2023-05-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ryssland stannade för man var tvugna till det då man började förlora för mkt material och soldater.
Hur kan dom har samma kvalitet fast Ukraina har mer avancerade vapen.
Tycker du det är samma kvalitet ??

NLAW, STUGNA-P och Javelins fick stopp på hela den ryska offensiven i början.

Vet inte hur många filmer det kom de första månaderna på sådana utslagningar i början innan Ryssland fick överge hela anfallet mot Kiev då pansaret slogs ut i rask takt.

Sedan börjad eutnötningskriget och då fick Ukraina HIMARS som slog ut ammodepåer, försöjningsleder etc.

Sedan eget artilleri med extremt mycket bättre precision än det ryska 70-talsartilleriet, vilket har gjort att det ryska artilleriet betas av i rask takt.

Och sedan luftförsvar mot robotangreppen, och även HARM för att slå ut rysk artilleriradar för att få sitt artilleri ännu mer slagkraftigt.

Det enda som ryssarna har som verkat ganska effektivt är Lancet, där vet jag inte om Ukraina fått något riktigt bra motmedel ännu?

Men att Ryssland är kört står ställt utom rimligt tvivel. Tar bara tid att skjuta sönder all gammal skit de har, då de har enorma mängder av sovjetiskt skräp.
Citera
2023-05-29, 23:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Då och då diskuteras vad Rysslands mål med kriget var i februari 2022 och vad de är nu. Om vi skall tro tidigare befälhavaren för Södra Militärdistriktet, numer Duma-ledamoten Andrej Guruljov så är det ’denazifiering’ vilket kräver rysk miltär närvaro i HELA Ukraina, med eller utan krig:
https://youtu.be/ucKqR3wcJJI

Olga Skabyeva på rysk stats-tv ställer en direkt fråga om det inte räcker med att erövra de 4 distrikten som ”anslutit sig till ryska federationen” och får svaret, nej.

Som vi alla vet ger Kreml och Putin inga besked om vad målen med kriget är, vilket inte hindrar rysk stats-tv att diskutera det med jämna mellanrum. Guruljov är inte Kreml, inte en talesman, men det vore fel att anta att han är vem som helst. Jag ser dessa ”all or anything”-gubbar som testballonger i opinionen, men om Putin & co inte såg detta som ett potentiellt och önskvärt, tror någon att gubben skulle få lägga ut texten om det (och kalla andra för fegisar)?
Citera
2023-05-29, 23:45
Medlem
Sedan en liten suck till alla som pratar om offensiven som om den är aktuell när 400 stridsvagnar med följe i form utav skrikande fotsoldater rullar över fältet.....nej det är inte så, och om det skulle vara så så kommer offensiven aldrig att ske. Ukraina är inte under rysk doktrin längre och ÄNNU MINDRE tysk sådan från 1942. Det diskuteras hej vilt om vilken plats som offensiven kommer ske....svaret är - den sker redan. Sedan när den mognat så att det är värt att avancera på mark, så kommer den garanterat inte bestå utav en front som går spikrakt från punkt A till B. Som sagt, det är inte 1943.

Om man, jag, nu skall se det ur modernt tillvägagångssätt så kommer nog den första reaktionen från Kramatorsk/Sloviansk med mål Luhansk. Detta bara för att röra till det lite. Sedan efter 5-6 dagar så startar det på riktigt, men då från Mykolaiv (Cherson), Hornostaivka och Kravyi med måll Armyansk och två senare Mariupol.
Men det är mina två cent det. Oavsett kommer det inte vara några warcries och rusande på fält med musköter.
Citera
2023-05-30, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Då och då diskuteras vad Rysslands mål med kriget var i februari 2022 och vad de är nu. Om vi skall tro tidigare befälhavaren för Södra Militärdistriktet, numer Duma-ledamoten Andrej Guruljov så är det ’denazifiering’ vilket kräver rysk miltär närvaro i HELA Ukraina, med eller utan krig:

Olga Skabyeva på rysk stats-tv ställer en direkt fråga om det inte räcker med att erövra de 4 distrikten som ”anslutit sig till ryska federationen” och får svaret, nej.

Som vi alla vet ger Kreml och Putin inga besked om vad målen med kriget är, vilket inte hindrar rysk stats-tv att diskutera det med jämna mellanrum. Guruljov är inte Kreml, inte en talesman, men det vore fel att anta att han är vem som helst. Jag ser dessa ”all or anything”-gubbar som testballonger i opinionen, men om Putin & co inte såg detta som ett potentiellt och önskvärt, tror någon att gubben skulle få lägga ut texten om det (och kalla andra för fegisar)?

Nej det hade han inte fått lov att göra farbror-barbro. Han "lägger ut det" för att han har fått veta att syftet är ett och sålänge det syftet understödjes så är alla uttalade orsaker rättfärdigade. Så klart inte Guriljov vet detaljerna nej, men nog har han fått det jävligt klart för sig att han skall göra allt han kan med truten för att få folket att bry sig ännu mindre om detaljerna än honom själv.

