2023-05-30, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Ip addressen lagras, oavsett vad de säger.

Om inte annat så gör alla analysverktyg det, i synnerhet de leverantörer som visar reklam på sidan. Bäst är givetvis att alltid använda VPN. Det gör åtminstone jag.
Citera
2023-05-30, 10:24
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Någonstans läste jag här på Flashback att om du klickar på en länk så kan den som lagt upp länken på något sätt få reda på din ip-adress.
Eller har jag missförstått?
(Nej, jag kan inget om sånt här).
Nej, men om någon skickar en länk till dig i pm så står det en väldigt tydlig varning från forumet att om du följer länken så kan den som skickat den möjligen spåra dig genom den, vilket forumet inte kan ha något kontroll över.

Men visst, samma gäller som alltid: håll muspekaren över länken och se vart den leder innan du klickar; så har vi andra levt sen senare delen av 90-talet eftersom man till slut tröttnade på att bli rickrollad.
Citera
2023-05-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Helt ärligt, vad tycker du att forumet ska göra mer än idag?
Jag menar, vill man vara anonym så kan man ju till och börja med skapa en ny mail-adress och regga sig med den.

Och det här att folk inte skriver konstiga saker när de inte är anonyma...läs runt lite på facebook.
Där skrivs det regelmässigt saker som är betydligt värre än mycket på det här forumet och det gör folk under eget namn, så jag tror inte så många egentligen bryr sig.
DET är en högst politisk fråga. Vissa har resurser bakom sig och blir offentligt finansierade, direkt eller indirekt, privat eller statligt. Arschelberg och Acta Media lär nog göra det när de jagar personer med bakgrund inom SD, M eller Kd. Samma sak gäller Expo. Likadant gäller personer med politisk lutning åt vänster där de bokstavligen får folk avskedade bara för att de har gjort sitt arbete. Ta Damberg som ringde runt till ett 20-tal kommuner i södra Sverige och begärde att de under inga omständigheter anställde Jomshof som lärare. Småaktigheten hos vänstern och de med personlighetsstörningar är inte liten.
Citera
2023-05-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Nej, men om någon skickar en länk till dig i pm så står det en väldigt tydlig varning från forumet att om du följer länken så kan den som skickat den möjligen spåra dig genom den, vilket forumet inte kan ha något kontroll över.

Men visst, samma gäller som alltid: håll muspekaren över länken och se vart den leder innan du klickar; så har vi andra levt sen senare delen av 90-talet eftersom man till slut tröttnade på att bli rickrollad.

Ok, då är jag med
Citera
2023-05-30, 16:51
Medlem
Man kan alltid hoppas, fan va kul det vore att se fasaden braka på "kändisar" politiker och andra personer av intresse.
Citera
2023-05-30, 18:59
Medlem
Du får kolla vart länken går så den inte går via någon tjänst som https://grabify.link/
Citera
2023-05-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Du får kolla vart länken går så den inte går via någon tjänst som https://grabify.link/
Ja eller så använder han bara en sandboxad webbläsare kombinerat med VPN. Då kan han klicka loss och de kan glatt se hans IP som tillhör en VPN utan loggar.
Citera
2023-05-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ja eller så använder han bara en sandboxad webbläsare kombinerat med VPN. Då kan han klicka loss och de kan glatt se hans IP som tillhör en VPN utan loggar.

Man ser mycket mer t.ex vilken tidszon du har inställt på datorn att du kör med svenska på tangentbordet skärmupplösning och lite annat kul.
Citera
2023-05-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Man ser mycket mer t.ex vilken tidszon du har inställt på datorn att du kör med svenska på tangentbordet skärmupplösning och lite annat kul.
Därav att du använder en virtuell maskin. Finns Kicksecure eller Whonix som döljer allt detta.
Citera
2023-05-30, 19:58
Medlem
Citat:
Därav att du använder en virtuell maskin. Finns Kicksecure eller Whonix som döljer allt detta.

Ja men folk verkar inte vilja göra det hela tiden varför tror du att nexflix bannar VPN hela tiden.
Jo de ansluter med en VPN som som säger de är i USA för att få USA utbudet men netflix kan se tidzon och tangentbord. Så när många ansluter över en specifik VPN och inte har en tidszon som machar eller inte amerikanskt tangentbords layout .
Ja då bannar dom den VPN/Ip
Citera
2023-05-31, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Vet inte varför men har nojat lite senaste veckorna över att Flashback kanske kan hackas och att ens riktiga identitet kommer fram. Man försöker ju att inte vara ett svin online men jag har en del gamla konton och har väl ibland haft lite för mycket alkohol innanför västen vilket gjort att man skrivit saker man inte kan stå för.

Finns det risk att något program kan hacka flashback och göra identiteten bakom alla konton offentliga? Jag använder VPN men det hade jag inte när jag var aktiv på mina gamla konton.

Såg ett avsnitt av South Park här om dagen där man gick in på en sida som heter TrollTrace, skrev in någons riktiga namn och allt som den personen hade skrivit på internet kom fram i en lista.

Tror ni detta kan bli verklighet i framtiden? Kan inget om IT så det kanske är en dum fråga men det verkar ju som att tekniken klarar av det mesta idag.

Alltså så länge du inte har skrivit att du vill våldta barn så tror jag du kan va lugn, dom flesta människor som hänger på anonyma forum har sagt hemska saker med några öl innanför västen.

Tror dom flesta människor är tillräckligt smarta för att kunna se igenom fingrarna lite, mitt förra FB konto vart outat för övrigt, hade en polare som satt här och snokade och lyckades klura ut att det var jag, jag skämdes först men nu bryr jag mig helt enkelt inte, hade inte skrivit för mycket sjuka saker förutom att jag va rätt så självmordsbenägen och att man gjort lite sjuka saker sexuellt när man var yngre, som sagt så är inte jag den personen idag och vill han och dom han berättat för tro det så får dom göra det.

Det stör mig inte så mycket, min skam i kroppen försvann för väldigt många år sedan.
Citera
2023-05-31, 09:39
Medlem
Ni hänger upp er på VPN och ip.

Citat:
Ursprungligen postat av https://en.wikipedia.org/wiki/Stylometry
Stylometry may be used to unmask pseudonymous or anonymous authors, or to reveal some information about the author short of a full identification. Authors may use adversarial stylometry to resist this identification by eliminating their own stylistic characteristics without changing the meaningful content of their communications. It can defeat analyses that do not account for its possibility, but the ultimate effectiveness of stylometry in an adversarial environment is uncertain: stylometric identification may not be reliable, but nor can non-identification be guaranteed; adversarial stylometry's practice itself may be detectable.

Som någon skrev tidigare. Text analys kan göras för att finna ut vem som står bakom olika konton baserat på statistisk analys och AI analys.
Har man då skrivit något på någon av de kontona kan det användas för att ringa in en, ev med hjälp av OSINT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in