Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag tror inte som du. Jag tror att är man i en situation där man är med en narcissist, då är du alltid utsatt på ett eller annat sätt.
Jag tror att det är en omöjlig sits för en person som Johanna att ha en vän som också sätter sig själv i första rum (Maja då enligt din teori).
Johanna är en person som tvärtom behöver ha kontrollen, stå högst i rang, ocg är den som styr och ställer, drar i trådar.
Jag uppfattar att många av väner ser detta också, och beskriver Maja som en underhuggare.
Johanna är manipulativ, och vill berätta om alla möjliga känslor. Som att hon har dom. Hon vill berätta hur hon tänker på Tove som ligger där ensam i skogen, och hon vill berätta hur mycket hon tycker om Maja.
Allt för att gaslighta andra så de tror att hon är ärlig, omtänksam, vill väl. Moralisk sa en vän att Johanna var. Jojo. Hon ville alltid reda ut saker...
Johanna saknar normala känslor. Om hon hade sådana, skulle hon inte yppa kremering, eller andra idiotiska lögner.
Det finns exempel på tva narcissister som är "vänner". LW och SD är ett sådant exempel. I en sådan relation blir allt en tävling, en kamp om vem som är störst, bäst och vackrast. Ingen av dem ger sig och erkänner sig besegrad. Det blir en evig maktkamp.
Två narcissister tillsammans mot världen skulle kunna förklara JJ och MHs beteende. De ser sig själva som överlägsna alla andra. De har ingen självkritik så de kan inte se sin egen del i problemet.
Det finns också något som kallas covert narcissist. Kanske MH är det? Hon låter JJ tro att hon är ledaren men egentligen så är det MH som styr och manipulerar JJ?