2023-05-29, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Skyll på att andra i hushållet har skrivit dvs datorn delas av flera. Då kan de inte komma med sitt skit och dra en inför skranket så lätt.

Det är min fru som är nazist, inte jag!

hahaha sucker... (gråtande barn i bakgrunden)
Citera
2023-05-29, 23:26
Medlem
Det bästa sättet att undvika att bli uthängd eller doxxad är att alltid bete sig så artigt och propert som man bara kan när man är på internet.

Som jag brukar göra.
Citera
2023-05-29, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hur bevisar man att man inte sparar en IP-adress?
Nu när Flashback lyder under svensk jurisdiktion borde den sakna klarna inom inte allt för långt.
Om myndigheterna (t.ex. Domstol i en tvist) kräver att Flashback ska lämna ut en IP-adress, så skulle jag tro att svaret är att Flashback inte loggar IP-adresser.
Självklart lämnar Flashback inte ut varken email eller IP-adresser för misstänkta småbrott som kan avslöja honungsfällan som polisen och vissa inom media själva modererar. Skulle tippa att det sker först vid misstänkt relativt allvarliga brott med kanske minimum ett års fängelse i straffskalan, eller om det kan göras utan att röja sig själva eller om det gäller lämplighet för tex politiker eller anställda inom försvaret och myndigheter.
Och vissa att mindre oberoende grupper kartlägger via bl.a. textanalys för att inte komma någonstans mer än bullshit utan värde.
Citera
2023-05-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Det bästa sättet att undvika att bli uthängd eller doxxad är att alltid bete sig så artigt och propert som man bara kan när man är på internet.

Som jag brukar göra.
Är inte snuten intresserad av att haffa haschpundare?
Citera
2023-05-29, 23:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreenMichael999
Självklart lämnar Flashback inte ut varken email eller IP-adresser för misstänkta småbrott som kan avslöja honungsfällan som polisen och vissa inom media själva modererar. Skulle tippa att det sker först vid misstänkt relativt allvarliga brott med kanske minimum ett års fängelse i straffskalan, eller om det kan göras utan att röja sig själva eller om det gäller lämplighet för tex politiker eller anställda inom försvaret och myndigheter.
Och vissa att mindre oberoende grupper kartlägger via bl.a. textanalys för att inte komma någonstans mer än bullshit utan värde.
Flashback kan inte lämna ut epostadresser, eftersom dessa är hashade.
Som jag skrev tidigare tror jag inte Flashback sparar IP-adresser annat än möjligtvis helt tillfälligt, i anti-abuse-syfte. Om man inte sparar IP-adresser så kan man inte tvingas att lämna ut några, varför den inställningen är mest hygenisk och lämnar minst utrymme för tveksamhet.
Citera
2023-05-29, 23:38
Avslutad
Citat:
Flashback kan inte lämna ut epostadresser, eftersom dessa är hashade.
Som jag skrev tidigare tror jag inte Flashback sparar IP-adresser annat än möjligtvis helt tillfälligt, i anti-abuse-syfte. Om man inte sparar IP-adresser så kan man inte tvingas att lämna ut några, varför den inställningen är mest hygenisk och lämnar minst utrymme för tveksamhet.
E-postadresser kan vara 10-minuters anonyma som raderas. IP-adresser kan vara ständigt nya VPN, falsk information kan peka åt alla möjligas håll, tredjepartscookies och annan data blockad eller stå på kontinuerlig rensning osv. Men jag vet att de ändå lämnar ut.
Senast redigerad av TheGreenMichael999 2023-05-29 kl. 23:41.
Citera
2023-05-29, 23:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Men jag vet att de gör ändå lämnar ut.
Vad betyder ens det?
Menar du att du vet att Flashback lämnar ut IP? Pic or it didnt happen…
Citera
2023-05-29, 23:47
Avslutad
Citat:
Vad betyder ens det?
Menar du att du vet att Flashback lämnar ut IP? Pic or it didnt happen…
Det kom ett extra ord i meningen som du citerade men som jag redigerade bort. Inte mycket hindrar mig att öppna tex Flashback.no och upplysa alla om vad jag vet och ser igenom.
IP är bara till för bevisning. Vid misstanke om grova brott så får du husrannsakan och din elektronik beslagtagen och överbevisad via det hållet om du blånekar. Polisen ska inte tuppa för då kan andra tuppa tillbaka.
Citera
2023-05-29, 23:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det kom ett extra ord i meningen som du citerade men som jag redigerade bort. Inte mycket hindrar mig att öppna tex Flashback.no och upplysa alla om vad jag vet och ser igenom.
IP är bara till för bevisning. Vid misstanke om grova brott så får du husrannsakan och din elektronik beslagtagen och överbevisad via det hållet om du blånekar. Polisen ska inte tuppa för då kan andra tuppa tillbaka.
Du svamlar mest och är inte direkt övertygande i ditt påstående att Flashback lämnar ut IP-adresser ens vid grova brott. Ut med språket eller håll tyst.
Citera
2023-05-30, 01:12
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Finns mycket man kan göra, både preventivt och i efterhand även om man utgår ifrån att "allt" blir offentligt eller allmänt tillgängligt, vilket är en rimlig utgångspunkt. Man kan med ganska enkla medel dramatiskt minska risken för att det man skriver säkert kan kopplas till en själv.

