2023-05-31, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Jo, ska man leva med någon som inte är nykterist gör man bäst i att träna bort det eller i alla fall dölja det så att inte partnern lider.
Arvid kan känna avsmak men bör gå i kbt om han inte kan hålla det inombords. Jag kan förstå att han blir triggad av Ida men det är inte hennes fel.

Ida är på väg att bli alkoholist, det brukar eskalera med åren från ständigt festande till vardagssupande. Arvid är militär och ser faror i god tid.
Citera
2023-05-31, 08:26
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Håller med. Det var så osmakligt att jag vred mig i soffan. I avsnittet innan såg man Arvid i skogen plocka upp en död svan och lägga i en säck. Det tyckte jag var konstigt. Att han väljer en sån aktivitet istället för att vara med sin nyblivna fru. Men när det här med exen kommer fram så framstår att plocka kadaver i skogen som en fantastisk bedrift jämför med vad han berättar för Ida. Han imponerar inte direkt denna Arvid! Några klagar här i tråden på hur deltagarna framställs och att saker vinklas. Men det här är ju inget någon kan vinkla utan är Arvids egna ord hela vägen utan avbrott eller annat. Gillar Ida men här blev jag väldigt konfunderad. Han kommer ju undan med vad som helst. Själv hade jag nog lappat till karljävulen och gått. Om min man vill ha tid ifrån mig och väljer att spendera den tiden med sina ex så kan han fara dit pepparn växer! Vem gör så? Det är respektlöst som fan. varningsklockorna fullkomligt tjuter men ida är totalt döv inför dessa!

Det är också ofint att prata om relationen med sin nya fru i samtal med sitt/sina ex. För det sa han att han gjorde vid ett tillfälle då han nämnde Sanna i samma mening. Det var något om att få återhämta sig när det hade varit intensivt..
Att som Ida få reda på detta och direkt tänka ”vad sa han om mig?” är inte roligt. Det sätter fart på negativa tankar direkt, eller RISKERAR att göra det och det är inte okej nånstans.
Deras relation är ju jättekänslig i det här läget, delas för att det är helt nytt och att de inte valt varandra från början och adderat med att han ville vara ifred i två dygn så blir det ännu värre.
Citera
2023-05-31, 09:15
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det är också ofint att prata om relationen med sin nya fru i samtal med sitt/sina ex. För det sa han att han gjorde vid ett tillfälle då han nämnde Sanna i samma mening. Det var något om att få återhämta sig när det hade varit intensivt..
Att som Ida få reda på detta och direkt tänka ”vad sa han om mig?” är inte roligt. Det sätter fart på negativa tankar direkt, eller RISKERAR att göra det och det är inte okej nånstans.
Deras relation är ju jättekänslig i det här läget, delas för att det är helt nytt och att de inte valt varandra från början och adderat med att han ville vara ifred i två dygn så blir det ännu värre.
Ja det är verkligen under all kritik att bete sig så. Ida borde stå upp för sig själv mer. Ryta ifrån istället för att spela oberörd. Usch för att bete sig som Arvid.
Citera
2023-05-31, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Hoppas du inte jobbar inom vården eller som polis med din empatistörning.

Så otroligt fult beteende av dig att kritisera och sätta diagnoser på oss som skriver i tråden och diskuterar programmet. Du sätter upp särskilda regler för dig och andra regler för oss?

Baluba vill att vi ska diskutera programmet hemma i stugorna, det är liksom syftet med hela programmet. Sen att folk möts här på flashback, på facebook, på instagram och har kanske inte alltid positiva upplevelser, det kan varken du eller produktionen styra. Du behöver lära dig att ta ansvar för dina känslor och inte kräva censur av andra för att det ska passa dina åsikter. Produktionen har lyssnat på kritiken från deltagarna och publiken under åren och ändrat en del i programmet efter det.
Citera
2023-05-31, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Så otroligt fult beteende av dig att kritisera och sätta diagnoser på oss som skriver i tråden och diskuterar programmet. Du sätter upp särskilda regler för dig och andra regler för oss?

