2023-05-29, 23:20
Medlem
bortmedfifittors avatar
Fan vad den här tråden har spårat.
Citera
2023-05-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenlysandeJarl
Vikingarna lade även grunden till Ryssland och kallade det då "rus" som sedan blev Ryssland som ett exempel. Så pajasen Putin ska nog vara försiktig med att prata historia här då han bara skjuter sig själv i foten.

Eftersom jag är intresserad av detta själv så har jag gjort en del efterforskningar och kommit fram till att det finns lite olika teorier bakom ordet ”rus”.

En rätt etablerad teori är kopplingen till varjagerna, också kända som Rus' .Det var en grupp östnordiska vikingar som etablerade stater och handlade med regioner i östra Europa inklusive nuvarande Ryssland.

En annan teorierna om ursprunget till "Rus" är som sagt att det kommer från "Roslagen". Man menar att svenska vikingar som kom från detta område kallades "rods-" eller "roslag-" och att det småningom blev "Rus". Som jag dock tolkar det så verkar inte det finnas så mycket bevis som bekräftar det.

En tredje teori är att "Rus" kan ha härstammat från det finska namnet för Sverige, "Ruotsi", eller från den forn-nordiska termen "roðsmenn", som hänvisar till roddare eller sjöfarare.

Ytterligare en teori antyder är att namnet Rus’ har sitt ursprung från det slaviska folket själva. Den går helt enkelt ut på att man lånade det iranska ordet för "röd", (kommer inte inhåg vad det var exakt) som var liknande "Rus" för att just beskriva nordmännen på grund av deras röda hår och rödlätta hudfärg.

Med andra ord så verkar det alltså som att våra vikingaförfäder ligger bakom namnet på Putins rike på något sätt, men exakt på vilket är alltså lite oklart.
Citera
2023-05-29, 23:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
St Petersburg och Viborg tycker jag vi ska ha tillbaka. När startar vi kriget?

Tror nog att det finns en galning som kan starta det kriget åt oss, om han bara får hållas...
Citera
2023-05-30, 00:03
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Kanske dags att ta tillbaka det som är vårt
Norge tar väl en kvart att ta, sen tar vi båten över och tar vårt från öst
Sen ger vi bort Skåne till Danskarna

Inte för att jag har något emot skåningar, men det skulle vara intressant att få se danskarna hantera vissa delar av den nyanlända befolkningen i Skåne...
Citera
2023-05-30, 00:13
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
1600-talet är seklet som sätter normen för envar patriologisk svensk. Tallinn, var konungariket Sveriges tredje (3:e) största stad.

OnT: Som S:t Peter-veteraner, säger vi OK till få sta'n in lemmad med Sverige. Neva är skön, finns historia längs stränderna. Några tjusiga t-banestationer ut från city, ser det ut som Miljonprogrammet med insprängda bauta-köpcentrum m. LVMH, som kontrast. Vattenförsörjningen, behöver uppgraderas till 2000-tal.

Och då ligger Sveriges 2:a största stad i Dalarna?
Citera
2023-05-30, 00:33
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Och då ligger Sveriges 2:a största stad i Dalarna?
Större än såväl Riga som Stockholm?
Citera
2023-05-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Hur länge anser du att Romarriket fanns och var grundades det?
Nu är det lite OT men snackar vi gamla kartor så gör vi...
Det hörs på namnet var det grundades. Västrom föll ju redan på 400-talet, men Östrom höll ju ut i Konstantinopel fram till 1453, det föll faktiskt den 29 maj, och det är ju i allra högsta grad en fortsättning av Romarriket.

Sedan kan man ju prata om Tyskromerska riket, som jag kanske inte tycker är en lika naturlig fortsättning men de höll ju ut till 1800-talet.

Ur ett religiöst perspektiv är ju Moskva det Tredje Rom, efter Rom och Konstantinopel, och det har ju inte fallit än.
Citera
2023-05-30, 00:56
Medlem
Turkarna kan ju lämna Anatolien tillbaka till Grekland.
Citera
2023-05-30, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Men vilken land tillhörde marken som idag tillhör Ukraina?

Om Ukraina låg i dagens Polen på 1600-talet så måste området där dagens Ukraina ligger tillhöra något annat land på 1600-talet.

"I det som i dag är norra Ukraina grundades i slutet av 800-talet Kievriket som blev ett mäktigt furstendöme. Från 1200-talet hamnade området under först mongolisk och senare polsk och litauisk överhöghet. Från 1600-talet var det ryssar som dominerade, och 1922 blev Ukraina en del av Sovjetunionen."

https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/ukraina/aldre-historia/
Citera
2023-05-30, 01:14
Medlem
Sälj allt nedanför Dalälven till Musk, eller någon annan som är så pantad att hen köper.
Citera
2023-05-30, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Dags att återställa den svenska stormaktstiden
Karta: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Karta_%C3%B6ver_Svenska_stormaktsv%C3%A4ldet.png
Härlig gammal karta då ryzzland inte hade tillgång till östersjön överhuvudtaget.
Senast redigerad av cokeman66 2023-05-30 kl. 02:12.
Citera
2023-05-30, 04:51
Medlem
gravyyous avatar
Bäst att Putin ger oss tillbaka S:t Petersburg. Trött på att jag åker dit och det är en massa jävla ryssar överallt som tagit över. Jävla pack. Skicka hem dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in