Citat:
Ursprungligen postat av
DenlysandeJarl
Vikingarna lade även grunden till Ryssland och kallade det då "rus" som sedan blev Ryssland som ett exempel. Så pajasen Putin ska nog vara försiktig med att prata historia här då han bara skjuter sig själv i foten.
Eftersom jag är intresserad av detta själv så har jag gjort en del efterforskningar och kommit fram till att det finns lite olika teorier bakom ordet ”rus”.
En rätt etablerad teori är kopplingen till varjagerna, också kända som Rus' .Det var en grupp östnordiska vikingar som etablerade stater och handlade med regioner i östra Europa inklusive nuvarande Ryssland.
En annan teorierna om ursprunget till "Rus" är som sagt att det kommer från "Roslagen". Man menar att svenska vikingar som kom från detta område kallades "rods-" eller "roslag-" och att det småningom blev "Rus". Som jag dock tolkar det så verkar inte det finnas så mycket bevis som bekräftar det.
En tredje teori är att "Rus" kan ha härstammat från det finska namnet för Sverige, "Ruotsi", eller från den forn-nordiska termen "roðsmenn", som hänvisar till roddare eller sjöfarare.
Ytterligare en teori antyder är att namnet Rus’ har sitt ursprung från det slaviska folket själva. Den går helt enkelt ut på att man lånade det iranska ordet för "röd", (kommer inte inhåg vad det var exakt) som var liknande "Rus" för att just beskriva nordmännen på grund av deras röda hår och rödlätta hudfärg.
Med andra ord så verkar det alltså som att våra vikingaförfäder ligger bakom namnet på Putins rike på något sätt, men exakt på vilket är alltså lite oklart.