2023-05-30, 18:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag vet inte.., tills nu har ju Ukraina plockat viktiga mål. Moskva bör ju ha det starkaste luftförsvaret i hela Ryssland. Så det bör ju vara lättare att plocka viktig infrastruktur.., i andra städer som jag ser det. Så syns jag att Ukraina även har agerat tills nu i kriget. Så jag är inte såld på att Ukraina ligger bakom detta.
Vi kommer nog aldrig att få reda på vem som gjorde vad, men nog var det vettigt att överraska huvudstaden först. Hade Ukraina satsat på någon annan stad först så hade nog lv i Moskva varit lite mera på tårna än de var den här gången.

14 miljoner människor som inte vill annat än att slippa vet att det pågår ett krig bor i Moskva.
Nu vet alla att det pågår ett krig, ingen kan längre förtränga det som pågår.

Jag är själv inte alls säker på vem som gjorde vad och var och en bildar ju sin egen uppfattning.
Citera
2023-05-30, 18:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Om det verkligen är Putin som står framför kameran så ser han ut som en sjuk gammal gubbe. Plöfsigt ansikte, tom blick och allmänt energilös.
Ja han är ju uppenbart helt borta och fullpumpad med droger. Om man minns tillbaka så har ju puckot Putain aldrig vunnit ett val utan han blev ju tillsatt som president av Jeltsin bara. Samma sak kan ju hända igen nu såklart. Putain tillsätter en ny president utan val bara.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-30 kl. 18:45.
Citera
2023-05-30, 18:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Var det ingen ”militär vinst” att stoppa logistiken över Kerch-bron alls??

Självklart var det även en propaganda-seger men främst var det av militär vinning. Bara en idiot tror annat.
Det är klart att det var en stor vinst att tvinga transporterna att gå med färja istället för med lastbil och tåg över en bro.

Jag är inte säker på att man tagit bron i drift för tung trafik och tåg ännu.
Det brukar stå i ryska tidningar att det är problem med färjetrafiken lite då och då när vädret är dåligt.

Nu är den hel och redo att förstöra igen.
Det kan kanske bli lite dålig stämning bland de som ägnat sex månader åt att laga den.
Senast redigerad av Surtruten 2023-05-30 kl. 18:50.
Citera
2023-05-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Har ryssarna något motsvarande Gepard för att slå ut "moppedrönare"? Eller rättare sagt de drönare som attackerade idag, som är rätt stora - 5 meter vingspann enligt theGuardian.

https://www.theguardian.com/world/2023/may/30/moscow-drone-attack-mayor-reports-minor-damage-to-buildings

Efterbliven attack, det lär bara göra ryssarna arga och rädda.

Bra attack. Så Ryssarna får smaka på sin egen medicin. Synd bara att det inte var stora missiler de skickade in.
Citera
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knivhippie
Fast skulle han verkligen våga attackera de absolut finaste kvarteren i Moskva? För en falsk flagg känns det mer naturligt att görs något mot pöbeln, inte toppskiktet som han nog vill reta upp sålite som möjligt?
Mig veterligt är oligarkerna lovliga så här års
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nu vet jag inte men enligt flera uppgifter verkar handla om en mindre variant som troligen skickats upp från Moskvas närområde.

Partisaner, krigströtta ryssar, putler-trötta ryssar, prigozhin eller girkins lilla anhang av ”patrioter” kanske ?
En utmärkt sammanfattning om dom presumtiva verkställarna av den välförtjänta karman. Måhända Belrusiska dissidenter kunde läggas till.
Noterade du utlämnade Ukraina och Putin vilket jag sympatiserar med.
Senast redigerad av Taggad 2023-05-30 kl. 18:55.
Citera
2023-05-30, 18:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Mitt antagande är att denna "payback time" kostar mer än vad den smakar.
Vems payback menar du? Och vad ska hända?
Citera
2023-05-30, 18:55
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Jag fick frågan om jag ansåg att Ukraina var en suverän nation, och svarade på den.

Ryssland har en tusenårig historia och inget talar för att landet kommer att delas upp. Det är inte ens militärt och geopolitiskt möjligt så länge Kina existerar. Som snuttefilt och önskedröm för fjolliga, västerländska liberaler kan det dock funka.

Men nej... Ryska Federationen är yngre än vad Ukraina är.
Ryska Federationen:
- Deklarerad 23 augusti 1991
- Erkänd 25 december 1991

Ukraina:
- Deklarerad 24 augusti 1991
- Erkänd 1 december 1991

Går man längre tillbaka ("tusenårig") så hittar man Kievrus (hint: Huvudstad Kyiv) från 882-1240.

Moskva grundades 1147 och då hade redan Kyiv existerat i 6-7 sekler.

Moskovien som blev Ryska Tsardömet är också i realiteten yngre än vad Ukraina är.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/1613_Magni_Ducatus_Lithuaniae_Caeterarumque_Region um_Illi_Adjacentium_._._._Anno_1613_%28I%29.jpg Där nämns Ukraina

https://en.wikipedia.org/wiki/Cartography_of_Ukraine
Citera
2023-05-30, 18:58
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vems payback menar du? Och vad ska hända?

Jag svarade på inlägget av FredNu:
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Jo, jag förstår varför de gav sig på Kerchbron (även om tidpunkten var korkad, nu är den ju reparerad igen), men känslan var att många ukrainare mer blev glada över "payback time" snarare än den "militära vinsten". Du ser samma sak i denna tråd bland vissa.
Citera
2023-05-30, 18:58
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Skulle inte förvåna mig om Putin själv har beordrat denna löjliga drönarattack på några bostadshus i Moskvas utkanter.
Ett bra sätt att få folket med sig och sen kan han väl lättare få igång en full mobilisering om det krävs.
Nu säger ju ryssen att de sköt ner alla drönare. Om det stämmer så betyder det att det som träffades var från nedfallande debris och inte de tänkta målen.
Citera
2023-05-30, 18:59
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Mönstret går igen!

1999 då "råkade" ett antal bostadskomplex i Moskva fara i luften.
Ingen hade någon glädje av att spränga dessa bostäder, ingen utom Putin som därmed fieck ett alibi för att starta kriget i Tjetjenien.

https://sverigesradio.se/artikel/7285530
Tror inte riktigt folk fullt ut fattar - de här drönarna var inte på väg mot city, Kreml eller något random bostadsområde. De var på väg mot bland annat Rublyovka. De områden där den yttersta ryska eliten äger fastigheter och bostäder. Där oligarker och höga politiker samt tjänstemän bor. Eller åtminstone deras fruar och barn medan de bor med någon älskarinna…

De drönare som istället träffade vanliga bostadshus var de som under inflygning stördes ut elektroniskt.

Att det inte var Kreml själva som låg bakom visar sig blixtsnabbt när Peskov går ut och tonar ned det som hänt och det lagom till lunchnyheterna förpassats från första nyhetsplats. Precis samma sak som hände med drönaren som exploderade vid Kreml.

Det här var en tydlig ”hälsning” till den ryska eliten. Går inte att tyda på något annat sätt.
Citera
2023-05-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaMoskva
Antagligen inte. Och ifall de har det är det väldigt bizarrt om de lyckats flyga hela den vägen utan att bli upptäckta.

Vem var det då som avfyrade drönaren?

Gissar du kommer säg som jag att det vart en false flaggor att motivera utökade egna attacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in