Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Det jag tar med mig från diskussionen är att det är extremt abstrakt. Ingen säger hur de skall göra allt de förslår. Ryska armén försöker ju göra allt de säger. Ryska ekonomin och industrin försöker ju göra vad den yngre killen säger. De misslyckas ju; det intressanta är vad de kan göra för att förbättra sin förmåga inom krigföring, ekonomi, industriell förmåga etc. Inte bara "ta Berlin".
Olga Skabyeva verkar dessutom ganska ointresserad och oengagerad i denna diskussion. Kanske bara en dålig dag men kan ju vara att hon gett upp. Fördelen med detta långa utnötningskrig är ju att Olga och andra ryssar kan få nog och ge upp hemma i det civila samhället samtidigt som soldaterna ger upp i den kommande ukrainska offensiven.
Det är uppenbart att kriget i Ukraina diskuteras i rysk stats-tv på en närmast daglig basis hos Skabyeva, Simonyan (oklart om hon har eget program?) och Sokolyov. En sak som dessa program har gemensamt är det extremt stora (långa!) utrymmet som olika åsikter får. Experten Dmitri Abzalov får här tala i 5 min (!) närmast utan avbrott om de problem han ser med ’SMO’ och hur han antar att Ryssland inte kommer att återta Kherson pga floden Dnepr, och hur det vore bättre (än krig, underförstått) att utnyttja Rysslands råvarutillgångar för att stärka landets position i Asien.
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FucKqR3wcJJI
Att man sedan ”skojar lite” om att inta Berlin, eller London, är vad vi vant oss vid från rysk stats-tv. Men det mer intressanta är att man i dessa program för en debatt med helt olika utgångspunkter och och åsikter om vad målet med kriget är. Man kan tycka att det borde finnas konsensus om vad målet med en invasion av ett grannland är, i synnerhet i statskontollerad media, men så tycks inte vara fallet. Alternativt så har Kreml ett mål, men det kommuniceras inte eftersom man då riskerar ett offentligt misslyckande. En (skenbar?) åsiktsfrihet och debatt i rysk stats-tv kan då vara ett sätt att känna av opinionen.