2023-05-29, 21:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Visst kan man oroa sig för egen del. Men om man ser nyktert på situationen är det väl de som kan tänkas vilja rota i identiteter som har mera anledning att oroa sig över att det finns så mycket dissidens och motstånd.

"Who says?" är frågan precis före "var ligger to... aaan?"
Citera
2023-05-29, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Vet inte varför men har nojat lite senaste veckorna över att Flashback kanske kan hackas och att ens riktiga identitet kommer fram. Man försöker ju att inte vara ett svin online men jag har en del gamla konton och har väl ibland haft lite för mycket alkohol innanför västen vilket gjort att man skrivit saker man inte kan stå för.

Finns det risk att något program kan hacka flashback och göra identiteten bakom alla konton offentliga? Jag använder VPN men det hade jag inte när jag var aktiv på mina gamla konton.

Såg ett avsnitt av South Park här om dagen där man gick in på en sida som heter TrollTrace, skrev in någons riktiga namn och allt som den personen hade skrivit på internet kom fram i en lista.

Tror ni detta kan bli verklighet i framtiden? Kan inget om IT så det kanske är en dum fråga men det verkar ju som att tekniken klarar av det mesta idag.

Hehe bara att acceptera, du får väl anamma ditt inre svin och stå för vad du säger.
Det är en jävla makt i att få känna och bete sig huruvida är en naturlig respons på vad man upplever.
Citera
2023-05-29, 21:47
Medlem
KnolaDinMamas avatar
FB säger sig inte spara din IP-adress. På så sätt borde du vara anonym. Men det är något de säger, inget bevis finns för att det faktiskt är så.

Sen så hittar jag inte längre deras slogan "yttrandefrihet på riktigt" här på hemsidan. Undrar därmed om de har gått ifrån det spåret och att dom slutat anonymisera oss.
Citera
2023-05-29, 21:59
Medlem
Citat:
Vet inte varför men har nojat lite senaste veckorna över att Flashback kanske kan hackas och att ens riktiga identitet kommer fram. Man försöker ju att inte vara ett svin online men jag har en del gamla konton och har väl ibland haft lite för mycket alkohol innanför västen vilket gjort att man skrivit saker man inte kan stå för.

Finns det risk att något program kan hacka flashback och göra identiteten bakom alla konton offentliga? Jag använder VPN men det hade jag inte när jag var aktiv på mina gamla konton.

Såg ett avsnitt av South Park här om dagen där man gick in på en sida som heter TrollTrace, skrev in någons riktiga namn och allt som den personen hade skrivit på internet kom fram i en lista.

Tror ni detta kan bli verklighet i framtiden? Kan inget om IT så det kanske är en dum fråga men det verkar ju som att tekniken klarar av det mesta idag.

Byt så du inte har din vanliga mail. Sedan om nu någon kommer o påstår något så bara neka, vänd på historien och säg att du vet att vederbörande är pedofil eller annat, du vet, ingen rök utan eld eller vad de säger. Ta tex Sverige demokraten i Göteborg som bara nekade fastän det nog mkt väl vart han, sett till dumskallen mordhotat folk o blivit inspelad…
Citera
2023-05-29, 22:08
Medlem
Flashbacks databas har hämtats hem förut. Finns inga garantier för att det inte kan hända igen. Nu vet jag inte exakt vad för typ av data som Flashback lagrar men det första steget är att skaffa en e-post som inte går att koppla till dig, alltså att du inte använder samma e-post här som ex. Facebook eller att du har en adress med ditt riktiga namn.
Citera
2023-05-29, 22:12
Medlem
Pungpuckels avatar
Såja, de flesta av oss skäms för våra gamla inlägg.
Men vem ska döma? En person som inte har haft ett konto och själv inte skrivit en massa trams?
Skulle inte säga att jag tar åt mig av en person som inte vet vad den snackar om isåfall.
Citera
2023-05-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Helt ärligt, vad tycker du att forumet ska göra mer än idag?
Jag menar, vill man vara anonym så kan man ju till och börja med skapa en ny mail-adress och regga sig med den.
Att registrera ett nytt konto med anonym e-post och vpn är naturligtvis ett sätt att öka på säkerheten men det hjälper inte så mycket mot gamla synder.

