2023-05-30, 11:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Bra fråga. I och med att de har ubåtar så är det väl lika många som det finns städer? 1 bataljon kan skydda en stad, utom de allra största, typ Istanbul lär behöva 3-4 st. Kanske någon stad kan bli skyddad av två system.

Hur många städer finns det i området? 300-500? Bakhmut var Ukrainas 55e största stad.

Så en redig amatörgissning är 3-500. 1 system inklusive robotar kostar 1 miljard USD. En stor investering men inte helt orimlig om kärnvapenhot från Ryssland skulle elimineras. Men antagligen finns risken att teknologin bara utvecklas, och så står man där med en snordyr lösning som på något sätt kringgås.

Det kan finnas okända faktorer. Som att USA vet var alla ryska ubåtar är och kan slå ut dem snabbt. Ryssland måste attackera först annars är de nog körda. Och att använda ett taktiskt kärnvapen till att "varna" kan leda till att tusentals slås ut direkt av konventionella vapen innan de kan användas.
Citera
2023-05-30, 11:40
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upholstery
De nationalistiska formationerna blockerades och eliminerades av flyganfall, artillerield och aktiva aktioner från de statliga gränssäkerhetsenheterna i det västra militärdistriktet. Över 70 ukrainare utplånades. Den ryska militären sköt tillbaka resterna av sabotagegruppen till Ukraina där de fortsatte att skjuta mot dem tills de var helt eliminerade.
Ha ha det var vad Moskov Bob påstod!

Man intervjuade ju de ryska motståndsmännen några dagar efteråt, alla verkade då vara vid liv.

Det finns ju flera videoklipp på detta.

Även ryska journalister och propagandister blev beskjutna dagen efter då de bussats dit av myndigheterna för att visa att de hade kontroll över områdena. Full panik utbröt.

Enbart hjärntvättade ryssar och foliehattar tror ju på den ryska propagandan.
Citera
2023-05-30, 11:43
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Nej de ukrainska sabotörerna eliminerades helt. Riktigt fiasko.
Fiaskot manifisterades av att Ryssland har bristande/obefintlig kontroll över sina gränser vilket var syftet med den lyckade operationen.
Citera
2023-05-30, 11:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om den träffades precis efter den släpptes från ett flygplan så är det en större bedrift än om det sköts ner senare.

Att Ukraina sköt ner den första Kinzhalroboten i början av Maj råder nog ingen tvekan om. När de gäller sex st så är det lite mer osäkert. Men någon annan har kanske läst andra källor. Sen undrar jag om Ryssarna använder sig av skenmål som de gör angående Iskander?

Men de är nog lika dyra. På Iskander saknades bara sprängladdningen; jag tror det är den billigaste delen av roboten. Men kanske inte med kärnvapen, de är nog dyra.
Citera
2023-05-30, 11:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jaså? Säger ryssarna det?

Var är bevisen för det?

Var är alla 70st döda ukrainska soldater som den ryska sidan borde lagt upp bilder på?`

Det fattar du väl själv att ryssen ljuger.
Citera
2023-05-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om den träffades precis efter den släpptes från ett flygplan så är det en större bedrift än om det sköts ner senare.

Att Ukraina sköt ner den första Kinzhalroboten i början av Maj råder nog ingen tvekan om. När de gäller sex st så är det lite mer osäkert. Men någon annan har kanske läst andra källor. Sen undrar jag om Ryssarna använder sig av skenmål som de gör angående Iskander?

Det är en vanlig uppfattning att Kinzhals har skenmål: https://www.cbc.ca/news/world/ukraine-russia-kinzhal-missiles-1.6845097

Jag tittade på en lång video om "maj-roboten". Det centrala argumentet verkar vara att "noskonen" som pro-ryssar menar har fel form inte är en "noskon" utan en del av det inre. Jag tycker att det är helt omöjligt att som utomstående ha en uppfattning om. Så det bästa arguemntetet för att Ukraina sköt ner den som jag ser, är som Ken Dryden-skribenten skrev. Pentagon har påstått det. De utger propaganda men de undviker oftast att ljuga.

