2023-05-31, 22:21
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du är lite som Gigantor (Phuket word), har svårt för att förstå att jorden är jävligt stor. Man ser inte kurvaturen i en bassäng.
Se på denna video och berätta vad du ser:
https://youtu.be/MoK2BKj7QYk

Eftersom jag inte saknar slutledningsförmåga har jag förmågan att extrahera ett fenomen jag bevittnar utifrån själva observationen. Men jag väljer ändå att kliva tillbaks från det eftersom jag vet jag kan ha fel.

Jag är experten här och så länge du inte kommer med ett exakt avstånd för när krökningen börjar märkas med mätinstrument så jag kan återskapa det betyder ditt ord lika mycket som Paolo Robertos angående prostitution.
Citera
2023-05-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
... och så länge du inte kommer med ett exakt avstånd för när krökningen börjar märkas med mätinstrument så jag kan återskapa ....

Det hänger ju såklart på noggrannheten i dina mätinstrumentet.

Men någon kilometer är en bra start. Men du får ju såklart tydligare marginaler ju större avstånd det handlar om, redan vid någon mil eller två är det inte så mycket att diskutera om.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-05-31 kl. 22:32.
Citera
2023-05-31, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det hänger ju såklart på noggrannheten i dina mätinstrumentet.

Men någon kilometer är en bra start. Men du får ju såklart tydligare bevis ju större avstånd det handlar om.

Nu var det ju en av er som räknade ut det där längre bak i tråden. Tror det var 40 meter eller nåt en glipa på en millimeter skulle synas. Jag minns inte. Och jag vet inte heller. Jag är helt dunning-kreuger level upper left, det är därför jag är här och ställer frågor..
Citera
2023-05-31, 22:36
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte saknar slutledningsförmåga har jag förmågan att extrahera ett fenomen jag bevittnar utifrån själva observationen. Men jag väljer ändå att kliva tillbaks från det eftersom jag vet jag kan ha fel.

Jag är experten här och så länge du inte kommer med ett exakt avstånd för när krökningen börjar märkas med mätinstrument så jag kan återskapa det betyder ditt ord lika mycket som Paolo Robertos angående prostitution.

Ja på att fjanta runt som du gjort i snart 3 år...
Bara att kolla vad du skrivit och hur du argumenterar för att se vilken sorts person du är eller vill utge dig för att vara.

Ett tips, kolla ditt egna inlägg så ser du hur infantilt du argumenterar.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Citat:
Angående vattnet på ett jordklot skulle väl en mängd vatten ungefär lika stor som världshaven överfört på en sfär ala basketboll göra detsamma enligt den principen? Förklara gärna varför inte. Om haven hade varit som en droppe på jorden hade det gått ihop. Men inte den mängden vatten som finns på jorden.

Så släpp fjanteriet nu och ge lite substans bakom det du påstår, att bara ställa motfrågor till allt är att visa på väldigt infantila förmågor.
Citera
2023-05-31, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Svar A2 är alltid bra att kunna ta till.

Men någon som kan svara på min fråga: Om ett föremål har accelerationen 1 G (9,8 m/s^2) - hur lång tid tar det innan det har nått ljusets hastighet?

cirka 85 000 timmar enligt chatGPT
Citera
2023-05-31, 22:41
Medlem
Citat:
Nej, du är bara korkad du har inte ens nått upp till top left. Läs på, läs på och läs på. Du ska se att allt fungerar med en rund jord.

Jag har 20 års erfarenhet av att leda vatten dit jag vill genom fysik.
Du har läst på. Jag har också läst på. Men det går emot min upplevda verklighet

Om du tycker det är något konstigt med det så är du inte intellektuellt hederlig.
Det är väl ändå en sak som kan skapa lite misstankar i en grubblande hjärna?
Eller ska jag bara acceptera att det e så stort å googla lite istället?
Citera
2023-05-31, 22:52
Medlem
Citat:
Jag har 20 års erfarenhet av att leda vatten dit jag vill genom fysik.
Du har läst på. Jag har också läst på. Men det går emot min upplevda verklighet

Du måste vara tydligare, exakt vad är din " upplevda verklighet" när det gäller vatten?

Citat:
Om du tycker det är något konstigt med det så är du inte intellektuellt hederlig.

Vad som inte är intellektuellt hederligt är att komma med oneliners utan att ha viljan att utveckla sitt resonemang.
Citera
2023-05-31, 22:57
Medlem
Citat:
Fakta. Är det en onämnbar faktor för dig?
Jag ber dig igen, oavsett om du krälat i kulvertar, jorden ör stoooor. Läs på! Läs på!

Nej. jag har just berättat lite fakta för dig. Du har bett mig lära mig mer fakta.
Det kan jag väl göra, men det sker inte genom din berättelse.
Hur man nu kan tro det när ämnet handlar om ifrågasättandet av denna berättelse.
Du kan repetera denna berättelse hur mycket du vill och intala dig du sugit åt dig fakta.