Du har rätt i allt...Guriljov gör vad man gjorde på 50-talet (ja, efter kriget), styrker ledande skikt genom att "offra sig själv", medans han är skyddad utav just det ledande skiktet. Detta är urgammal sovjetiskt tillvägagångssätt. Han har inget att förlora eftersom att han bara gör vad han blir ombedd att göra. Detta är precis så som Ryssland har styrt sina federativa oblast de senaste 35 åren. De låter en borgmästare eller länsherre bli högljudd med betalning, sedan drar han sig tillbaks och ersätts för att statuera exempel. Både han och hans efterträdare lever gott medans folket ser det som effektivitet.....medans de väntar på sitt skithus. Fråga Karelin
Citera
2023-05-30, 01:13
Medlem
Jag undrar om ukraina har nok med luftvärn för att kunna freda sina spjutspets anfall med modern västerländsk utrustning. Infanteri med manpads räcker väl inte. Kan man inte offra något luftvärn som skyddar kiev för att ha vid fronten. Patriot vid fronten hade väl i princip skjutit ner allt ryskt skit i luften??
Citera
2023-05-30, 02:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Oj här kör de bil i Kiev när en del av en robot ramlar ned i trafiken. Den brinner också.
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1663160888189222915
Citera
2023-05-30, 02:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Min erfarenhet av Carl Gustaf 84 mm granatgevär är som vapenmekaniker. Om jag minns rätt sköt vi lite 9mm för övning.
Filmen får mig tro att det är några som leker. De ser inte ens ut att sikta.
Hade det varit seriöst hade de väl försökt få träffarna på bild istället för en som springer, med ny ammunition, från en civil personbil? Bilen och "laddaren" står dessutom bakom skyttarna (inte smart). Deras 'uniformer' väcker också frågor.
Det är tragiskt om dyrbar ammunition slösas bort.

Du menar att de är oseriösa i sitt sätt att strida?
Citera
2023-05-30, 02:45
Medlem
Drooids avatar
För er som ännu inte har upptäckt The Telegraphs podcast: Ukraine: The Latest
Den finns på podd-appar och YouTube.
Dagens avsnitt var lyssningsvärt.
Citat:
Today, we have an exclusive interview with retired Lieutenant General Ben Hodges, former Commanding General of the United States Army, Europe. One of the world's leading military commentators on the war in Ukraine, we discussed why he's so optimistic Crimea can be retaken by Ukrainian forces; how the West can win the logistical war; and the short-and-long term Foreign Policy mistakes that made the conflict possible.
https://open.spotify.com/episode/1U9WqZbXhPew9XlfBZadlO?si=-_S3njNRSXaNEv1GlCcQpg
https://youtu.be/BS5yBttxwEs
Senast redigerad av Drooid 2023-05-30 kl. 03:17.
Citera
2023-05-30, 02:56
Medlem
Inte så mycket i svenska tidningar ännu men nattens bombningar av Kiev ska tydligen vara dom värsta i år.
Citera
2023-05-30, 03:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Det jag tar med mig från diskussionen är att det är extremt abstrakt. Ingen säger hur de skall göra allt de förslår. Ryska armén försöker ju göra allt de säger. Ryska ekonomin och industrin försöker ju göra vad den yngre killen säger. De misslyckas ju; det intressanta är vad de kan göra för att förbättra sin förmåga inom krigföring, ekonomi, industriell förmåga etc. Inte bara "ta Berlin".

Olga Skabyeva verkar dessutom ganska ointresserad och oengagerad i denna diskussion. Kanske bara en dålig dag men kan ju vara att hon gett upp. Fördelen med detta långa utnötningskrig är ju att Olga och andra ryssar kan få nog och ge upp hemma i det civila samhället samtidigt som soldaterna ger upp i den kommande ukrainska offensiven.
Citera
2023-05-30, 03:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Jag undrar om ukraina har nok med luftvärn för att kunna freda sina spjutspets anfall med modern västerländsk utrustning. Infanteri med manpads räcker väl inte. Kan man inte offra något luftvärn som skyddar kiev för att ha vid fronten. Patriot vid fronten hade väl i princip skjutit ner allt ryskt skit i luften??

Ingen vet var Patriot är. Det är något av det hemligaste av det hemliga. Ukriana griper personer som äger, filmar etc. något om detta. Var var Patriot när Ryssland förlorade 2 helikoptrar och 2 stridsflygplan på samma dag; inne i Ryssland?

Manpads räcker långt. Ryssland använder attackflyg vid fronten men de är försiktiga.
Citera
2023-05-30, 04:46
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Det var ju för att det var en klen liten skrothög som ramlade ner mitt i Kiev, allt för liten för att ha skjutits upp av ryssarna på avstånd. Skulle knappt ha nån laddning som gjorde nån skada alls.
Möjligen kan de ha varit ukrainiskt målsöksrobot som kommit på avvägar eller efter att träffat nåt mål och ramlat ner.
Om inte kunde min teori passa in lika lätt som alla andra teorier i infoflödet som ingen vet vad som är bluff eller fejk.
Vem e du som bestämt kan avfärda det?
Man måste nog vara bra skev i skallen om man tror att Ukraina iscensatt detta?

Det var ju ren tur att Inge dog då skrotet föll ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in