Senast redigerad av sybel 2023-06-02 kl. 11:00. Anledning: Edit:
Senast redigerad av sybel 2023-06-02 kl. 11:00. Anledning: Edit:
"Något specifikt tillfälle du tänker på?Konversationen från Toves mammas mobil:
Ja, när det var på en efterfest. Då skrev Tove att hon var rädd och att hon behövde komma
därifrån. Då sa hon att det inte gick för hon var rädd. Då namngav hon Johanna i ett sms. Jag
tolkade det som att det var Johanna som Tove var rädd för. Sen fick jag tag på henne via
telefon efter mycket om och men. Då nämnde hon även Maja. Då visste jag inte vem Maja var.
Jag har konversationen sparad i min mobil.
När hände detta?
Två år sedan kanske. På sommarhalvåret.
Polisen har fått en konversation från C*arina T*önnies, Toves mamma. Känner du igen detta?
Förhörsledarens anteckning: P*eter förevisas konversationen.
Ja men det är den här konversationen jag menar. Den kommer från min telefon. Vet inte om
det är hela. Vi kan kolla på det i min mobil."
//
" Något mer som sas när du väl fick tag på Tove?
Ja, men jag förstod inte om de var i ett rum, eller utanför en lägenhet.
Vart var de?
Vet inte.
Med vilka?
Jag tror att Tove skrev att M*y var full, då trodde jag att M*y var där. Men M*y var hemma. Sen
nämnde hon att det var Maja hon bråkade med, och Johanna då.
Jag tror att upprinnelsen till att de bråkat innan och just den här kvällen är något med den här
Julius."
T: "Jag kan inte, de är i trapphuset...Förhör M*y:
jag är i stan"
P*G: "Vilka är det och vad tjafsar de om?"
T:"Att de hatar mig och M*y
"Förlåt"
"Jag är rädd"
P*G:"Gå därifrån istället! Varför är de arga på dig och M*y? Vilka är dom?"
T:"Jag kan inte. De är precis utanför! För att M*y träffar J*ulius som Johanna har legat med"
P*G:"Bråkar ni fortfarande om det! Om du inte kan gå därifrån så vet jag inte riktigt vad du/jag kan göra?"
T:"Jag trodde inte det, men tydligen! Jag ör bara jätterädd
och jag har skärt mig (för första gången sen tidig höst"
" Har du och Tove pratat om en händelse hemma hos A*lbin när han bodde i sin förraA 153/426
lägenhet?
Ja, det måste vara den händelsen när Johanna är där och bankar på och vill ha tag i Tove.
Johanna och någon mer var där och ville prata med Tove. Men detta har jag bara fått
återberättat. Jag var inte där. Jag har hört händelsen många gånger, men är inte insatt i den.
Vet du när det skedde?
Om A*lbin bodde i den lägenheten så borde det vara mer än ett och ett halvt år sedan.
Hur tog Tove det?
Hon mådde jättedåligt. Hon skar sig den kvällen. Tvärs över låret.
Varför?
Hon mådde så dåligt och fick ångest och behövde ta ut det på något sätt.
Förhörsledarens anteckning: M*y förevisas konversationen som Tove haft med P*eter
G*ustavsson (PG) som varit fotbollstränare för Tove och M*y.
Vet du vad det handlar om?
Det skulle mycket väl kunna vara den här händelsen med trapphuset. "
"Sen på en fest berättade Johanna att hon hade varit otrogen mot H*ampus, hennes dåvarande//
pojkvän, på en semester. Detta berättade hon inför vänner och Tove på en fest, när de lekte
jag har aldrig. Jag var inte på den festen.
Detta hade Tove sedan berättat för H*ampus under en annan fest. Då blev Johanna förbannad
på Tove.
Maja och Al*exandra T*ovopanen kom hem till mig och bankade på min dörr på kvällen efter
det. Då sov Tove hos mig. Då gick jag ner och sa åt dem, då kom Johanna också. De ville
prata med Tove om att Tove hade sagt till H*ampus att Johanna sagt det här med otroheten
som Johanna berättade om på en dryckeslek på en fest. Då var Johanna inte glad på Tove.
Vad menar du med inte glad?
Hon var arg. Hon sa att hon skulle upp och prata med Tove i min lägenhet, för Tove skulle
enligt Johanna fan stå för det här.
Tove var jätterädd och jätteledsen. Hon grät och var upprörd. Hon har skurit sig sedan innan.
Och den kvällen hade hon tagit en av mina knivar och skurit sig. Det var första gången jag
såg det. Hon var så ledsen och upprörd. Jag tog ifrån henne kniven och lindade låret och såret.
När var detta?
För ca två år sedan.
Vad gjorde Maja och A*lexandra där först?