Det kan också ha varit en "lyckträff". Om jag förstår det rätt så spränger en Patriotmissil en inkommande robot genom att detonera strax framför den, snarare än att ramma den. Det borde ju vara en något stokastisk händelse. Dvs det är knappast så att en Kinzalrobot med 100% säkerhet klarar sig från en sådan smäll, men det kan också vara så att x% sprängs. x% kan vara katastrofalt för konventionella angrepp och göra det helt värdelöst att attackera Kiev. Men vid en kärnvapenattack kan det vara annorlunda.

Jaja, nog om detta från mig idag. Vi lär väl få se fler nedskjutna Kinzhals senare i år om det stämmer att de enkelt kan skjutas ned.
Citera
2023-05-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Var är bevisen för det?

Var är alla 70st döda ukrainska soldater som den ryska sidan borde lagt upp bilder på?`

Det är propaganda ifrån båda håll. Det är fritt att välja vad du vill tro.
Citera
2023-05-30, 11:54
Medlem
tenebriss avatar
Citat:

Om det är propaganda från båda håll så vore det rationella att inte tro på något av det.
Citera
2023-05-30, 11:56
Medlem
Taggads avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Var är bevisen för det?

Äsch, ryssarna ville inte skryta så dom smusslade bort kropparna till krematorierna i Belarus som dom gör med sina egna.
Citera
2023-05-30, 11:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nej, det är fan inte fritt att tro på vad man vill. Man ska tro på det som man vet bestämt genom bilder och annat.

Just den attacken så finns det inga bilder på döda ukrainska soldater. Vilket då gör att jag misstänker att de ukrainska förlusterna var låga.

Vi har sett bilder där ryssarna planterat två Humvees i en grop och kallar det utslagna fordon.

Vi vet att ryssarna troligen tillfångatog en MaxxPro. Vi set lite andra ströfordon utslagna men inga större förluster. Vi ser i bilderna hur både ryskt flyg och artilleri beskjuter platsen. Men vi ser att de ryska flygplanen missar. Vi ser några artilleriträffar som pekar på att de träffade fordon. Vi vet dock inte om fordon var övergivna eller inte för på spåren efteråt så ser vi inga bilder på döda ukrainska soldater.

Vi har även sett bilder på hur ukrainska tillfångatog en BTR80 som de förde tillbaka till Ukraina.

Vilka slutsatser drar du av detta? Att alla ukrainare dog?
Senast redigerad av Conception 2023-05-30 kl. 12:04.
Citera
2023-05-30, 12:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det är en vanlig uppfattning att Kinzhals har skenmål: https://www.cbc.ca/news/world/ukraine-russia-kinzhal-missiles-1.6845097

Jag tittade på en lång video om "maj-roboten". Det centrala argumentet verkar vara att "noskonen" som pro-ryssar menar har fel form inte är en "noskon" utan en del av det inre. Jag tycker att det är helt omöjligt att som utomstående ha en uppfattning om. Så det bästa arguemntetet för att Ukraina sköt ner den som jag ser, är som Ken Dryden-skribenten skrev. Pentagon har påstått det. De utger propaganda men de undviker oftast att ljuga.

Det kan också ha varit en "lyckträff". Om jag förstår det rätt så spränger en Patriotmissil en inkommande robot genom att detonera strax framför den, snarare än att ramma den. Det borde ju vara en något stokastisk händelse. Dvs det är knappast så att en Kinzalrobot med 100% säkerhet klarar sig från en sådan smäll, men det kan också vara så att x% sprängs. x% kan vara katastrofalt för konventionella angrepp och göra det helt värdelöst att attackera Kiev. Men vid en kärnvapenattack kan det vara annorlunda.

Jaja, nog om detta från mig idag. Vi lär väl få se fler nedskjutna Kinzhals senare i år om det stämmer att de enkelt kan skjutas ned.

Om Kinzhal fungerat som ryzzen påstår så hade inte ingenjörerna bakom blivit anklagade typ. Så uppenbart att Kinzhal inte har utlovad prestanda/funktion o kan skjutas ner.
Citera
2023-05-30, 12:01
Medlem
Citat:

Det beror på vilken Patriotrobot du menar. Pac-2 detonerar bredvid - Zonrörsladdning. Pac-3 använder sig av kinetisk energi (Ramma den). Om jag förstår rätt så användes Pac-3. Men jag kan ha fel

En Ukrainsk expert, som även ryssarna använder sig av, kunde förklara delarna. För det såg lite konstigt ut för en amatör.

Det finns mycket mer i Luftförsvar och anfall en vad vanliga människor tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in