Då har jag läst igenom professorns utlåtande. Att det är biaserat råder det ingen tvekan om. Och allt som han skriver däri kommer helt säkert att vändas ut och in på om och om igen här i tråden de närmaste dagarna, så låt mig bara citera första meningen i hans sammanfattning.
Citat:
Sammanfattningsvis delar jag dr Lazarevics uppfattning att i första hand bör övervägas våld mot halsen inklusive någon form av kvävning som dödsorsak.
Och det är precis det jag har sagt hela tiden kommer att vara det HR lutar sig emot tillsammans med uppsåt. Johanna hade uppsåt att döda Tove och det var våldet mot Toves hals som orsakade döden, där dödorsaken är kvävning.
Därtill vill jag påvisa just en sådan där detalj när en professor sätter sig på alldeles för höga hästar och missar en helt trivial sak, som kan vara helt avgörande.
Professorn skriver
Citat:
Jag menar - till skillnad från AL – att frånvaron av petekier inte kan förklaras av hårt
selektivt tryck på halspulsådrorna (eftersom pulsådror och vener ligger mycket nära
varandra).
Och missar då det faktum att om man har blockerat artärerna så spelar det ingen roll om venerna är blockerade eller inte, blodtrycket i huvudet kan inte öka på ett sådant sätt att petekier uppstår, oavsett om venerna är blockerade eller inte, så länge artärerna är blockerade.
Avslutningsvis så lägger professorn vikt vid vad den misstänkta säger, precis omvänt hur han själv inledningsvis uteslöt "inkomna handlingar" i bedömningen där. Detta är ett exempel på hur professorn agerar biaserat. I ett fall skall "extern information" inte räknas in i bedömningen, men i ett annat fall skall den det.
Här är professorns utlåtande, aktbilaga 60
https://gofile.io/d/v6Yj0l