2023-06-01, 12:08
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Så är det i alla fall, så om du tar bort skygglapparna så fattar du.
Det som skickas till Ukraina nu är väldigt lite, mot för förut.
Tror knappast Zelensky tog sig en semesterresa utan det var för att tigga ihop till mer vapen.

USA har ju jätteproblem med ekonomin och kan tvingas ställa in betalningarna.
1. Vi vet inte allt som skickas. Som ex kan det nämnas att decoy-robotarna var en hemlis.
2. Många andra länder skickar mycket mer ex Tyskland.
3. Zelensky behöver inte tigga då de allierade öser in vapen.
4. USA tröttnar inte. Tom republikanerna tycker att killing russian… our best investment.
Citera
2023-06-01, 12:11
Avslutad
För dig som vill förkovra dig och nå en, om än skruvad, förståelse för terrorstaten rysslands mentalitet så briljerar SVT återigen med en dokumentär i ämnet Stalin/ Sovjetunionen.

https://www.svtplay.se/varldens-undergang-stalin
Citera
2023-06-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om det första är sant så kan ju inte Ryssland använda kärnvapen; för då blir de utplånade. Men på något konstigt sätt får du till det att endast USA/Frankrike/Storbritannien kan utplånas, inte Ryssland.

Om Ryssland använder kärnvapen i Ukraina så kommer USA slå hårt mot Ryssland med konventionella vapen. Och det har de sagt till Ryssland. Putin vet det.

Det handlar om spelteori. Ryssland skulle utplånas vid ett anfall mot Nato, ja, men skulle Ryssland bli utplånade av ett kärnvapenanfall mot Ukraina? Troligen inte. Varför skulle Nato gå i kärnvapenkrig för att försvara en radioaktiv öken?
Citera
2023-06-01, 12:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ukrainarna kunde ha kapitulerat, men valde totalt krig. Som man bäddar får man ligga. Synd om barnen förvisso, men ukrainarna få skylla sig själva vid det här laget.

Fattar att du är en typ av människa som genast kröker rygg inför vem som helst, men du måste själv fatta att andra fungerar annorlunda. Ukrainarna valde att ta till kamp mot den som kom och våldtog deras döttrar. Det får du bara tugga i dig
Citera
2023-06-01, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
om man ser hur det sett ut historiskt, kulturellt och religiöst så hamnar man att östra och västra ukraina inte har samma ursprung.

Varför stavar du rysslanad/ryssen med zz?

Jag ser inte vitsen med etniska rensningar och sådant, det är vad det är, och det kommer att bli nya gränser här, eller ett inrikesärende för ryssland.
Jag håller med dig, jag ser inte heller vitsen med etnisk rensning.
Nu när ryssen kom till Ukraina så utrensas allt vad ukrainskt är. Det är etnisk rensning.
I Ukraina får ryska talas och skolor finnas, men i Donbass får endast ryska finnas.
Citera
2023-06-01, 12:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ja, det förnekar jag inte. Men vi borde vara egoistiska. Förra gången vi gjorde en insats för att hjälpa främlingar slutade det med att hundratusentals syrier bosatte sig i landet. Svensken är tyvärr villig att göra i princip vad som helst för att slippa ägna sig åt sina egna problem.

Ditt problem verkar vara att du inte har den intellektuella förmågan att se att två parallellt förekommande situationer kan hanteras på var sitt sätt samtidigt. Givetvis kan och ska Sverige hjälpa Ukraina i den svåra stund de nu befinner sig i. Sveriges eventuella inhemska problem är däremot ot i denna tråden men det har du kanske inte heller förstått.
Citera
2023-06-01, 12:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Helt sjukt och säger mycket om vad ett människoliv är värt i dagens Ryssland.

Joo-o.., och jag begriper nog att ryska civila går lite tystare igenom dörren, och inte tar till gatan. Ringer någon och frågar om opinionsundersökningar så väljer nog vanligt folk med ett uns av förstånd att säga : "-Putin, alla dagar i veckan !"

(o sen hoppas man på det bästa !)

