2023-05-28, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
]Det är bara för Erik Teddybear att jacka upp räntenivån ännu mer,[/B] annars knäcker han sunt svenskt småföretagande. De flesta såna företag som inte håller på med låtsasprodukter och låtsastjänster förlorar på en svagare krona.

Det företag där jag ansvarar för produktionen handlar upp råvaror i EUR och producerar och säljer mest i SEK. Givetvis sabbar inflationen våra affärer. Det är bara ett fåtal personalslimmade storföretag som har sina råvaru- och insatsvaror i SEK, och dessa kommer ändå att överleva en starkare SEK.

Om några högt belånade små förhoppningsföretag knäcks av en högre krona har dom ändå ingen framtid, så RB-Teddy gör bäst i att försvara kronan genom att höja räntan rejält. Vi behöver ett rejält stålbad som vränger ut ogräset och slappheten ur svensk realekonomi!

Den enda fördelen jag har just nu av en svagare krona är att mina räntefonder i EUR, USD och CHF samt mina guldinvesteringar gynnas.

Blir inget med det

Gött, nu kommer bostadspriserna stabiliseras och börja stiga igen
Citera
2023-05-28, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SBAB berättar nu att räntan sänks våren 2023
RB borde riva plåster och hissa räntan rejält i juni för att pressa ned inflationen snabbare.

Haha, varför det? Inflationen är på väg tillbaka. Ordentligt.
Citera
2023-05-28, 23:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Haha, varför det? Inflationen är på väg tillbaka. Ordentligt.
Är den? Varför har inte USA 2 % inflation just nu menar du? Deras inflation toppade i juni 2022.
Citera
2023-05-28, 23:08
Bannlyst
Citat:
Är den? Varför har inte USA 2 % inflation just nu menar du? Deras inflation toppade i juni 2022.

Du tror att det tar 20 sekunder för räntehöjningar att få effekt eller? Kukhuvud.
Citera
2023-05-28, 23:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du tror att det tar 20 sekunder för räntehöjningar att få effekt eller? Kukhuvud.
USA har en styrränta på över 5 % och höjt tidigare och snabbare än Sverige, dock är deras inflationstakt betydligt högre än 2%.
Berätta varför? Och varför skall vårt inflationstryck bara försvinna?
Citera
2023-05-28, 23:21
Bannlyst
Citat:
USA har en styrränta på över 5 % och höjt tidigare och snabbare än Sverige, dock är deras inflationstakt betydligt högre än 2%.
Berätta varför? Och varför skall vårt inflationstryck bara försvinna?

Du tror inte att det kan ha att göra med att USA är typ 100 gånger större än vad Sverige är? Och att deras yttre/inre ekonomi påverkas annorlunda än Sverige?

Du är ju brutalt jävla hjärndöd om du jämför Sveriges ekonomiska situation med USA. Vi är 10 miljoner, dom är runt 400 miljoner. Tror du att våra internationella/nationella ekonomiska situationer går att jämföra?
Citera
2023-05-28, 23:26
Avslutad
Heimstaden verkar ligga illa till med stigande räntor. 200 miljarder i skuld.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/tiotusentals-boende-riskerar-hyreschock
Citera
2023-05-29, 00:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Du tror inte att det kan ha att göra med att USA är typ 100 gånger större än vad Sverige är? Och att deras yttre/inre ekonomi påverkas annorlunda än Sverige?

Du är ju brutalt jävla hjärndöd om du jämför Sveriges ekonomiska situation med USA. Vi är 10 miljoner, dom är runt 400 miljoner. Tror du att våra internationella/nationella ekonomiska situationer går att jämföra?

Klart det är stora skillnader men tror du att det är till Sveriges fördel? Den svaga kronan och försiktiga räntehöjningen kommer snarare leda till en mer utdragen prisökning i Sverige.
Citera
2023-05-29, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Heimstaden verkar ligga illa till med stigande räntor. 200 miljarder i skuld.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/tiotusentals-boende-riskerar-hyreschock

Hahaha!

Har lyft detta flera gånger i tråden. Hyresråttorna/kisskommunisterna har suttit och skrattat åt högre boendekostnader för dom som äger sina bostäder tack vare räntehöjningarna. Jag, och flera andra i tråden, har påtalat för kisskommunisterna i hyresrätterna, att hyreshöjningar, kommer komma som ett brev på posten, även för hyresråttor. Nu börjar det.

Hoppas ni trivs i era pissiga hyresrätter, där lär ni bli kvar ett bra tag till.

Och någon UllaredsREA på bostadsmarknaden, har det inte blivit heller. Så dom 12.500 ni lyckats spara från socbidraget, som skulle gå till en nybyggd 2 plansvilla på Lidingö nästa sommar, får ni nog lägga på hyran till den kattpissluktande hyresrätten istället.

Jag dör av skratt!!!!

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Citera
2023-05-29, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Klart det är stora skillnader men tror du att det är till Sveriges fördel? Den svaga kronan och försiktiga räntehöjningen kommer snarare leda till en mer utdragen prisökning i Sverige.

Ja, det är till fördel för oss. Även mindre ränteökningar, verkar snabbare för att få ner inflationen i ett så pass litet land som Sverige är.

Våran valuta, har alltid varit svag internationellt. Spånkorgar här inne, verkar tro att vi ska kunna mäta oss med USD. På en internationell marknad. Säger en hel del om hur jävla tappade dom är.
Citera
2023-05-29, 01:13
Avslutad
Citat:
Hahaha!

Har lyft detta flera gånger i tråden. Hyresråttorna/kisskommunisterna har suttit och skrattat åt högre boendekostnader för dom som äger sina bostäder tack vare räntehöjningarna. Jag, och flera andra i tråden, har påtalat för kisskommunisterna i hyresrätterna, att hyreshöjningar, kommer komma som ett brev på posten, även för hyresråttor. Nu börjar det.

Hoppas ni trivs i era pissiga hyresrätter, där lär ni bli kvar ett bra tag till.

Och någon UllaredsREA på bostadsmarknaden, har det inte blivit heller. Så dom 12.500 ni lyckats spara från socbidraget, som skulle gå till en nybyggd 2 plansvilla på Lidingö nästa sommar, får ni nog lägga på hyran till den kattpissluktande hyresrätten istället.

Jag dör av skratt!!!!

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Jag ser en bostadsägare i ekonomiska bekymmer när man helt desperat kräver nytt avtal när man precis signat ett avtal. Dessutom -60% aktiekurs, så inte ens aktieägarna tror på bolaget.

Det är inte kundens ansvar att säljaren har ekonomiska problem. Heimstaden får väl sälja.
Citera
2023-05-29, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag ser en bostadsägare i ekonomiska bekymmer när man helt desperat kräver nytt avtal när man precis signat ett avtal. Dessutom -60% aktiekurs, så inte ens aktieägarna tror på bolaget.

Det är inte kundens ansvar att säljaren har ekonomiska problem. Heimstaden får väl sälja.

Nej, dom höjer hyrorna. Passar det inte hyrestagarna, får de väl flytta.

Eller ska bostadsrättsägare säga samma sak, när banken höjer räntan?

- "Nä det är ju inte mitt problem att ni inte går runt nu, ni får väl snacka med Riksbanken, jag ska inte betala mer för lånet"

Funkar inte riktigt så. Nu börjar det svida, i synnerhet för hyrestorskarna. Rätt åt dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in