• 1
  • 2
2023-06-02, 11:59
Medlem
anomaligns avatar
En artikel från tidningen Arbetet angående statistik från SCB som visar vilken typ av inkomst de med låg sådan har. Det visar sig att bilden att nästan 700,000 invandrare på bidrag inte stämmer alls, eller ens är i närheten av att stämma. 🙀 Tydligen har Moderaterna och SD felaktigt (?) kallat låginkomsttagare för icke-självförsörjande.

Några citat från artikeln:

Citat:
Siffran 700 000 blev ett slagträ i debatten om integration inför valet 2022.

Moderaterna, med partiledaren Ulf Kristersson i spetsen, sa att ungefär 700 000 utrikes födda i åldern 20 – 64 år inte försörjer sig själva.

(...)

Den omstridda siffran kom från en kartläggning som Riksdagens utredningstjänst hade gjort åt Moderaterna, och från motsvarande beräkning från stiftelsen Entreprenörskapsforum några år tidigare.

Där definieras en person som ”inte självförsörjande” om hon eller han har en inkomst längre än fyra prisbasbelopp. I år betyder det en inkomst mindre än 17 500 kronor i månaden.

(...)

Men låg inkomst behöver inte betyda att man lever på bidrag, visar statistik som SCB nu har publicerat.

Siffrorna, som är från mars 2023, visar vilken huvudsaklig inkomstkälla människor har.

(...)

Totalt består gruppen av 1,7 miljoner personer, varav ungefär 683 000 är utrikes födda.

Den vanligaste ”huvudsakliga inkomstkällan” bland dem med låg inkomst är arbete.

https://arbetet.se/2023/06/02/fa-av-...ver-pa-bidrag/

Tankar?
Senast redigerad av anomalign 2023-06-02 kl. 12:02.
Citera
2023-06-02, 13:17
Medlem
Idumeas avatar
Trodde man hade vant sig vid hur mycket högern ljuger, men jävlar vilket oärligt och lögnaktigt sätt att läsa statistik på. De måste ju ställas till svars för det här.

Enligt den definitionen har jag också varit icke-självförsörjande stora delar av mitt liv. Men självförsörjande har jag ju alltid varit, bara på en låg inkomst. Tur att jag inte är invandrare så att min låga lön inte hade tolkats om till bidragsberoende och använts som ett argument för att kasta ut mig ur landet.
Citera
2023-06-02, 13:21
Medlem
TheJackets avatar
Stämmer inte.
Citera
2023-06-02, 13:24
Medlem
TELAVIV91s avatar
Varför skulle man dra likhetstecken mellan låg inkomst och att man därmed går på bidrag? Partier borde väl ha tillgång till bättre statistik än så?
Citera
2023-06-02, 13:26
Medlem
Mjälls avatar
Visst är det felaktigt, men på ett föga betydelsefullt sätt. Invandringspolitiken är en på tok för stor förlust, även om den inte är riktigt så stor att 700.000 går på bidrag.

Det är viktigt att komma ihåg att svensk invandringspolitik har varit ett uppenbart misslyckande i flera decennier och att kunskapsläget innan vi ens tog in så mycket folk räckte för att avgöra att det var en dålig idé. Det är också viktigt att komma ihåg att vi många gånger har hört statistiska uppgifter som faktiskt stämmer och som pekar i samma riktning. Den här invandringen är en för stor belastning, den den vittnar om ett misslyckat ideologiskt val, och vi måste tänka om.
Citera
2023-06-02, 13:26
Medlem
george.sthlms avatar
Har man så låg inkomst att man är BEROENDE av bidrag så är man BIDRAGSBEROENDE.

Nu hittar vänstern på ett nytt begrepp " huvudsaklig inkomstkälla"

Jesus kristus, dom gör allt för att dölja katastrofen !

