2023-05-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag har läst förhören https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-01-A

NF är vid sveavägen 56 när han hör skotten och vänder sig om efter att ha fortsatt i några sekunder till. Han är alltså över 200 meter bort.
Och eftersom jag kan matte vet jag att 200 är ett mycket längre avstånd än 80.

Och svårt är det kanske, det är inte detsamma som omöjligt.

Ja, han säger att han känner igen mannen på jackan efter att tidigare gjort observationen på ganska kort avstånd. Stämmer. Fast jag tycker det verkar väldigt svårt.
Citera
2023-05-29, 17:57
Medlem
Citat:

NF är vid sveavägen 56 när han hör skotten och vänder sig om efter att ha fortsatt i några sekunder till. Han är alltså över 200 meter bort.

I så fall är ju observationen från trappkrönet en bagatell. Även om jag inte tror på det. Jag får inte ihop det SE säger, och det oavsett om han är det vittne han påstår sig vara eller mördaren.
Citera
2023-05-29, 17:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ja, han säger att han känner igen mannen på jackan efter att tidigare gjort observationen på ganska kort avstånd. Stämmer. Fast jag tycker det verkar väldigt svårt.

Och han känner igen färgen på 200 meters håll.

Tycker du att det är lättare från trappkrönet eller?
Citera
2023-05-29, 18:25
Medlem
Citat:
Och han känner igen färgen på 200 meters håll.

Tycker du att det är lättare från trappkrönet eller?

Jag tycker att det bör vara rejält svårt från Fauzzis position, mordplatsen och trappkrönet. Det har jag sagt hela tiden.
Citera
2023-05-29, 18:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Man kan undra om Sveavägen 56 stämmer.

80 meter från mordplatsen till LJ:s position låter väl långt? Är det inte snarare 60-65 meter?

Sen är kanske ljusförhållanden osv mer avgörande än avstånd för den iakttagelse som måhända är den man främst bör fundera på. Dvs att täckjackan i gränden är just mörkblå.
Citera
2023-05-29, 19:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man kan undra om Sveavägen 56 stämmer.

80 meter från mordplatsen till LJ:s position låter väl långt? Är det inte snarare 60-65 meter?

Sen är kanske ljusförhållanden osv mer avgörande än avstånd för den iakttagelse som måhända är den man främst bör fundera på. Dvs att täckjackan i gränden är just mörkblå.
Ja, det ändrades ju totalt från det första förhöret. Helt säkert blir ju inte avståndet där.

Och ja, ljusförhållanden viktigare än avstånd. Men de parametrarna påverkar ju varandra också. Ju närmre avstånd desto sämre ljusförhållanden krävs och vice versa
Citera
2023-05-29, 19:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag tycker att det bör vara rejält svårt från Fauzzis position, mordplatsen och trappkrönet. Det har jag sagt hela tiden.
Fast nu har vi ju facit. NF såg faktiskt en blå jacka på det avståndet. För han identifierar AB vid rätt position pga jackan.

Och SE hade ju rätt om jackan. Oavsett om han såg det från trappkrönet eller mordplatsen. Så uppenbarligen gick det att se.
Citera
2023-05-29, 19:14
Medlem
Citat:
Fast nu har vi ju facit. NF såg faktiskt en blå jacka på det avståndet. För han identifierar AB vid rätt position pga jackan.

Och SE hade ju rätt om jackan. Oavsett om han såg det från trappkrönet eller mordplatsen. Så uppenbarligen gick det att se.

Det verkar så. Många märkligheter kring detta mord.
Citera
2023-05-29, 19:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det är starkt att kunna se det, en sen kväll, på hundrafemtio meters avstånd.

Någon som har provat om detta är möjligt i praktiken? Är ju en korsning i vägen också ...

Ungefär samtidigt lyckas en förbipasserande SE inte se AB på två meters håll.

En AB som ett flertal vittnen omedelbart lägger märke till: JA, IM, m.fl.

Däremot får SE (samtidigt som NF står vänd mot platsen) syn på LJ en 60 meter in i gränden.

Om han nu varken såg skotten eller en GM, varför var han inte rädd för att denne var kvar på platsen?

Skulle man se en blodig kropp, en skjuten man, skulle man nog hastigt titta runt för säkerhets skull.

Men SE gick direkt in i rollen som livräddare och förhörsledare.
Citera
2023-05-29, 20:51
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Det verkar så. Många märkligheter kring detta mord.

Enligt dialogförhöret med SE gick det inte att bestämma färg:

F: Har du något intryck av färg?
E: Nej det är bara svart som siluett…
Citera
2023-05-30, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Enligt dialogförhöret med SE gick det inte att bestämma färg:

F: Har du något intryck av färg?
E: Nej det är bara svart som siluett…

Precis. Här har han ändrat sig.
Citera
2023-05-30, 07:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Precis. Här har han ändrat sig.

Vad skulle det i sådana fall innebära eller indikera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in