, or freeze attempt. The fawn response occurs primarily in people who grew up in abusive families or situations.

Signs of a fawn response include:

Over-agreement
Trying to be overly helpful
Primary concern with making someone else happy"

https://www.webmd.com/mental-health/what-does-fight-flight-freeze-fawn-mean#:~:text=The%20fight%20response%20is%20your,pl ease%20someone% 20to%20avoid%20conflict.

Citat:

Citat:

Pratar ni om T s reaktion under mordet eller vänskapen mellan Maja och Johanna?
Citera
2023-06-02, 13:40
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jag tror att hon gör lite både och.
Hur mycket involverad hon är tycker jag är omöjligt att veta säkert.

Men jag tror faktiskt att det har gått upp ett jus för Maja också hur duperad hon varit. Och med den vetskapen, kan hon se annat klarare också.

Förhörsledarna har på ett skicksligt sätt fått dom att spela ut varandra, och under denna gång har Maja sett skymten av den sanna Johanna.

Det är inte roligt att förstå att man inte har haft den vän man trodde, utan använts som en bricka i ett spel om iv och död. Jag tror inte Maja har fattat det, utan velat tro att hon blivit sedd och har haft en vän som ville henne väl, såsom vänner vill.

Jag såg i fallet om mordet på Lena, hur Stefan gaslightade sin bästa vän och sin fru. De försvarade honom på ett helt sjukt sätt.

Jag tror att det är svårt att tro att någon kan vara så djävulsk. En person som man själv tycker om, men som faktiskt bara bryr sig om sig själv.

Lite som M*y sa om branden. Att tanken slog dom att det kunde vara Johanna. Men de slog bort tanken, för de tänkte att så kan man ju inte göra.

Jag tror att den inverkan de här människorna har på dig, det är något som är svårt att förstå. De spelar inte det spel som du spelar och du kommer inte att fatta spelreglerna.

Se bara hur vissa vänner berättar om hur Johanna ficar och trixar och det blir till sist obegripligt om vem som ska ha festen, eller blir det en fest, och nej, nu blev allt förstört. Vad hände?

Om det vore sant så borde MH vara förtvivlad över vad hon blivit manipulerad att göra mot TT. Och be TTs anhöriga om förlåtelse för sin del av det. Vi ser inget av det. Hon ger inget uttryck av skuldkänslor eller ånger.
Citera
2023-06-02, 13:55
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag vet att förhörsledarna anses vara bland dom bästa i kåren. Men ändå har dom inte lyckats få något erkännande som ligger i linje med det rätten dömde dom för. 15-18 Förhör där dom båda fortfarande nekar till mord är imponerande av en 18 åring och en 20 åring.

Att Johanna är djävulsk mot alla hon hatar kom inte som en överraskning för Maja efter att dom åkte dit. Det har Maja vetat om hela tiden. Dom båda är egoister som utnyttjat varandra för sin egen vinning. J hittade en trogen följeslagare. Och M hittade en ledare som hittade på galenskaper som M uppskattade. Att M inte skulle kunna dra sig ur denna vänskap om hennes moraliska kompass stod i konflikt med det J utförde tror jag inte på. M hade stöttande föräldrar, en psykolog, sjöng i ett band, hade andra kompisar och kontinuerlig kontakt med klasskompisar och skolpersonal. Hon hade kunnat sätta stopp för vänskapen med J om viljan hade funnits där, och lagt den energin på andra människor.

J har utnyttjat M lika mycket som M utnyttjat J. Dom båda sätter sig själv i första rum och har föga intresse för andras väl och ve. Nu i efterhand upplever jag konstigt nog att J är den som värderat deras vänskap mer än vad M gjort.

Ja. Jag får intrycket att hon försöker skydda M. Typ 'onödigt att båda våra liv förstörs p.g.a det här'. Hon berättar nästan i förbigående att MH höll fast TTs armar. Hon skulle kunnat skylla allt på MH. Det finns inga bevis att det var JJ som mördade TT. Det skulle lika gärna kunnat vara MH. Ändå erkänner JJ. Jag tror att de gjorde mycket mer mot TT i lägenheten som de inte berättat.
Citera
2023-06-02, 13:56
Medlem
Citat:

Ja de svenska journalisterna Falkehed och Hammarström som blev kidnappade i Syrien talade om detta efteråt.
Citera
2023-06-02, 14:02
Medlem
Citat:
Del 1
Incidenten när Maja och A*lexandra är utanför A*lbins lägenhet och söker efter Tove

Jag har tagit mig friheten att ta bort ditt inlägg, eftersom det är dig jag vill svara, men inte på citerade inlägget.