200-300 miljarder om året kostar detta fiasko

https://www.vardfokus.se/halsa/utanf...jarder-kronor/
Citera
2023-06-02, 13:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Trodde man hade vant sig vid hur mycket högern ljuger, men jävlar vilket oärligt och lögnaktigt sätt att läsa statistik på. De måste ju ställas till svars för det här.

Enligt den definitionen har jag också varit icke-självförsörjande stora delar av mitt liv. Men självförsörjande har jag ju alltid varit, bara på en låg inkomst. Tur att jag inte är invandrare så att min låga lön inte hade tolkats om till bidragsberoende och använts som ett argument för att kasta ut mig ur landet.

Hur skulle du kunnat ingå i den gruppen om du inte uppbär bidrag ?
Klarar du dej på dina inkomster är du ju inte bidragsberoende

har du svårt för skriven text ? dyslexi ?
Citera
2023-06-02, 13:43
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea

Ljuger högern mer än vänstern eller är du bara nöjd över att trycka till ditt hatobjekt?

Finns det något långsiktigt intresse för svenska arbetare att fortsätta med en invandringspolitik som utarmar offentliga finanser och försämrar ekonomin?

Hur ställer du dig till svensk invandringspolitik?
Citera
2023-06-02, 14:03
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hur skulle du kunnat ingå i den gruppen om du inte uppbär bidrag ?
Klarar du dej på dina inkomster är du ju inte bidragsberoende

har du svårt för skriven text ? dyslexi ?

Jag klarar mig ganska bra när det kommer till att läsa text. I artikeln står det exempelvis:

”Den omstridda siffran kom från en kartläggning som Riksdagens utredningstjänst hade gjort åt Moderaterna, och från motsvarande beräkning från stiftelsen Entreprenörskapsforum några år tidigare.

Där definieras en person som ”inte självförsörjande” om hon eller han har en inkomst längre än fyra prisbasbelopp. I år betyder det en inkomst mindre än 17 500 kronor i månaden.”

Sen kanske du undrar hur jag kan leva på en inkomst under 17 000, men det tänker jag är en fråga för forumet privatekonomi.
Citera
2023-06-02, 14:12
Medlem
Beror även på om dom bara räknar vuxna eller om även barn är inkluderade då även dessa är beroende av bidrag föräldrar får.
Citera
2023-06-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
En artikel från tidningen Arbetet angående statistik från SCB som visar vilken typ av inkomst de med låg sådan har. Det visar sig att bilden att nästan 700,000 invandrare på bidrag inte stämmer alls, eller ens är i närheten av att stämma. 🙀 Tydligen har Moderaterna och SD felaktigt (?) kallat låginkomsttagare för icke-självförsörjande.

Några citat från artikeln:

https://arbetet.se/2023/06/02/fa-av-...ver-pa-bidrag/

Tankar?
SJÄLVFÖRSÖRJANDE är när din inbetalda skatt täcker samhället skostander för dig.
Är din inkomst för låg så täcker din inbetalda skatt inte samhället skostander för dig. Eller när din inkomst inte täcker dina utgifter och du har kompletterande subventioner som bostadsbidrag. Då måste de rika skjuta till från sina skatteinbetalningar.
Alltså har regeringen och SD rätt när de inkluderar långinkomsttagare i begreppet icke självförsörjande.
Citera
2023-06-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
SJÄLVFÖRSÖRJANDE är när din inbetalda skatt täcker samhället skostander för dig.
Är din inkomst för låg så täcker din inbetalda skatt inte samhället skostander för dig. Eller när din inkomst inte täcker dina utgifter och du har kompletterande subventioner som bostadsbidrag. Då måste de rika skjuta till från sina skatteinbetalningar.
Alltså har regeringen och SD rätt när de inkluderar långinkomsttagare i begreppet icke självförsörjande.
I så fall är väldigt få självförsörjande. En barnfamilj går bort direkt. Det räcker med att ha ett eller två barn på dagis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in