Jag vet inte. Jag var undrande över det med. Det var arga. De ville att Tove skulle komma ut
ur min lägenhet och prata med dem."
" Var du med när Tove berättade för H*ampus på festen?Förhör Maja
Jag var på samma fest men hörde det inte. Fick reda på det när Maja och A*lexandra och sedan
Johanna kom hem till min lägenhet på kvällen."
"F: Det här med Tove för den här kvällen på Nöjet då, då var det en konflikt där. Har du blivit
indragen i konflikt med Tove någon gång före det här tillfället?
M: Hur menar du då?
F: Alltså att du på något sätt har varit med när det har varit någon konflikt eller på något sätt
märkt av någon konflikt?
M: Eh, ja allts märkt av har jag ju gjort en del gånger men det var någon gång. Eh, så Tove
hade varit på någon fest hos Johannas ex som A*lbin då är vän med.
BF: Du får gärna säga namn.
M: Ja okej H*ampus (ohörbart) heter han och hon hade då, jag minns inte riktigt vad men
Johanna hade sagt någonting i förtroende till Tove och Tove hade då gått och sagt det på ja på
festen då hos H*ampus och då, ja och då så, så gick jag hem till A*lbin och ville prata med
Tove då om detta men ja, ja.
BF: Förklara lite bättre. Vad menar du? Jag gick hem till A*lbin sa du så?
M: Ja för Tove, Tove var där då fick jag veta. Eh, men ja just då så var Tove jätteledsen vad
hon hade gjort och så där så jag pratade med A*lbin istället då.
BF: Var det samma kväll eller? Som du gick hem till A*lbin efter den här festen eller hur ska
jag förstå dig?
M: Eh, Gud. Jag minns inte om den festen hos H*ampus var samma dag som jag gick hem till
A*lbin och pratade med A*lbin då. Eh, Gud.
BF: Men du gick dit för att prata med Tove, var det rätt?
M: Ja.
BF: Men hon kunde inte prata eller?
M: Nej hon mådde bra och var ledsen över det hon hade gjort och så. Ja. Så jag fick prata
med A*lbin istället.
BF: Var du ensam då?
M: Eh, nej jag hade en annan, ja vad ska man säga, ja vi är kompisar fortfarande, en annan
kompis som heter A*lexandra med då också. Som jag och Johanna hade varit på fest hos precis
innan.
BF: Men om jag förstår dig rätt då Maja, du och den här A*lexandra gick hem till A*lbin för att
prata med Tove men Tove hon var ledsen eller hur du sa så ni pratade med A*lbin men gällde
det här Johannas problem?
M: Mmm.
BF: Varför tog inte Johanna det själv då?
M: Eh, ja alltså jag kände. Jag kände väl mer att jag ville stå upp för Johanna.
BF: Berätta! Är hon inte kapabel till att stå upp för sig själv?
M: Jo det är hon.
BF: Varför känner du så då att du behövde göra det?
M: Ja, jag vet inte, alltså det, jag har väl känt att Johanna har fått ta en del onödig skit ibland
av folk så då kände jag väl bara att ja, jag står upp för henne.
BF: Var Johanna med dit?
M: Eh, njae, hon kom senare. Eh, när vi skulle gå därifrån.
BF: Så hon visste att du hade gått dit?
BF: Men hon var inte med från början då?
BF: Okej. Var det så att Johanna bad dig göra detta?
M: Nej.
BF: Det var det inte? Hur reagerade A*lbin då?
M: Han, ja han var lite förvirrad och så där men ja han stod upp för Tove och så. Eh, ja.
BF: På vilket sätt?
M: Nej men han förklarade att Tove liksom att hon ångrade sig och att, ja och försökte liksom
förklara varför och så där. Varför hon gjorde som hon gjorde och så.
BF: Var han arg?
M: Njae skulle jag inte säga."
" Har du varit osams med Tove? Om ja, varför? Berätta.//
Jag vet inte. Johanna skulle ha en fest. Johanna sa att det inte var så bra om jag kom. Jag var så
bra vän med A*lbin, och då skulle Tove inte gilla att jag pratade med A*lbin. Detta var det
Johanna som sa till mig."
"Vi har information om en incident som ska ha inträffat för ca två år sedan, hemma/utanför
A*lbins lägenhet på Storgatan i Vetlanda. Kommer du ihåg? Kan du berätta om det?
Nej, kommer inte ihåg.
(Om hon ej minns) Du och Maja Hellman ska ha kommit hem till A*lbin, där även Tove var,
och velat få tag på Tove.
Inte riktigt så nej.
Berätta hur du kommer ihåg?
Jag vet inte om vi druckit och varit på fest. Jag ville bara prata med A*lbin, men sen blev det att
han inte ville prata med mig. Då tänkte jag att han inte ville det på grund av Tove.
