2023-05-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ligger det inte i sakens natur att en motståndsrörelse håller sin existens och medlemmar hemliga för den de gör motstånd mot? Om det existerar en dylik motståndsarmé så vill Ryssland säkert slå hårt mot den - men om de inte vet vilka den består av? vad gör de då?

Stoppa denna vädjan till naivitet. Ryssland har uppenbarligen kontroll över sina medborgare, speciellt när de framträder med ansikte och namn, och dessutom har inga bilder och identiteter på dödade och tillfångatagna rebeller presenterats.
Citera
2023-05-30, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du har dålig koll på läget i ryssland, tiden för att frammana patriotism hos den ryzka befolkningen är förbi, många är lättlurade men inte såhär lättlurade.

Det är möjligt, men inget slår gammaldags rädsla - rädslan för plötslig död, fängelse eller utfrysning från samhället. Diktatorer vet vilka knappar de ska trycka på.
Citera
2023-05-30, 13:21
Medlem
Är mycket uttalande från Duma personer att en lag ska klubbas igenom, där man ej får prata om attacker på ryska mark tex denna drönarattack som skedde inatt. Så är nog inte ngn "false flag" då hade dom slagit på stora trumman. Alla ryska medier skriver samma tex kommersant osv
Citera
2023-05-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Är mycket uttalande från Duma personer att en lag ska klubbas igenom, där man ej får prata om attacker på ryska mark tex denna drönarattack som skedde inatt. Så är nog inte ngn "false flag" då hade dom slagit på stora trumman. Alla ryska medier skriver samma tex kommersant osv

Ja, men vi ser fram emot att se den lagen och dess genomförande.
Citera
2023-05-30, 13:28
Medlem
Delphinuss avatar
Går allt fortfarande enligt planen, enligt Ryssland?
Citera
2023-05-30, 13:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Självklart kan det vara så… Det pratas dock väääldigt mycket om false flags just nu och det kan vara kontraproduktivt. Det blir ett slags standardförklaring till allt som händer på ryskt territorium.

Här är ett par tänkbara scenarion:

Det är rysk militär som försöker påverka Putin och iscensätter detta.

Det är fanatiska ryska nationalister som vill eskalera kriget.

Det är en inhemsk anti-putin-grupp som tror att de kan försvaga Putin genom att visa att han tappat kontrollen.

Det kan vara hämndlystna ukrainare som agerar i affekt.

Det är Putin som beordrat detta för att kunna mobilisera (den false flag som du refererar till)

Det är en nålsticksoperation från UAF för att förvirra och störa och skapa spekulationer.

Personligen tror jag inte att det är Putin själv som beordrat detta. Tror inte heller att det är militären. Tror mest att det är någon nationalistisk grupp som tycker/tror att Putin håller igen och är för försiktig och svag.
Tack för ett välformulerat och sansat inlägg i all upphetsning.

Det är knappast Kreml eller den militära ledningen som utfört detta som jag ser det.
Varför skulle de vilja visa för sina medborgare att ryskt lv inte klarar av att skjuta ner drönare som sniglar sig fram mot Moskva?

Fanatiska nationalister är inte uteslutet, men skulle de få iväg såpass många ukrainsktillverkade drönare? Nej tror jag är svaret på den frågan.
Varför skulle de skicka drönare som inte hade någon sprängladdning?
Ja, varför inte? De vill ju bara visa att Ukraina skickar drönare mot Moskva.
Men varför?

Anti-putin-grupper får väl i princip samma svar som fanatiska nationalister förutom...
De skulle inte skicka drönare utan sprängladdningar tror jag.

En hämdlysten ukrainare får inte ihop flera tiotals drönare bara sådär.

Jag tror mest på att det är Ukraina som vill skapa oreda i de ryska beslutsprocesserna.
Då är det rimligt att skicka drönare utan sprängladdningar, men vill ju bara skapa oreda och osäkerhet.
De har kapacitet att skicka flera tiotals drönare tillverkade i Ukraina.

