2023-05-30, 06:36
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
Många namn och profilbilder på flashback är nog falska. När man ibland ser någon skriva något vulgärt som retar många är det ofta ingen profilbild eller någon bild på en bil eller liknande. Jag har själv ett påhittat namn på facebook. Men det finns ju folk som skrivit rasistiska saker i eget namn och åkt dit eller hur? Självklart så sparar facebook allt även om du raderar. Skulle flashback bli hackat och att ingen kan logga in mer än hackarna så kan det nog bli lite jobbigt för de som modererar , användarna tror jag ingen isåfall skulle bry sig om.
Jodå, men det är inte heller ovanligt att konton som garanterat är äkta skriver saker som absolut skulle tagits bort om de postats på Flashback, men facebook verkar inte satsa så värst mycket på det här med moderatorer.
Och att folk skulle jobba gratis som vi gör här, eftersom vi tror på vad forumet står för, det lär inte falla i god jord om de försökte med det.

Och ja, facebook sparar säkert allt som postas...men det behöver ju inte innebära att VI gör det. Vilket vi inte gör, såvitt jag vet.
Citera
2023-05-30, 06:55
Medlem
Muppetys avatar
Jag blev outad med mina två tidigare konton med ca 29 000 inlägg o jag har hunnit med att tillhöra olika grupperingar samt proppat i mig alla typer av droger och varit alkoholist större delen av tiden här (slutade dricka för 2 år sen). Visst finns det en hel del jag ångrar att jag skrivit, o jag har överdrivit saker, dock har jag aldrig skrivit rent hat mot folk eller folkgrupper, förutom nån Heil Hitler på fyllan.

Men så kan man fråga sig, vem har intresse av att läsa igenom alla inlägg? Jag har aldrig fått nått skit för något jag skrivit här IRL. Polisen kanske? Jag är ju väldigt kemi- o teknikintresserad så jag startade nån tråd om hur man skulle kunna bygga tårgasgranater av tomma medicinflaskor, bl.a. det ledde till en andra husrannsakan.

Så visst kan man säga att jag "blivit tystad". Jag skriver inte längre o frågar saker som kan misstänkas som nån form av förberedelse till terrorism eller andra brott, även om jag tycker det är intressanta grejer.

Men det var ju nån i trolljägarna som hade skrivit typ 20 000 rasistiska hatinlägg o hur de kom på hans identitet har jag ingen aning om. Det är nog lättare att komma över nån identitet genom att lägga pussel, samt vad heter det, "social engineering", än att någon hackar en?
Citera
2023-05-30, 07:40
Medlem
Det bästa sättet att undvika obehagliga pinsamheter här är att bara skriva sånt som man även kan stå för IRL. Samt ha inställningen att allt du gör på nätet kan spåras tillbaka till dig.
Citera
2023-05-30, 07:52
Medlem
Kanske inte ska sitta på forum under fylla om du är nojig. Alternativt sluta "trolla" folk bara.

Min stereotyp om att folk som "trollar" ser lite annorlunda ut, och utstrålar svaghet/vekhet, visade sig vara sant när man fick se stolpskotten i "gamingmorden".

Där dom också erkänner att "deras onlinepersonlighet inte alls är samma som irl" med andra ord, fega små människor utan ryggrad.
Citera
2023-05-30, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Är inte snuten intresserad av att haffa haschpundare?
Snuten skiter i mig nunera, de har tagit mig tillräckligt många gånger för att jag ska ha lärt mig att sköta mitt haschpundande snyggt.

Dessutom sitter inte snuten här och jagar skitbrott.
Faktum är att 99% av alla jävla nördar med vpn, tor, onion etc, mest har itsäkerhet som en töntig gimmick och inte av nödvändighet som de själva tror.

De ljuger för sig själva och leker spion och vill mest stilla behovet av att vara speciell, att bli sedd, verkar viktig osv.
Och det gäller hela tråden och alla som sysslar med ITsäkerhet.

Faktum är att de enda grupperna som är intressanta för myndigheter är pedofiler och organiserade tunga brottslingar.
Senast redigerad av Haschpundaren 2023-05-30 kl. 08:01.
Citera
2023-05-30, 08:12
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det vore bra med en Radera-allt-knapp, håller med men det skulle se fult ut i trådarna. Ett alternativ är att låta texten vara kvar men anonymisera nicken.

Det sista är ganska vanligt på icke-kontroversiella mellanmjölksforum.

/AI
Citera
2023-05-30, 08:15
Medlem
Någonstans läste jag här på Flashback att om du klickar på en länk så kan den som lagt upp länken på något sätt få reda på din ip-adress.
Eller har jag missförstått?
(Nej, jag kan inget om sånt här).
Citera
2023-05-30, 08:26
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Vet inte varför men har nojat lite senaste veckorna över att Flashback kanske kan hackas och att ens riktiga identitet kommer fram. Man försöker ju att inte vara ett svin online men jag har en del gamla konton och har väl ibland haft lite för mycket alkohol innanför västen vilket gjort att man skrivit saker man inte kan stå för.

Finns det risk att något program kan hacka flashback och göra identiteten bakom alla konton offentliga? Jag använder VPN men det hade jag inte när jag var aktiv på mina gamla konton.