Varför var Maja med då?
För att jag inte ville gå dit själv kanske.
Var det du som tog beslutet att gå dit?
Minns inte, det är så länge sedan.
Du sa precis att du ville prata med A*bin?
Ja, då kanske det var så.
Vad och med vem hade du varit med innan händelsen?
Jag tror jag var hemma om jag minns rätt.
Hade ni fest hemma hos dig då?
Ja, jag tror det. Jag flyttade till min lägenhet feb 2021. Minns inte om vi var hemma hos mig
innan eller inte. Innan 2021 feb så hade jag ingen lägenhet.
Hade ni druckit alkohol?
Minns inte hur mycket.
Kan berusningen ha påverkat ditt minne av händelsen?
Ja.
Vi har fått det berättat på annat sätt, att du och Maja ville prata med Tove?
Ja, men kanske något i den stilen. Kanske att varför får jag inte prata med min killkompis (Fhl
anteckning: A*lbin) som jag känt i många år. Att Tove inte kunde styra det.
Minns du om du träffade A*lbin?
Nej minns inte. Vi gick dig och ville prata med A*lbin. Tove var där. Sen vet jag inte om Tove
gick ut och sa att vi inte fick vara där.
Vi har hört att det var A*lbin som pratade med er och att Tove var i lägenheten?
Jag minns inte detta faktiskt.
Pratade Maja med A*lbin?
Minns inte.
Var det någon som sa åt er att gå dit?
Nej.
Som vi förstått så var det en arg stämning, höga röster och liknande. Varför?
Nej vet inte. Inte så direkt.
Berätta fritt om händelsen.
Jag tror det var att vi hade varit hemma hos mig och druckit lite. Jag ville prata med A*lbin för
jag hade inte pratat med honom på länge. Maja hängde med. Vi stod utanför A*lbins lägenhet.
Jag kan ha försökt ringa honom. Vi gick upp i trappuppgången. Sen ville jag prata med A*lbin,
men jag vet inte om han ville prata. A*lbin var i lägenheten. Jag vet inte om han gick ut ur
lägenheten.
Du sa innan att Tove gick ut?
Ja jag kommer inte ihåg.
Vilka var på festen hos dig?
Minns inte. Maja var där.
Johanna?
Kommer inte ihåg.
Var Tove där?
Nej.
A*lbin?
Nej.
Var det efterfest?
Ja.
Jag vet inte om jag träffade Johanna på efterfesten, men Tove och A*lbin var inte på efterfesten.
Hände något mer hemma hos A*lbin?
Kommer inte ihåg.
Vi var utanför huset. Det var jag och Maja som gick dit, sen kommer jag inte ihåg om Johanna
kom senare. Jo, Johanna kom senare. Jag sa att jag tyckte det var konstigt att jag inte fick
snacka med A*lbin och jag tyckte det var konstigt.
Varför kom Johanna dit?
Hon kanske var hos mig på efterfest, inga var kvar på festen så då kom hon dit.
Visste hon var ni var då?
Ja, eftersom hon kom dit.
Hur?
Vi sa väl att vi skulle prata med A*lbin. På festen.
Jag minns inte om jag sa att Johanna skulle få ut all från min lägenhet.
Men vad hade Johanna med det att göra? Att du skulle träffa A*lbin?
Nej, jag vet inte. Det var ju med Maja. Minns inte.
Vad hände efter att ni gick från platsen?
Vet inte om vi var ute och gick. Vet inte om jag gick hem eller om Maja hängde med mig
hem.
Vad sa ni efteråt?
Minns inte, men kanske att det var sjukt att jag inte fick snacka med A*lbin, att man inte fick ha
killkompisar som tjej.
Ville ni prata med Tove om något annat?
Nej.
Känner du Hampus Karmetun?
Nej, men känner igen namnet. Han är ett år yngre än mig.
Vet du om han och Johanna känner varandra?
Vet inte.
Kom A*lbin ut och pratade med er när ni stod utanför?
Jag vet inte. Men han sa att vi skulle gå, när vi stod i trappuppgången. Sen kom Johanna och
vet inte vart vi gick.
Han sa gå?
Jag vet inte, men något i den stilen.
Varför sa han så?
Jag vet inte."
" Har du varit osams med Tove? Om ja, varför? Berätta.//
Jag vet inte. Johanna skulle ha en fest. Johanna sa att det inte var så bra om jag kom. Jag var så
bra vän med A*lbin, och då skulle Tove inte gilla att jag pratade med A*lbin. Detta var det
Johanna som sa till mig."
"Vi har information om en incident som ska ha inträffat för ca två år sedan, hemma/utanför
A*lbins lägenhet på Storgatan i Vetlanda. Kommer du ihåg? Kan du berätta om det?