Jag har uppfattat att flera tror på att Maja har varit vid upprepade tillfällen hos Tove för att skrämma/hota henne.

Jag uppfattar att det är ett och samma tillfälle, men att den förhörde PG, Toves tränare och "bollplank", bladar ihop det lite när han ska minnas händelsen, men sedan minns det tydligare när han få se konversationen som Toves mamma sparat i sin mobil.

Om du vet ytterligare ett tillfälle, som inte är detta, citera gärna ur FUP så ma kan reda ut det här.
Personligen är jag övertygad om att PG inte minns omständigheterna riktigt, men det är ett och samma tillfälle han pratar om och inte flera.

Jag har delat inlägget i två delar, del 1 och del 2 för att få med så många förhör som möjligt. Jag vet inte om Johanna har blivit förhörd om tillfället.
Mina fetingar

A 153/448
Förhör PG
"Något specifikt tillfälle du tänker på?
Ja, när det var på en efterfest. Då skrev Tove att hon var rädd och att hon behövde komma
därifrån. Då sa hon att det inte gick för hon var rädd. Då namngav hon Johanna i ett sms. Jag
tolkade det som att det var Johanna som Tove var rädd för. Sen fick jag tag på henne via
telefon efter mycket om och men. Då nämnde hon även Maja. Då visste jag inte vem Maja var.
Jag har konversationen sparad i min mobil.
När hände detta?
Två år sedan kanske. På sommarhalvåret.
Polisen har fått en konversation från C*arina T*önnies, Toves mamma. Känner du igen detta?
Förhörsledarens anteckning: P*eter förevisas konversationen.
Ja men det är den här konversationen jag menar. Den kommer från min telefon. Vet inte om
det är hela. Vi kan kolla på det i min mobil."
//
" Något mer som sas när du väl fick tag på Tove?
Ja, men jag förstod inte om de var i ett rum, eller utanför en lägenhet.
Vart var de?
Vet inte.

Med vilka?
Jag tror att Tove skrev att M*y var full, då trodde jag att M*y var där. Men M*y var hemma. Sen
nämnde hon att det var Maja hon bråkade med, och Johanna då.
Jag tror att upprinnelsen till att de bråkat innan och just den här kvällen är något med den här
Julius.
"
Konversationen från Toves mammas mobil:

A 153/402

"SMS-konversation överlämnad av C*arina T*önnies till polis Martina Engstrand den 23 okt 2022.
Enligt C*arina så är detta konversationer mellan Tove och P*G, ev P*eter G*ustavsson fritidsledare
Landsbro
"
T: "Jag kan inte, de är i trapphuset...
jag är i stan
"

P*G: "Vilka är det och vad tjafsar de om?"

T:"Att de hatar mig och M*y
"Förlåt"
"Jag är rädd"

P*G:"Gå därifrån istället! Varför är de arga på dig och M*y? Vilka är dom?"

T:"Jag kan inte. De är precis utanför! För att M*y träffar J*ulius som Johanna har legat med"

P*G:"Bråkar ni fortfarande om det! Om du inte kan gå därifrån så vet jag inte riktigt vad du/jag kan göra?"

T:"Jag trodde inte det, men tydligen! Jag ör bara jätterädd
och jag har skärt mig (för första gången sen tidig höst
"
Förhör M*y:

A 153/395
" Har du och Tove pratat om en händelse hemma hos A*lbin när han bodde i sin förra
lägenhet?
Ja, det måste vara den händelsen när Johanna är där och bankar på och vill ha tag i Tove.
Johanna och någon mer var där och ville prata med Tove. Men detta har jag bara fått
återberättat. Jag var inte där. Jag har hört händelsen många gånger, men är inte insatt i den.
Vet du när det skedde?
Om A*lbin bodde i den lägenheten så borde det vara mer än ett och ett halvt år sedan.
Hur tog Tove det?
Hon mådde jättedåligt. Hon skar sig den kvällen. Tvärs över låret.
Varför?
Hon mådde så dåligt och fick ångest och behövde ta ut det på något sätt.
Förhörsledarens anteckning: M*y förevisas konversationen som Tove haft med P*eter
G*ustavsson (PG) som varit fotbollstränare för Tove och M*y.
Vet du vad det handlar om?
Det skulle mycket väl kunna vara den här händelsen med trapphuset.
"
A 153/426