Såg ett avsnitt av South Park här om dagen där man gick in på en sida som heter TrollTrace, skrev in någons riktiga namn och allt som den personen hade skrivit på internet kom fram i en lista.

Tror ni detta kan bli verklighet i framtiden? Kan inget om IT så det kanske är en dum fråga men det verkar ju som att tekniken klarar av det mesta idag.
Om inte flashback blir hackat så finns det potential att bli doxxad för man skriver saker om sig själv eller att man skriver på ett visst sätt. Textanalys kan länka användare av anonymiserade källor.

Tldr; använd allmänna ord och formuleringar. Skriv aldrig något om dig själv.
Citera
2023-05-30, 08:32
Avslutad
Vill polisen veta vem du är på Flashback så tar de reda på det, FB är ett svenskägt svenskt aktiebolag med servrar som står i Sverige hos en svensk ISP.

Över lag så är det så att vill polisen veta vem du är så tar de reda på det. Om det fäster i en domstol har helt att göra med vad du har haft för uppsåt med att skriva det du har skrivit.

Varför skulle Flashback skydda dig mot polisen om du begår lagbrott som polisen uppmärksammar på Flashback?

Inom buddism säger man begå aldrig brott i dina föräldrars hus, på svenska säger man är huvudet dumt får kroppen lida, på japanska säger man pladdrar du för mycket blir dina tänder förkylda.

Flashback skyddar oss inom de lagar som trots allt är mycket breda för vad som får sägas och är ett bestående fenomen i den svenska kulturen som försvarare av dessa rättigheter.

Det finns trots allt ett ansvar inte bara att inte bryta mot regler och belasta moderatorerna utan också för dig som person, varför vill du kringgå det ansvaret och låta sajten få ta smällen för vad du skriver?

Skriv inget som är så pass sjukt att det är olagligt till att börja med tror jag är bättre än att oroa sig. Allt är datumstämplat så ansvaret ligger på sajten ändå efter ett tag.
Citera
2023-05-30, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Vet inte varför men har nojat lite senaste veckorna över att Flashback kanske kan hackas och att ens riktiga identitet kommer fram. Man försöker ju att inte vara ett svin online men jag har en del gamla konton och har väl ibland haft lite för mycket alkohol innanför västen vilket gjort att man skrivit saker man inte kan stå för.

Finns det risk att något program kan hacka flashback och göra identiteten bakom alla konton offentliga? Jag använder VPN men det hade jag inte när jag var aktiv på mina gamla konton.

Såg ett avsnitt av South Park här om dagen där man gick in på en sida som heter TrollTrace, skrev in någons riktiga namn och allt som den personen hade skrivit på internet kom fram i en lista.

Tror ni detta kan bli verklighet i framtiden? Kan inget om IT så det kanske är en dum fråga men det verkar ju som att tekniken klarar av det mesta idag.

Behöver inte hacka. Genom att bara analysera hur du skriver dina inlägg då kan man göra riktigt skarpa analyser. Har man sedan jämförelsetexter så har saken biff.

Varför någon skulle bry sig om vem du är vet jag dock inte.
Citera
2023-05-30, 08:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Behöver inte hacka. Genom att bara analysera hur du skriver dina inlägg då kan man göra riktigt skarpa analyser. Har man sedan jämförelsetexter så har saken biff.

Varför någon skulle bry sig om vem du är vet jag dock inte.

ja, och då kan man säga åt ChatGPT att skriva inlägg på liknande sätt och störa den analysen genom att manipulera det statistiska underlaget dvs spamma sönder den.

Det finns många sätt att visa att vi är smartare än maskinerna.

Men det finns också människor som vill använda maskinerna i totalitära syften och de är köttdockor, jag kallar dem för det redan nu, the meat puppets, dvs maskinernas husnegrer.

För det kommer finnas människor som inte har problem med att bli styrda av maskiner då de får makt över andra i utbyte.

Men har man den typen av problem, dölj det misshagliga i spam.

edit: studera operation Mincemeat, du lurar AI på samma sätt. Stör normalfördelningskurvan och mönsterigenkänningen.
Senast redigerad av NewRomancers 2023-05-30 kl. 08:49.
Citera
2023-05-30, 08:52
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Hur vet du att mejlen försvinner ur databasen bara för att du tar bort den i din profil? Du tror inte att det finns backup på databasen? Du bör nog räkna med att det finns ett spår som är möjligt att följa tillbaka till dig.

Tyvärr tycker jag inte att flashback tar sina användares anonymitet på tillräckligt stort allvar.

Skriv ingenting online som ni inte kan stå för är mitt råd. Tyvärr har jag själv gjort det när jag var ung och naiv. Men men, det är vad det är. Konsekvenserna kommer inte att bli så allvarliga som man kan inbilla sig ändå. Tänk hur många kräker ur sig helt vansinniga saker helt öppet och av allt att döma kan leva fullt normala liv.
Man sparar inte en databasbackup för evigt. Någon månad på sin höjd. Förmodligen mindre om det är ett forum. En en månad gammal backup är ju ganska värdelös
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in