Nej, kommer inte ihåg.
(Om hon ej minns) Du och Maja Hellman ska ha kommit hem till A*lbin, där även Tove var,
och velat få tag på Tove.
Inte riktigt så nej.
Berätta hur du kommer ihåg?
Jag vet inte om vi druckit och varit på fest. Jag ville bara prata med A*lbin, men sen blev det att
han inte ville prata med mig. Då tänkte jag att han inte ville det på grund av Tove.
Varför var Maja med då?
För att jag inte ville gå dit själv kanske.
Var det du som tog beslutet att gå dit?
Minns inte, det är så länge sedan.
Du sa precis att du ville prata med A*bin?
Ja, då kanske det var så.
Vad och med vem hade du varit med innan händelsen?
Jag tror jag var hemma om jag minns rätt.
Hade ni fest hemma hos dig då?
Ja, jag tror det. Jag flyttade till min lägenhet feb 2021. Minns inte om vi var hemma hos mig
innan eller inte. Innan 2021 feb så hade jag ingen lägenhet.
Hade ni druckit alkohol?
Minns inte hur mycket.
Kan berusningen ha påverkat ditt minne av händelsen?
Ja.
Vi har fått det berättat på annat sätt, att du och Maja ville prata med Tove?
Ja, men kanske något i den stilen. Kanske att varför får jag inte prata med min killkompis (Fhl
anteckning: A*lbin) som jag känt i många år. Att Tove inte kunde styra det.
Minns du om du träffade A*lbin?
Nej minns inte. Vi gick dig och ville prata med A*lbin. Tove var där. Sen vet jag inte om Tove
gick ut och sa att vi inte fick vara där.
Vi har hört att det var A*lbin som pratade med er och att Tove var i lägenheten?
Jag minns inte detta faktiskt.
Pratade Maja med A*lbin?
Minns inte.
Var det någon som sa åt er att gå dit?
Nej.
Som vi förstått så var det en arg stämning, höga röster och liknande. Varför?
Nej vet inte. Inte så direkt.
Berätta fritt om händelsen.
Jag tror det var att vi hade varit hemma hos mig och druckit lite. Jag ville prata med A*lbin för
jag hade inte pratat med honom på länge. Maja hängde med. Vi stod utanför A*lbins lägenhet.
Jag kan ha försökt ringa honom. Vi gick upp i trappuppgången. Sen ville jag prata med A*lbin,
men jag vet inte om han ville prata. A*lbin var i lägenheten. Jag vet inte om han gick ut ur
lägenheten.
Du sa innan att Tove gick ut?
Ja jag kommer inte ihåg.
Vilka var på festen hos dig?
Minns inte. Maja var där.
Johanna?
Kommer inte ihåg.
Var Tove där?
Nej.
A*lbin?
Nej.
Var det efterfest?
Ja.
Jag vet inte om jag träffade Johanna på efterfesten, men Tove och A*lbin var inte på efterfesten.
Hände något mer hemma hos A*lbin?
Kommer inte ihåg.
Vi var utanför huset. Det var jag och Maja som gick dit, sen kommer jag inte ihåg om Johanna
kom senare. Jo, Johanna kom senare. Jag sa att jag tyckte det var konstigt att jag inte fick
snacka med A*lbin och jag tyckte det var konstigt.
Varför kom Johanna dit?
Hon kanske var hos mig på efterfest, inga var kvar på festen så då kom hon dit.
Visste hon var ni var då?
Ja, eftersom hon kom dit.
Hur?
Vi sa väl att vi skulle prata med A*lbin. På festen.
Jag minns inte om jag sa att Johanna skulle få ut all från min lägenhet.
Men vad hade Johanna med det att göra? Att du skulle träffa A*lbin?
Nej, jag vet inte. Det var ju med Maja. Minns inte.
Vad hände efter att ni gick från platsen?
Vet inte om vi var ute och gick. Vet inte om jag gick hem eller om Maja hängde med mig
hem.
Vad sa ni efteråt?
Minns inte, men kanske att det var sjukt att jag inte fick snacka med A*lbin, att man inte fick ha
killkompisar som tjej.
Ville ni prata med Tove om något annat?
Nej.
Känner du Hampus Karmetun?
Nej, men känner igen namnet. Han är ett år yngre än mig.
Vet du om han och Johanna känner varandra?
Vet inte.
Kom A*lbin ut och pratade med er när ni stod utanför?
Jag vet inte. Men han sa att vi skulle gå, när vi stod i trappuppgången. Sen kom Johanna och
vet inte vart vi gick.
Han sa gå?
Jag vet inte, men något i den stilen.
Varför sa han så?
Jag vet inte."
Du måste vara medlem för att kunna kommentera