1. Skriv inte detaljerat om dig själv. Alls. Efter några tusen inlägg där du bara ytterst sällan säger något om dig själv kan den som lusläser dig (en AI på några sekunder) lägga ett detaljerat pussel som i sin tur kan samköras med offentliga register.

2. Använd anonyma email (typ Proton) utan koppling till dig själv och som du inte använder till något annat. Ja, detta är bökigt som fan men att folk kopplar ihop olika konton med hjälp av epost, användarnamn och lösenord är vanligt och ett ganska tungt bevis för att konton faktiskt hör ihop.

Använd heller inte arbetsgivares eller andras utrustning. De kan och har all rätt att köra keyloggers eller vad som helst i den vägen och då är du ohjälpligt fast och kan bli av med jobbet om det vill sig illa.

3. Neka i sten. Om olyckan är framme och du i något sammanhang kopplas med ett konto där det skrivits saker som du inte vill stå för (vilket är helt rimligt) så neka stenhårt från början till slut. Det är inte du. Om det inte handlar om direkta lagbrott så finns det ingen instans i samhället som kommer att "avgöra" saken. Att du erkänner för arbetsgivare, journalist, fru, släkt eller vad det nu är utgör det _enda_ sättet det hela kan bekräftas och du kan utsättas för konsekvenser på allvar.

För exempel på folk som lyckats kan vi titta på Jörgen Fogelklou.
(FB) Jörgen Fogelklou utpekad i media som medlem på Flashback
Han "avslöjades" i både vänsteraktivistmedia och i Aftonbladet. Kontot kopplades till Fogelklou genom epostaddresser (samma på flera ställen) och genom att kontot här och där gjort kommentarer om sitt privatliv som stämde med Fogelklou. Likväl sitter han fortfarande där han sitter, som gruppledare för SD i Göteborg. Ett SD som utesluter folk snabbt som ögat om det behövs. Han sitter där för att han helt enkelt bara nekade. Inga ursäkter, inga konstiga förklaringar. Han nekade. Och det finns ingen som kan slå fast att han ljuger.
Citera
2023-05-30, 01:46
Medlem
Hur kom Arselberg med trolljägarna över alla uppgifter? Outande dom sig själva?
Citera
2023-05-30, 06:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Helt ärligt, vad tycker du att forumet ska göra mer än idag?
Jag menar, vill man vara anonym så kan man ju till och börja med skapa en ny mail-adress och regga sig med den.

Och det här att folk inte skriver konstiga saker när de inte är anonyma...läs runt lite på facebook.
Där skrivs det regelmässigt saker som är betydligt värre än mycket på det här forumet och det gör folk under eget namn, så jag tror inte så många egentligen bryr sig.
Många namn och profilbilder på flashback är nog falska. När man ibland ser någon skriva något vulgärt som retar många är det ofta ingen profilbild eller någon bild på en bil eller liknande. Jag har själv ett påhittat namn på facebook. Men det finns ju folk som skrivit rasistiska saker i eget namn och åkt dit eller hur? Självklart så sparar facebook allt även om du raderar. Skulle flashback bli hackat och att ingen kan logga in mer än hackarna så kan det nog bli lite jobbigt för de som modererar , användarna tror jag ingen isåfall skulle bry sig om.
Senast redigerad av GostaWalde 2023-05-30 kl. 06:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in