Förhör A*lbin:
"Sen på en fest berättade Johanna att hon hade varit otrogen mot H*ampus, hennes dåvarande
pojkvän, på en semester. Detta berättade hon inför vänner och Tove på en fest, när de lekte
jag har aldrig. Jag var inte på den festen.
Detta hade Tove sedan berättat för H*ampus under en annan fest. Då blev Johanna förbannad
på Tove.
Maja och Al*exandra T*ovopanen kom hem till mig och bankade på min dörr på kvällen efter
det. Då sov Tove hos mig. Då gick jag ner och sa åt dem, då kom Johanna också. De ville
prata med Tove om att Tove hade sagt till H*ampus att Johanna sagt det här med otroheten
som Johanna berättade om på en dryckeslek på en fest. Då var Johanna inte glad på Tove.
Vad menar du med inte glad?
Hon var arg. Hon sa att hon skulle upp och prata med Tove i min lägenhet, för Tove skulle
enligt Johanna fan stå för det här.
Tove var jätterädd och jätteledsen. Hon grät och var upprörd. Hon har skurit sig sedan innan.
Och den kvällen hade hon tagit en av mina knivar och skurit sig. Det var första gången jag
såg det. Hon var så ledsen och upprörd. Jag tog ifrån henne kniven och lindade låret och såret.
När var detta?
För ca två år sedan.
Vad gjorde Maja och A*lexandra där först?
Jag vet inte. Jag var undrande över det med. Det var arga. De ville att Tove skulle komma ut
ur min lägenhet och prata med dem.
"
//
" Var du med när Tove berättade för H*ampus på festen?
Jag var på samma fest men hörde det inte. Fick reda på det när Maja och A*lexandra och sedan
Johanna kom hem till min lägenhet på kvällen.
"
Förhör Maja
A 153/1135

"F: Det här med Tove för den här kvällen på Nöjet då, då var det en konflikt där. Har du blivit
indragen i konflikt med Tove någon gång före det här tillfället?
M: Hur menar du då?
F: Alltså att du på något sätt har varit med när det har varit någon konflikt eller på något sätt
märkt av någon konflikt?
M: Eh, ja allts märkt av har jag ju gjort en del gånger men det var någon gång. Eh, så Tove
hade varit på någon fest hos Johannas ex som A*lbin då är vän med.
BF: Du får gärna säga namn.
M: Ja okej H*ampus (ohörbart) heter han och hon hade då, jag minns inte riktigt vad men
Johanna hade sagt någonting i förtroende till Tove och Tove hade då gått och sagt det på ja på
festen då hos H*ampus och då, ja och då så, så gick jag hem till A*lbin och ville prata med
Tove då om detta men ja, ja.
BF: Förklara lite bättre. Vad menar du? Jag gick hem till A*lbin sa du så?
M: Ja för Tove, Tove var där då fick jag veta. Eh, men ja just då så var Tove jätteledsen vad
hon hade gjort och så där så jag pratade med A*lbin istället då.
BF: Var det samma kväll eller? Som du gick hem till A*lbin efter den här festen eller hur ska
jag förstå dig?
M: Eh, Gud. Jag minns inte om den festen hos H*ampus var samma dag som jag gick hem till
A*lbin och pratade med A*lbin då. Eh, Gud.
BF: Men du gick dit för att prata med Tove, var det rätt?
M: Ja.
BF: Men hon kunde inte prata eller?
M: Nej hon mådde bra och var ledsen över det hon hade gjort och så. Ja. Så jag fick prata
med A*lbin istället.
BF: Var du ensam då?
M: Eh, nej jag hade en annan, ja vad ska man säga, ja vi är kompisar fortfarande, en annan
kompis som heter A*lexandra med då också. Som jag och Johanna hade varit på fest hos precis
innan.
BF: Men om jag förstår dig rätt då Maja, du och den här A*lexandra gick hem till A*lbin för att
prata med Tove men Tove hon var ledsen eller hur du sa så ni pratade med A*lbin men gällde
det här Johannas problem?
M: Mmm.
BF: Varför tog inte Johanna det själv då?
M: Eh, ja alltså jag kände. Jag kände väl mer att jag ville stå upp för Johanna.
BF: Berätta! Är hon inte kapabel till att stå upp för sig själv?
M: Jo det är hon.
BF: Varför känner du så då att du behövde göra det?
M: Ja, jag vet inte, alltså det, jag har väl känt att Johanna har fått ta en del onödig skit ibland
av folk så då kände jag väl bara att ja, jag står upp för henne.
BF: Var Johanna med dit?
M: Eh, njae, hon kom senare. Eh, när vi skulle gå därifrån.
BF: Så hon visste att du hade gått dit?
BF: Men hon var inte med från början då?
BF: Okej. Var det så att Johanna bad dig göra detta?
M: Nej.
BF: Det var det inte? Hur reagerade A*lbin då?
M: Han, ja han var lite förvirrad och så där men ja han stod upp för Tove och så. Eh, ja.
BF: På vilket sätt?
M: Nej men han förklarade att Tove liksom att hon ångrade sig och att, ja och försökte liksom
förklara varför och så där. Varför hon gjorde som hon gjorde och så.
BF: Var han arg?
M: Njae skulle jag inte säga.
"

Det fetade.
Det är så uppenbart att Maja har velat skrämma/hota Tove annars hade inte Maja och AT gått hem till A och varit arga. Detta för att de ville att Tove skulle komma ut ur As lägenhet för att prata med Maja och AT.