Baluba vill att vi ska diskutera programmet hemma i stugorna, det är liksom syftet med hela programmet. Sen att folk möts här på flashback, på facebook, på instagram och har kanske inte alltid positiva upplevelser, det kan varken du eller produktionen styra. Du behöver lära dig att ta ansvar för dina känslor och inte kräva censur av andra för att det ska passa dina åsikter. Produktionen har lyssnat på kritiken från deltagarna och publiken under åren och ändrat en del i programmet efter det.

Jag håller med. Men det går överstyr åt alla håll, inte bara från moraliserande värdegrundsvänstern, utan även är det för mycket övertolkningar av programmets händelser som landar i trams och sexfixering.

Finns inget i det Arvid sade som ger sken av att han haft sex med exen. Ändå tjatar folk i var och varannat inlägg om det.
Citera
2023-05-31, 09:52
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Nej då. Med det sagt så agerar jag korrekt mot missbrukare frånsett att lämna dem ensamma. Ringer ambulans åt parkbänksfyllon etc.
Vet att det är svårt för missbrukare att få vård, har vänner och släkt som nekats vård för hjärnhinneinflammation, infektion i ryggraden och cancer "för att de bara vill ha piller."

Om man är nykter blir man ofta jävligt utnyttjad av de som har problem eftersom de räknar med att man ska fixa allting åt dem.

Ok, jag överdrev nog. Du är nog vettig.
Citera
2023-05-31, 09:54
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara

Jag kräver ingen censur. Men uttrycker min åsikt. Det är trist tycker jag att läsa så mycket negativitet och skitsnack om folk. Men visst, det blir ju som kritik mot er och på sätt och vis gör jag då likadant. Bättre försöka sprida lite motvikt istället.
Citera
2023-05-31, 10:04
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Jag kräver ingen censur. Men uttrycker min åsikt. Det är trist tycker jag att läsa så mycket negativitet och skitsnack om folk. Men visst, det blir ju som kritik mot er och på sätt och vis gör jag då likadant. Bättre försöka sprida lite motvikt istället.
Att uttrycka åsikt är att uttrycka vad man tycker och bemöta samt ta in andras argument. Att försöka tysta, sätta etikett eller få folk att tycka som en själv är något annat. Det är direkt motsatsen. Det skall inte förekomma.
Senast redigerad av Steff83 2023-05-31 kl. 10:07.
Citera
2023-05-31, 10:28
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Att uttrycka åsikt är att uttrycka vad man tycker och bemöta samt ta in andras argument. Att försöka tysta, sätta etikett eller få folk att tycka som en själv är något annat. Det är direkt motsatsen. Det skall inte förekomma.

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig på ett dumt sätt, det var absolut inte min mening att såra någon. Och inte vill jag heller tysta någon. Jag håller däremot inte med om mycket som skrivs här, men det är en annan sak.
Citera
2023-05-31, 10:28
Medlem
Citat:
Personen skriver att han skulle kunna lämna en berusad person ensam och inte bryr sig om ifall personen dör då hen anser att denne har sig själv att skylla. Det kallar jag empatistört.

Alkoholism är en sjukdom, folk som inte bryr sig om sjuka personer saknar med största sannolikhet empati.
Citera
2023-05-31, 10:37
Medlem
timpanis avatar
Läste en intervju där Arvid förklarar sin aversion mot fulla människor med att han haft alkoholism nära inpå sig. (Gissar att en av hans föräldrar är alkoholist.) Det kan ju förklara varför han reagerade som han gjorde när Ida skulle shotta, även om jag inte försvarar sättet han uttryckte det på.
Citera
2023-05-31, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Läste en intervju där Arvid förklarar sin aversion mot fulla människor med att han haft alkoholism nära inpå sig. (Gissar att en av hans föräldrar är alkoholist.) Det kan ju förklara varför han reagerade som han gjorde när Ida skulle shotta, även om jag inte försvarar sättet han uttryckte det på.

Han äcklas av själva giftet alkohol, finns egentligen ingen större skillnad på alkohol och knark fast vårt hycklande samhälle gör det. Alkohol är faktiskt en av de farligaste drogerna som finns för användaren och dess omgivning.
Senast redigerad av Kellare-kristoffer 2023-05-31 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in