2023-04-26, 21:12
Medlem
På tal om UROY, någon som vet varför den ligger så lågt? Äger inte själv.
Citera
2023-04-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
På tal om UROY, någon som vet varför den ligger så lågt? Äger inte själv.

Såg nu att de har ju samma Kjell T. Ring som UEC fast i UROY är han ordförande istället för VD. Aktien är nog nedtryckt av samma anledning som UEC.
Citera
2023-04-26, 22:46
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Efter som jag är utvecklingshämnad så köpte jag uranium royalty av misstag istället för UEC....

Men var lite sugen på UROY också så det går nog bra ändå och ägde aktien tidigare, slipper kjeltringen Adnan nu åtminstone....
Vi har ju den stora nedgången kvar som alla snackar om stage 3, då gäller det att ha hoppat av uran innan.

Adnan är vd i UEC och styrelseordförande i uroy.

Det är bara be till gudarna att de kör upp spotten i 75 i maj så säljer vi på 72. Risken är att det blir som förra gången med dålig utväxling pga att det är risk off som fan nu
Citera
2023-04-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Vi har ju den stora nedgången kvar som alla snackar om stage 3, då gäller det att ha hoppat av uran innan.

Adnan är vd i UEC och styrelseordförande i uroy.

Det är bara be till gudarna att de kör upp spotten i 75 i maj så säljer vi på 72. Risken är att det blir som förra gången med dålig utväxling pga att det är risk off som fan nu

Jag ber på, sålde all min småskit i tre omgångar i vinter, sista gången lite på magkänsla att det inte är över med bankkråglet. Är inte långvarig i detta om det vänder ned särskilt mycket.
Citera
2023-05-06, 14:16
Medlem
smoerreboms avatar
Mkt fluff-hype fortfarande på twitter men spotten har lugnat ner sig igen. Det har iaf varit rätt hög omsättning nu på slutet och igår rallade det rätt hyfsat helt utan höjning i spot så det är inte helt uteslutet att det är tankning i bolagen inför SPUT-laddning som pågår.

Bloor Street har intervjuat Askar B som tidigare var på Kazatomprom som numer är nån slags konsult o ska ha snackat om att det är ytterligare en financial player som ska in och driva upp priset. Jag vet inte om det är ANU och de 400 millarna eller nåt annat. Började kolla men han är så sjukt dålig på engelska så jag ska återuppta senare i helgen. För mig verkar det märkligt om financials skulle vänta till hösten med detta, det borde vara angeläget att köra upp spotten en sista gång nu innan recessionen kommer på riktigt i Q3-Q4 i år.

Tror man får ge det maj ut iaf. I mitten eller i slutet på juni till o med augusti så har spot varit helt dött de senaste åren och det lär det nog bli likadant i år.

Jag har även kollat lite på Warren Irwin-intervjuer som ju är en riktig met-coal playa har gjort ett flertal intervjuer där han spelar ner hela uranbranschen. Andemeningen verkar vara att han tycker att folk ska glömma snacket om en panik-spike rätt upp till typ 150-200 utan att det finns en jävla massa resurser som kan sättas igång hyfsat snabbt när priset går upp men att det kommer bli kortare rallyn där finansiella spelare kör upp spotten på kort sikt och då gäller det att sälja in i dem. Nexgen var lösningen på alla problem då han var hundra på att den kommer gå hela vägen. Han förvaltar ju andras pengar så det är fullt begripligt att han inte vill hålla på för mkt med sporadiska femtioprocentsrusningar i uranspotten. Han flinar väldigt mkt under intervjuerna när han pratar om financials som kör upp priserna men jag tror ändå de flesta av oss redan är med på att uran är en lite fulare sektor.
Citera
2023-05-31, 14:01
Medlem
Hoppade ut tidigare i veckan ur Uroy och ISO. Behåller Energy fuels länge tror jag.

Blir nog nyare köplägen snart igen.
Senast redigerad av marcandrew 2023-05-31 kl. 14:18.
Citera
2023-06-01, 17:14
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Hoppade ut tidigare i veckan ur Uroy och ISO. Behåller Energy fuels länge tror jag.

Blir nog nyare köplägen snart igen.
Idag var det inget köpläge, snarare skördeläge! Ligger i skrivande stund bara -3k på mitt innehav, har sett värre ut tidigare i år
Citera
2023-06-01, 18:28
Medlem
smoerreboms avatar
Jag gick in en månad för tidigt men det här ser ut som början på en ny upleg. Bred uppgång utan högre spot. Schweizarna ska börja köpa i slutet av denna vecka in i nästa enligt huhn som verkar ha kontakt med han som köper. Sput är nu bara ett par tre procent från premium igen.

Om det är rött imorgon kan det vara en bra dag tanka på.

Vi kommer enl huhn inte få så mycket information om schweizarnas köp utan bara nav på instrumentet. De kommer ju att sälja sen till skillnad från sput så jag gissar att när de har bränt av sina stålar så är det dags att hoppa av.

USA kör ju ryska bannlysningen i kongressen nu och Putin kan när som helst säga fuck it. Det är ju lite större geopolitisk händelse isf som kan trigga hypen.
Citera
2023-06-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Idag var det inget köpläge, snarare skördeläge! Ligger i skrivande stund bara -3k på mitt innehav, har sett värre ut tidigare i år

Ja, det var ingen vidar timing för mig. Väldans vad mycket som gått upp idag.

Cameco är över 40 CAD igen också.
Citera
2023-06-02, 14:56
Medlem
smoerreboms avatar
Ett tick till på numerco här. Verkar som det kan bli follow through idag då.

Får vi upp sputten på premium nu här i dagarna så har vi två finansiella players samtidigt. Det kan inte vara någon slump utan de har säkert skäl till att hålla på med detta nu.

Det är sjukt lågt sentiment kring uran fortfarande jmf med de tidigare uplegsen, usqueeze är helt dött och folk där har gnällt som fan hela maj månad.
Citera
2023-06-15, 16:23
Medlem
smoerreboms avatar
Numerco verkar ha dött helt i förrgår. Kan vara så att schweizarna är färdiga för den här gången. Funtar på att ta vinster. Sput är för långt ifrån premium så är Zuri klara så borde det vara dags för summer doldrums

Cameco ledaren är ju dessutom uppe på topp nu.

Känns som man bör fatta beslut rätt snart här.

Det enda som stör är att financials borde vilja köra upp skiten nu medan det går

Jag är upp drygt 20 procent så jag kan göra som russinsmurfen
Citera
2023-06-15, 18:29
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det är sjukt lågt sentiment kring uran fortfarande jmf med de tidigare uplegsen, usqueeze är helt dött och folk där har gnällt som fan hela maj månad.
Jag funderar på hur mycket som var fundamenta respektive sentiment i tidigare uppgångarna.

Allt annat lika skall givetvis uran följa med alternativkostnaden olja upp i pris, så i den meningen var uppgången fundamentalt motiverad. Även hypen 2008 sammanföll med uppgången i oljepriset. (Edit: Ser att toppen sattes ett år innan oljan toppade så helt korrelerat var det inte).

Mycket brus, men jag får intrycket av att så fort någon säger ordet som börjar på in och slutar på flation, så kastar sig flocken på allt fysiskt.
Senast redigerad av jnilsson 2023-06-15 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in