Jag tycker t.ex. att forumets ovana att spara IP-adresser är något som inte alls ligger i användarnas intresse.

[quote=MondoBizarro|84611491Och det här att folk inte skriver konstiga saker när de inte är anonyma...läs runt lite på facebook.
Där skrivs det regelmässigt saker som är betydligt värre än mycket på det här forumet och det gör folk under eget namn, så jag tror inte så många egentligen bryr sig.[/QUOTE]
Och det här var precis vad jag framförde i mitt inlägg.
Citera
2023-05-29, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Flashbacks databas har hämtats hem förut. Finns inga garantier för att det inte kan hända igen. Nu vet jag inte exakt vad för typ av data som Flashback lagrar men det första steget är att skaffa en e-post som inte går att koppla till dig, alltså att du inte använder samma e-post här som ex. Facebook eller att du har en adress med ditt riktiga namn.

Ip addressen lagras, oavsett vad de säger.
Citera
2023-05-29, 22:37
Moderator
vhes avatar
Citat:
Finns det risk att något program kan hacka flashback och göra identiteten bakom alla konton offentliga?

Nja. Det Flashback vet om dig är:

- Ditt hashade lösenord
- Din hashade email-adress, under förutsättning att du inte raderat den
- Möjligen det födelsedatum du angav när du registrerade ditt konto (osäker på om det faktiskt sparas)

Tyvärr har Flashback inget annat val än att komma ihåg ditt hashade lösenord. Därför rekommenderas du å det varmaste att inte återanvända lösenord, och gärna ha typ en 30-teckens nonsenstext som lösenord - kolla upp lösenordshanterare. Absolut inte ditt personnummer, namnet på din första eremitkräfta, din pojkväns penislängd eller något sådant.

Din hashade email-adress finns för lösenordsåterställningen. Detta är i särklass den största svagheten då den om den knäcks faktiskt kan kopplas ihop med dig som person om du använt en email-adress som på något vis kan spåras tillbaks till dig.
Två lösningar:
1. Använd en helt separat email-adress.
2. Radera den omgående, om du är säker på att du inte kommer glömma ditt lösenord. En lösenordshanterare tar så klart hand om det problemet.

Varken lösenord eller email sparas som sagt rakt av i databasen. De är hashade, vilket lite förenklat gör att det krävs en himskandes massa jobb för att hitta orginalet. För långa nonsens-texter är det i praktiken omöjligt. För email-adresser, som trots allt tyvärr är någorlunda förutsägbara är det klart möjligt. Rekommendationen är alltså att (1) använda en separat, anonym mailadress, och (2) radera adress-hashen snarast möjligt.
Citera
2023-05-29, 23:04
Avslutad
Staten och polisen har ett intresse av att bevara den skenbara anonymiteten. Inte säkert att moderatorerna och admin förstår att de är minst lika övervakade som andra.
Citera
2023-05-29, 23:07
Medlem
Skyll på att andra i hushållet har skrivit dvs datorn delas av flera. Då kan de inte komma med sitt skit och dra en inför skranket så lätt.
Citera
2023-05-29, 23:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
FB säger sig inte spara din IP-adress. På så sätt borde du vara anonym. Men det är något de säger, inget bevis finns för att det faktiskt är så.

Sen så hittar jag inte längre deras slogan "yttrandefrihet på riktigt" här på hemsidan. Undrar därmed om de har gått ifrån det spåret och att dom slutat anonymisera oss.
Hur bevisar man att man inte sparar en IP-adress?
Nu när Flashback lyder under svensk jurisdiktion borde den saken klarna inom inte allt för långt.
Om myndigheterna (t.ex. Domstol i en tvist) kräver att Flashback ska lämna ut en IP-adress, så skulle jag tro att svaret är att Flashback inte loggar IP-adresser. Möjligen att man loggar IP-adresser under kort tid (kanske 24h) i anti-abuse-syfte (för att kunna idenfiera attackerande IP-nr i överbelastningsattacker etc). Men det är ju först när en myndighet (med lagstöd) kräver att få ut en IP-adress som vi får facit.
Senast redigerad av Enterprise 2023-05-29 kl. 23:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in