De har något strategiskt att vinna på attacken, den binder upp lv runt Moskva nu som de slipper vid fronten.
Nästa attack mot Sankt Petersburg (kanske) kommer att binda upp lv där.
Sedan ytterligare attacker mot andra städer.

Varför flög de in i bostadshus?
Jo för att elektroniska motmedel användes av ryssarna är min teori.

Varför fanns det laddningar i vissa drönare?
Min teori är att det var för att dessa skulle träffa "intressanta" mål, medan övriga bara var för att visa hur dåligt ryskt lv runt Moskva är.
Citera
2023-05-30, 13:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du har dålig koll på läget i ryssland, tiden för att frammana patriotism hos den ryzka befolkningen är förbi, många är lättlurade men inte såhär lättlurade.
Ja, vem blir patriotisk av att ryskt lv är jättedåligt runt huvudstaden?
Citera
2023-05-30, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Går allt fortfarande enligt planen, enligt Ryssland?
Yes! Ryssland har sedan 24 februari 2022 inkluderat fyra ukrainska regioner – Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Cherson – i Ryska federationen och i potten ligger införlivning av hela det ukrainska område som i rysk nationalistretorik benämns ”Nya Ryssland”, det vill säga hela södra Ukraina fram till Odessa och gränsen till Moldavien.
Allt enligt planen.
Citera
2023-05-30, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Det är knappast Kreml eller den militära ledningen som utfört detta som jag ser det.
Varför skulle de vilja visa för sina medborgare att ryskt lv inte klarar av att skjuta ner drönare som sniglar sig fram mot Moskva?

Fanatiska nationalister är inte uteslutet, men skulle de få iväg såpass många ukrainsktillverkade drönare? Nej tror jag är svaret på den frågan.
Men varför?

Anti-putin-grupper får väl i princip samma svar som fanatiska nationalister förutom...

Jag tror mest på att det är Ukraina som vill skapa oreda i de ryska beslutsprocesserna.
Då är det rimligt att skicka drönare utan sprängladdningar, men vill ju bara skapa oreda och osäkerhet.

De har något strategiskt att vinna på attacken, den binder upp lv runt Moskva nu som de slipper vid fronten.

Min teori är att det var för att dessa skulle träffa "intressanta" mål, medan övriga bara var för att visa hur dåligt ryskt lv runt Moskva är.

Tack för ännu en omgång av introduktion till ryskt tvivelaktigt tänkande, som fullt ut implementerar receptet för att hantera liknande situationer. Vi hoppar inte på limstift.
Citera
2023-05-30, 13:45
Medlem
Citat:

Men varför?

Låter ju i högsta grad som ett rimligt motiv att hoppas på att ryskt luftvärn dras från fronten till städer. Knappast så humanitärt eller i enlighet med krigets regler, men så jobbar Ukraina, och till viss del även Ryssland.
Citera
2023-05-30, 13:47
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Allt det nu nämner är ett typiskt ryskt drag, för att skapa förvirring. Det enda realistiska scenariot är false flag-scenariot, men inte nödvändigtvis för att mobilisera, utan snarare för att skapa rädsla och ytterligare stöd för kriget.
Citat:
Nej, inte alls – för då behövdes inte falsk flagg-operationer.
Citat:
Inhemskt stöd är avgörande för diktatorns makt. Ingenting genererar mer stöd än en extern militär attack.
Tror du underskattar Kremls/Putins bredvillighet att offra ryska liv om syftet är att motverka bristande acceptans för kriget. En false flag operation orkestrerad av Putin kommer inte bara skada fasader i Moskva - var så säker.
Senast redigerad av Taggad 2023-05-30 kl. 13:53.
Citera
2023-05-30, 13:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Jag vet inte.., tills nu har ju Ukraina plockat viktiga mål. Moskva bör ju ha det starkaste luftförsvaret i hela Ryssland. Så det bör ju vara lättare att plocka viktig infrastruktur.., i andra städer som jag ser det. Så syns jag att Ukraina även har agerat tills nu i kriget. Så jag är inte såld på att Ukraina ligger bakom detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in