2023-05-30, 12:40
Medlem
Ken Drydens avatar
Det ser ut som om tidpunkten för igångsättande av motoffensiven nu är bestämd, om man lyssnar på det tal som Zelenskyj höll i går.

"As usual, the Commander-in-Chief and the commanders of the operational directions reported to the Staff.

Not only the supply of ammunition, not only the training of new brigades, not only our tactics.

But also the timing. This is what is most important. The timing of how we will move forward. We will. The decisions have been made."
https://www.president.gov.ua/en/news/nashimi-uspihami-tiskom-ta-petriotami-mi-vidpovidatimemo-ros-83229
Citera
2023-05-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Självklart kan det vara så… Det pratas dock väääldigt mycket om false flags just nu och det kan vara kontraproduktivt. Det blir ett slags standardförklaring till allt som händer på ryskt territorium.

Här är ett par tänkbara scenarion:

Det är rysk militär som försöker påverka Putin och iscensätter detta.

Det är fanatiska ryska nationalister som vill eskalera kriget.

Det är en inhemsk anti-putin-grupp som tror att de kan försvaga Putin genom att visa att han tappat kontrollen.

Det kan vara hämndlystna ukrainare som agerar i affekt.

Det är Putin som beordrat detta för att kunna mobilisera (den false flag som du refererar till)

Det är en nålsticksoperation från UAF för att förvirra och störa och skapa spekulationer.

Personligen tror jag inte att det är Putin själv som beordrat detta. Tror inte heller att det är militären. Tror mest att det är någon nationalistisk grupp som tycker/tror att Putin håller igen och är för försiktig och svag.

Allt det nu nämner är ett typiskt ryskt drag, för att skapa förvirring. Det enda realistiska scenariot är false flag-scenariot, men inte nödvändigtvis för att mobilisera, utan snarare för att skapa rädsla och ytterligare stöd för kriget.
Citera
2023-05-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Du menar att allt går enligt orchernas plan?

Nej, inte alls – för då behövdes inte falsk flagg-operationer.
Citera
2023-05-30, 12:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
Att du är lydig och tror på vad Sveriges Television har sagt åt dig att tycka. Du tycker rätt. Då är du smart.

Då följer du uppenbarligen inte kriget på riktigt ser jag.

Det finns flera mer eller mindre oberoende sidor som hanterar den faktiska informationen vi får ifrån kriget.

Men jag har förstått nu att du är en idiot när du går 100% på en ryska förklaringen.

Annars vill jag gärna att du förklarar var ryssarna gömde alla ukrainska kropparna på alla soldater de dödade? Gick de upp i rök tror du?
Citera
2023-05-30, 12:57
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Man måste vara ganska naiv för att tro att "ryska motståndsrörelser" tillåts härja i stort sett ohotat och fritt. Jag kan garantera dig att regimen skulle slå hårt ner mot ”motståndsrörelser"
Jaha, hörde du alltså inte talas om attackerna i ryssland förra veckan??
Läs nyheter!
Citera
2023-05-30, 13:01
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
Nej du litar på public service. Det är tryggt.

Har du källa att länka till, för allt du påstår?
Citera
2023-05-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Jaha, hörde du alltså inte talas om attackerna i ryssland förra veckan??
Läs nyheter!

Du gör misstaget att underskatta dina meddebattörer. Naturligtvis är jag medveten om Rysslands storskaliga falsk flagg-operation, som man måste vara väldigt naiv för att tro på.
Citera
2023-05-30, 13:04
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Du gör misstaget att underskatta dina meddebattörer. Naturligtvis är jag medveten om Rysslands storskaliga falsk flagg-operation, som man måste vara väldigt naiv för att tro på.
Strunt, ryzzen har inget att vinna på en sån här falseflag idag , kanske om de gjort den direkt efter krigsstarten.
Citera
2023-05-30, 13:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

En fråga, kan du nämna något i detta krig som inte är en falsk flagg-operation?
Senast redigerad av Clay Allison 2023-05-30 kl. 13:09.
Citera
2023-05-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Strunt, ryzzen har inget att vinna på en sån här falseflag idag , kanske om de gjort den direkt efter krigsstarten.

Inhemskt stöd är avgörande för diktatorns makt. Ingenting genererar mer stöd än en extern militär attack.
Citera
2023-05-30, 13:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Man måste vara ganska naiv för att tro att "ryska motståndsrörelser" tillåts härja i stort sett ohotat och fritt. Jag kan garantera dig att regimen skulle slå hårt ner mot ”motståndsrörelser"

Ligger det inte i sakens natur att en motståndsrörelse håller sin existens och medlemmar hemliga för den de gör motstånd mot? Om det existerar en dylik motståndsarmé så vill Ryssland säkert slå hårt mot den - men om de inte vet vilka den består av? vad gör de då?
Citera
2023-05-30, 13:11
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Inhemskt stöd är avgörande för diktatorns makt. Ingenting genererar mer stöd än en extern militär attack.
Du har dålig koll på läget i ryssland, tiden för att frammana patriotism hos den ryzka befolkningen är förbi, många är lättlurade men inte såhär lättlurade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in