Återigen, du är inte intellektuellt hederlig. Och det är du Tobbe intelligent nog att förstå i denna situationen. Det enda som finns är en tes byggd på utrustningen vi/dom har tillhanda.
Har du nån utrustning? Vad har du gjort för expeditioner? Vad är din erfarenhet i detta ämne?
Citera
2023-05-31, 23:03
Medlem
Citat:
Nej. jag har just berättat lite fakta för dig. Du har bett mig lära mig mer fakta.
Det kan jag väl göra, men det sker inte genom din berättelse.
Hur man nu kan tro det när ämnet handlar om ifrågasättandet av denna berättelse.
Du kan repetera denna berättelse hur mycket du vill och intala dig du sugit åt dig fakta.

Återigen, du är inte intellektuellt hederlig. Och det är du Tobbe intelligent nog att förstå i denna situationen. Det enda som finns är en tes byggd på utrustningen vi/dom har tillhanda.
Har du nån utrustning? Vad har du gjort för expeditioner? Vad är din erfarenhet i detta ämne?
Kolla på videon om Turning Torso och ta ett djupt andetag. Återkom sedan.
Citera
2023-05-31, 23:18
Medlem
Citat:
Kolla på videon om Turning Torso och ta ett djupt andetag. Återkom sedan.

Eftersom ni gärna struntar i obekväma frågor medans jag vill vara säker på att det är en glob så måste det tas upp.
Eftersom en glob kröker exakt likadant åt alla håll så kan man alltså se krökning med en videokamera på en strand. Men du måste inte kolla ner mot denna krökning som fortsätter neråt om du tar samma kamera upp med en höghöjdsballong från exakt samma plats? Borde inte ballongen fara långt upp åt helvete från den horisont du ser, om det är en krökning neråt? Antingen är det enkel logik eller så är jag uppe i det vänstra hörnet ni yrar om och yrar.

Det är väl en legitim fråga, om man ska vara petnoga, som man ska vara som vetenskapsman, eller?
Finns inga andra variabler som kan spela in? Vind och då vågor t,ex?. Har inte svårt att tänka mig vatten i rörelse kan bete sig lite hur som helst eftersom det ingår i min upplevda verklighet.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2023-05-31 kl. 23:24.
Citera
2023-05-31, 23:52
Medlem
Citat:
Jag har kommit in som ett hot mot eran gemenskap ja.
Om det kallas för forumhaverist att ställa plattjordsfrågor till globtroende som hänger i en plattjordstråd hela dagarna så kommer vi aldrig förstå varandra.. Du tänker som en cirkus just nu men är för uppe i det vänstra hörnet för att se nåt annat.

Åh, självklart! Du är verkligen en farlig hotshot som hotar hela vår gemenskap. Vi kan inte hantera dina obekväma plattjordsfrågor, särskilt när du ställer dem i en plattjordstråd. Det är som att vara i en cirkus, eller kanske i en värld där allt bara är uppe i det vänstra hörnet.

Men vet du vad? Jag är redo att bevisa att jorden är sfärisk för dig. Håll i dig nu för det ultimata beviset: gravitation. Ja, den underbara kraften som får oss att hålla oss på marken istället för att flyga ut i rymden. Om jorden verkligen var platt, skulle vi inte uppleva denna tyngdkraft som drar oss mot mitten av jorden. Men tack vare gravitationen kan vi njuta av våra promenader, vardagsaktiviteter och inte minst klippa våra tånaglar utan att oroa oss för att de ska flyga iväg i rymden. Gravitationen är en riktig stjärna när det kommer till att bevisa att jorden är sfärisk.

Så, där har du det - gravitationen som det fantastiska beviset för en sfärisk jord. Jag hoppas att det uppfyller dina höga krav på bevisföring.
Citera
2023-06-01, 00:22
Medlem
Citat:
Ok ser att du inte förstår vinklar särskilt bra. Och inte kommer du förstå vad jag menar med det heller..

Trampa på mina tår? Jag har spenderat en stor del av mitt vuxna liv med en rappare mitt emot mig som säger förolämpningar till mig så jag är van, säg vad du vill, det säger mer om dig. Och ja, rapbattle e ganska muppigt om du vill attackera mig för det å..

Säg nåt intressant för fan.

Åh, jag beklagar verkligen om mitt försök till förklaring inte når upp till dina förväntningar. Jag är verkligen inte kapabel att förstå något om vinklar eller vad du menar med det. Det är uppenbart att mina kunskaper och förståelse är långt under din nivå av överlägsenhet. Jag får verkligen be om ursäkt för att jag har vågat försöka förklara något för dig. Jag ska definitivt hålla mig borta från ämnet vinklar i framtiden, för jag skulle aldrig våga försöka matcha din exceptionella förståelse.

Ett otvivelaktigt bevis för en sfärisk jord är fenomenet som kallas för skuggor vid solens upp- och nedgång. Om jorden var platt skulle skuggorna vid soluppgången och solnedgången vara lika långa överallt på jorden. Men faktum är att vi observerar att skuggorna vid dessa tider varierar i längd beroende på var på jorden man befinner sig. Detta fenomen kan endast förklaras av att jorden är en sfär och att solens ljus bryts när det träffar jordens rundade yta.

Vi byter ditt smeknamn från fjant till Flatist, blir det bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in