Det hela håller på att bli till NK, vs 2.0
Senast redigerad av Snapcount 2023-06-01 kl. 12:27.
Citera
2023-06-01, 12:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det handlar om spelteori. Ryssland skulle utplånas vid ett anfall mot Nato, ja, men skulle Ryssland bli utplånade av ett kärnvapenanfall mot Ukraina? Troligen inte. Varför skulle Nato gå i kärnvapenkrig för att försvara en radioaktiv öken?
För att visa vad som händer om man använder dem. Annars är det fritt för alla att använda dem när man vill. Nu tror jag inte att man skulle starta ett kärnvapenkrig men ett konventionellt krig. Ryssland vill väl inte heller bli utplånat. Vad ska Ryssland själva med en radioaktiv öken till? Det kommer inte direkt stärka deras aktier som en internationell aktör någonstans. Hela världen skulle hata dem. Inklusive deras s.k. "allierade".
Citera
2023-06-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja visst jag menade mest att desinformation/troll är inget fenomen som försvinner med Putin.
Ett mer enat Ukraina ser jag som ett resultat hittills av detta krig. Men vad ett skadeskjutet Ryssland får för framtid är högst oklart och oroväckande.

” Människor väljer sina egna sanningar och skyddar sig från det som är obehagligt. Man föredrar att ”gömma huvudet i sanden” och välja de mediekanaler som erbjuder de ”sanningar” man sympatiserar med. Men vi måste alla förstå att vi ständigt påverkas, på vilket sätt det sker och hitta lämpliga filter. Demokratins överlevnad förutsätter att det finns en kritisk allmänhet som har förmåga till kritiskt tänkande. Vi behöver ”vara våra egna antivirus”.

Ryssland är ett oroväckande land, skadskjutet eller ej. Vi vet nu att i stora delar av den ryska befolkningen finns ett kvarvarande kolonialt tankesätt och storhetsvansinne. De har en osund inställning till hemlandets förträfflighet och en osund brist på respekt för andra människors rättigheter och värde. Innan Ryssland hanterat detta gigantiska problem är de en tickande bomb. De saker Ryssland sagt och gjort mot Ukraina, och omvärlden, sedan invasionen 2022-02-24 visar på vidden av det problem Ryssland utgör. Varje individ med "eget inbyggt antivirus" kan göra denna analys. Finns inga olika tolkningar att göra här utan all verklig reform av Ryssland förutsätter att de gör upp med sin grundläggande problematik.
Citera
2023-06-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Ukraina får pansorfordon av Turkiet.

Cobra II

https://mil.in.ua/en/news/the-ukrainian-military-received-turkish-cobra-ii-armored-vehicles/

Citat:
Ryssland har kärnvapen nog att förinta Nato tjugo gånger om. Om Ryssland använder kärnvapen i Ukraina tror jag att Nato väljer att fredsförhandla. Och att Ryssland får behålla den radioaktiva öknen de skapat.
Nej det har de inte, de skulle åsamka en enorm skada men inte slå ut väst. Det som skulle hända är att världsekonomin skulle krascha, mer eller mindre alla länder skulle drabbas från väst till Kina och Indien till Afrika. Väst och Ryssland skulle naturligtvis ta största smällen men alla länder skulle drabbas kraftigt av svallvågorna från de havererade ekonomierna
Citera
2023-06-01, 12:48
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Det är ju inte en lögn eftersom etnisk rensning inte har hänt än på Krim eller i östra Donbass.

Minst 2.8 miljoner har flytt från Ukraina till Ryssland nu också sedan 2022. Orsaken till detta, eller hur de flyende resonerar, vet vi tyvärr överhuvudtaget inte. Därför vet vi heller inte om det är etnisk rensning eller ej. Samt över 1 miljon 2014-215. Inga små strömmar direkt, vi snackar 10 ggr strömmarna vid Kosovokriget.

Därutöver finns ett antal miljoner som är "internally displaced". Vi vet inte hur de fördelar sig. Möjligen har en del flytt till Krim t ex, då är de fortfarande "internally displaced" eftersom FN inte erkänner Krim som ryskt.

Motsvarande strömmar har också skett från rysk sida till ukrainsk, fast det finns mig veterligen ingen statistik.

Du och dina ständiga teorier.
Var och varannan mening, "vi vet inte" för att i nästa lägga fram "fakta". Det går inte ihop.
Du skulle istället säga. Detta är mina åsikter som jag sprider, utan underbyggt fakta.
Jämförelser som helt och hållet haltar. Ex Ukraina vs Kosovo. Tror du en skillnad på 43 milj människor, innebär olika stora strömmar av folk? Varför jämföra dessa två??
Fancy words, doesnt make it better. Just so you know, man.
Citera
2023-06-01, 12:49
Medlem
Citat:
Jag tror inte att de kan ta särkilt mycket militärt. Troligen blir det ett försök ”land mot fred”. Sannolikt de fem redan ryskförklarade regionerna samt hela sydkusten fram till Transnistrien. Men det kommer inte Ukraina att gå med på.

Frågan är ju vad Ukraina kan göra, om dom nu inte kan ta tillbaka dom regionerna militärt och samtidigt inte går med på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in