Citat:
Ursprungligen postat av
saddam77
Självklart kan det vara så… Det pratas dock väääldigt mycket om false flags just nu och det kan vara kontraproduktivt. Det blir ett slags standardförklaring till allt som händer på ryskt territorium.
Här är ett par tänkbara scenarion:
Det är rysk militär som försöker påverka Putin och iscensätter detta.
Det är fanatiska ryska nationalister som vill eskalera kriget.
Det är en inhemsk anti-putin-grupp som tror att de kan försvaga Putin genom att visa att han tappat kontrollen.
Det kan vara hämndlystna ukrainare som agerar i affekt.
Det är Putin som beordrat detta för att kunna mobilisera (den false flag som du refererar till)
Det är en nålsticksoperation från UAF för att förvirra och störa och skapa spekulationer.
Personligen tror jag inte att det är Putin själv som beordrat detta. Tror inte heller att det är militären. Tror mest att det är någon nationalistisk grupp som tycker/tror att Putin håller igen och är för försiktig och svag.
Tack för ett välformulerat och sansat inlägg i all upphetsning.
Det är knappast Kreml eller den militära ledningen som utfört detta som jag ser det.
Varför skulle de vilja visa för sina medborgare att ryskt lv inte klarar av att skjuta ner drönare som sniglar sig fram mot Moskva?
Fanatiska nationalister är inte uteslutet, men skulle de få iväg såpass många ukrainsktillverkade drönare? Nej tror jag är svaret på den frågan.
Varför skulle de skicka drönare som inte hade någon sprängladdning?
Ja, varför inte? De vill ju bara visa att Ukraina skickar drönare mot Moskva.
Men varför?
Anti-putin-grupper får väl i princip samma svar som fanatiska nationalister förutom...
De skulle inte skicka drönare utan sprängladdningar tror jag.
En hämdlysten ukrainare får inte ihop flera tiotals drönare bara sådär.
Jag tror mest på att det är Ukraina som vill skapa oreda i de ryska beslutsprocesserna.
Då är det rimligt att skicka drönare utan sprängladdningar, men vill ju bara skapa oreda och osäkerhet.
De har kapacitet att skicka flera tiotals drönare tillverkade i Ukraina.
De har något strategiskt att vinna på attacken, den binder upp lv runt Moskva nu som de slipper vid fronten.
Nästa attack mot Sankt Petersburg (kanske) kommer att binda upp lv där.
Sedan ytterligare attacker mot andra städer.
Varför flög de in i bostadshus?
Jo för att elektroniska motmedel användes av ryssarna är min teori.
Varför fanns det laddningar i vissa drönare?
Min teori är att det var för att dessa skulle träffa "intressanta" mål, medan övriga bara var för att visa hur dåligt ryskt lv runt Moskva är.