Alltså har Maja varit arg på Tove innerst inne fast Maja har dolt det för M*y. Så visst har nog Maja också velat ta livet av Tove.
Citera
2023-06-02, 14:12
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jag tror inte som du. Jag tror att är man i en situation där man är med en narcissist, då är du alltid utsatt på ett eller annat sätt.

Jag tror att det är en omöjlig sits för en person som Johanna att ha en vän som också sätter sig själv i första rum (Maja då enligt din teori).

Johanna är en person som tvärtom behöver ha kontrollen, stå högst i rang, ocg är den som styr och ställer, drar i trådar.

Jag uppfattar att många av väner ser detta också, och beskriver Maja som en underhuggare.

Johanna är manipulativ, och vill berätta om alla möjliga känslor. Som att hon har dom. Hon vill berätta hur hon tänker på Tove som ligger där ensam i skogen, och hon vill berätta hur mycket hon tycker om Maja.

Allt för att gaslighta andra så de tror att hon är ärlig, omtänksam, vill väl. Moralisk sa en vän att Johanna var. Jojo. Hon ville alltid reda ut saker...

Johanna saknar normala känslor. Om hon hade sådana, skulle hon inte yppa kremering, eller andra idiotiska lögner.

Det finns exempel på tva narcissister som är "vänner". LW och SD är ett sådant exempel. I en sådan relation blir allt en tävling, en kamp om vem som är störst, bäst och vackrast. Ingen av dem ger sig och erkänner sig besegrad. Det blir en evig maktkamp.

Två narcissister tillsammans mot världen skulle kunna förklara JJ och MHs beteende. De ser sig själva som överlägsna alla andra. De har ingen självkritik så de kan inte se sin egen del i problemet.

Det finns också något som kallas covert narcissist. Kanske MH är det? Hon låter JJ tro att hon är ledaren men egentligen så är det MH som styr och manipulerar JJ?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-06-02 kl. 14:20.
Citera
2023-06-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det finns exempel på tva narcissister som är "vänner". LW och SD är ett sådant exempel. I en sådan relation blir allt en tävling, en kamp om vem som är störst, bäst och vackrast. Ingen av dem ger sig och erkänner sig besegrad. Det blir en evig maktkamp.

Två narcissister tillsammans mot världen skulle kunna förklara JJ och MHs beteende. De ser sig själva som överlägsna alla andra. De har ingen självkritik så de kan inte se sin egen del i problemet.

Det finns också något som kallas covert narcissist. Kanske MH är det? Hon låter JJ tro att hon är ledaren men egentligen så är det MH som styr och manipulerar JJ?

LW narcissist??? Snarare borderline med hela det register av känslor en sådan visar upp.

Kan tänka mig att även MH är borderline, förutom sin ADD. (Kolla in punkterna för borderline, de är så gott som full pott). En borderline personlighet kan bli mycket farlig i trängda lägen.

"Den som har add behöver ofta hjälp att komma igång med uppgifter och blir lätt sittande oaktiverad. Det är som en motor som inte vill starta".
"
Senast redigerad av zilvereko 2023-06-02 kl. 14:29.
Citera
2023-06-02, 14:29
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Lite som M*y sa om branden. Att tanken slog dom att det kunde vara Johanna. Men de slog bort tanken, för de tänkte att så kan man ju inte göra.

Där har du ett exempel på att det kan vara livsfarligt att vara för naiv och godtrogen.
Citera
2023-06-02, 14:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
LW narcissist??? Snarare borderline med hela det register av känslor en sådan visar upp.

Kan tänka mig att även MH är borderline, förutom sin ADD. (Kolla in punkterna för borderline, de är så gott som full pott). En borderline personlighet kan bli mycket farlig i trängda lägen.

"Den som har add behöver ofta hjälp att komma igång med uppgifter och blir lätt sittande oaktiverad. Det är som en motor som inte vill starta".
"

Add och borderline samtidigt? Det verkar motsägelsefullt. Vad ser du för tecken hos MH på borderline?

Men du menar att någon med borderline inte kan vara narcissist? Det tror jag att de kan. Jag tror att LW var både och.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-06-02 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in