Citat:
Ursprungligen postat av
Dura62
Jag kan inget om vapen raketer och flyg ... ( förutom k-pist och 35 draken som jag är utbildad på

)
har dock läst den här tråden ett drygt år nu och fått för mig att utvecklingen av luftvärn ligger en bit före både flyg och raketer och att de flesta raketer/robotar blir nerskjutna. Borde detta då inte också gälla kärnvapen spetsar ?? som förmodligen är äldre. Om så .. är då kärnvapen ett så stort hot ? Är det inte bara för vårt luftvärn att skjuta ner ryssarnas kärnvapen skräp om dom får för sig några dumheter ?
Hoppas på ett "javisst" svar här så jag kan återgå till min öl på altanen istället för i källaren :/
Där finns ett antal problem.
1) Det behövs ingen direktträff av kärnvapnet. En detonation högt ovanför New York skulle räcka för att ingen skulle vilja bo där. Så i så fall måste stridsspetsen bekämpas väldigt långt ovanför staden.
2) Luftvärnet är bra för att skydda specifika mål, t ex Kievs stadsskärna, eller en fabrik för ammunition. Men det finns tusentals städer i väst som ska skyddas. Vi har inte de mängderna luftvärn.
3) Interkontinentala missiler skjuts i högre banor, när de dyker kommer de i ännu högre hastighet än vad nuvarande missiler i Ukraina kommer i.
4) Vi har inte sett exakt hur ryska teknologier för kärnvapen fungerar. De kan ha någon oväntad funktion som gör att de slipper genom.
5) Även om ryska kärnvapen skulle floppa och 95% skjutas ned, så skulle det ändå vara en förlust, t om om Väst skulle komma ut som relativ vinnare. Miljoner människor skulle fortfarande dö, och egendom för biljoner dollar skulle kontamineras. Vilken uppnådd fördel skulle vara värd dessa liv?
Vilket syns i politiken. Anledningen att Nato inte skickar ännu mer stridskrafter är att man inte är beredd på en nukleär konflikt. Inte heller under Kalla Kriget ansågs man kunna utveckla att försvarssidan hade överläge, även om det fanns ett "Star wars"-program.