2023-05-29, 21:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jämförelsen blir ju lite som att generalisera ut en viss grupp av människor.

Jag tar inget vacccin och jag står ändå på Ukrainas sida.
Lite ambivalent är du väl ändå ibland.
Jag säger inte att alla antivaxare håller på Ryssland, bara att en oproportionerlig andel är antivaxare bland dem. Och om man tar de mest extrema antivaxarna som pratar om att man sprutar in chip i folk, Så kan de säkert tro på UFO:n också.
Senast redigerad av EnCarte 2023-05-29 kl. 21:58.
Citera
2023-05-29, 21:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej fan vi måste komma på ett coolt namn såklart det har du ju rätt i. Hmm, "Operation Ukrainian Freedom" kanske?

Jag har paxat 22 juni nu iaf!!
OK. Jag säger utifrån antalet Storm Shadow de skickar och hur många jag bara gissar de har, den 15:e. För jag tror det kan bli en storm av dem då.
Citera
2023-05-29, 21:57
Medlem
DDRTVs avatar
På tiden att gränserna stänger mot Mordor, hoppas fler länder följer efter. Hela EU borde bygga mur runt ryssland. Finnland har väl startat med ett staket också.

Poland to close border for Russian, Belarusian trucks.

Polish Interior Minister Mariusz Kaminski signed an order on May 29 suspending freight traffic for Russian and Belarusian vehicles across the border with Belarus, as reported by Polish news agency PAP.

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1663271026531155986
Citera
2023-05-29, 22:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Gregg har väl märkt, som de flesta har, att Ukraina har börjat forma slagfältet för en offensiv. Själv tittar jag på att bränder ökar på den ryska sidan av fronten.

Det kan även vara så att Gregg är en nyttig idiot eller bara nyttig. Ukraina känner till de som når ut i media, så man släpper information till honom. Sanna eller osanna är beroende på situation.

Ukraina kan ex släppt information om en våroffensiv och hela tiden planerat den till sommaren. Det får ju ryssarna att vara på helspänn under våren. Och sen som alla människor, så tröttnar homo fd sovjeticus efter ett tag att vara på helspänn.

Men jag babblar bara på vad vet jag. Hur som helst antal bränder har ökat.

Ja precis! Jag instämmer i det du skriver.

Men vi får väl vänta och se vad som händer. Spännande är det onekligen.
Citera
2023-05-29, 22:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Intressant föreläsning från 17/5 av Ryssland-experten Michael Kofman ligger uppe på YT:
https://youtu.be/9HGQqPwbsyo
Han går igenom hur kriget startade, vad vi lärt oss och vad vi kan förvänta oss nu.

Några intressanta punkter:
- precis som med WWI och WWII så kommer det ta låååång tid innan vi vet vad som exakt hänt hittills*, men en del vet vi:
- det ryska anfallet startade som ett möte mellan militär och underrättelsetjänst, inte en ’combined arms operation’,
-planen var dålig, dels pga av dåliga underrättelser, dels pga hemlighetsmakeri, och den ryska militära förmågan var svag.
- Ukraina hade mycket starkare militär än 2014, bl.a. 26 (?) manöverbrigader, men trots detta var det nära ögat för Ukraina. Många politiker trodde inte på invasion, och man hade inte en enda armeenhet mellan Kyiv och gränsen.
- en viktig faktor för det ukrainska motståndet var att dess president stannade, tvärtemot sina rådgivares råd.
- efter misslyckandet med att få Ukraina att ge upp direkt så var Ryssland tvingade till ett utnötningskrig, dels pga stora ryska förluster, dels pga hårt ukrainskt motstånd. Mha HIMARS minskas de ryska övertaget i artilleri och Ryssland tappar sitt momentum i juli 2022.
- efter reträtten från Kherson gräver ryssarna ner sig, och genomför en stor mobilisering. Ukraina behöver också en paus.
- slaget om Bakhmut pågår sedan en tid, och staden växer i värde (symbolisk). Wagner har svåra förluster, men det rör sig i huvudsak fångrekryter.
- idag (17/5) står vi vid en inflektionspunkt: Ryssland har grävt ner sig, men har också offrar slagstyrka utan att vinna terräng vilket ger Ukraina goda förutsättningar pss som sommaren 2022.
- vi har två nya arméer: en ny ukrainsk armé tränad i väst, en nedgrävd rysk armé delvis nymobiliserad.
- (strategisk) förlust för Ryssland är inte samma sak som vinst för Ukraina, och dagens läge kan vara det bästa som Ukraina kommer att få!

*) ”to follow this war on social media is like watching LOTR and think it is a documentary”.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-05-29 kl. 22:35.
Citera
2023-05-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det går ut lite meddelanden nu att Zelensky sa i sitt kvällstal att datum för offensiven är bestämt nu. Jag gissar på att 22 juni drar det igång ordentligt. Kom ihåg var ni hörde det först haha.

Du är 200+ år efter.
Citera
2023-05-29, 22:17
Medlem
Eoppoyzs avatar
Vad hände med gruppen i Belgorod? Är de utdöda? Det har varit tyst om dem i flera dagar.
Citera
2023-05-29, 22:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jämförelsen blir ju lite som att generalisera ut en viss grupp av människor.

Jag tar inget vacccin och jag står ändå på Ukrainas sida.
Det står dig fritt. Poängen är inte vaccin eller inte vaccin, utan att Rysslands påverkanskampanjer har försökt påverka alla typer av frågor som kan kan försvaga och splittra väst (genom att stödja ibland rent konspiratoriska frågor, ofta helt motstridiga, för att skapa polarisering). Det är t.ex. därför som Ryssland t.ex. stödjer Trump men samtidigt även den amerikanska vänsterytterkanten. I Europa stödjer Ryssland invandringskritiska rörelser, samtidigt som man verkar för ökad invandring till Europa.
Detta har Ryssland gjort hyfsat framgångsrikt de senaste 10 åren, men i februari 2022 så kastade man allt detta ut med badvattnet, när man lyckades samla väst genom sitt idiotiska invasionsförsök riktat mot Ukraina.
Citera
2023-05-29, 22:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Vad hände med gruppen i Belgorod? Är de utdöda? Det har varit tyst om dem i flera dagar.
Det senaste jag läste var att överlevarna från gruppen (merparten enligt dom själva) drog sig tillbaka och har lovat att återkomma på annat ställe längs den långa ryska gränsen.
Citera
2023-05-29, 22:37
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det står dig fritt. Poängen är inte vaccin eller inte vaccin, utan att Rysslands påverkanskampanjer har försökt påverka alla typer av frågor som kan kan försvaga och splittra väst (genom att stödja ibland rent konspiratoriska frågor, ofta helt motstridiga, för att skapa polarisering). Det är t.ex. därför som Ryssland t.ex. stödjer Trump men samtidigt även den amerikanska vänsterytterkanten. I Europa stödjer Ryssland invandringskritiska rörelser, samtidigt som man verkar för ökad invandring till Europa.
Detta har Ryssland gjort hyfsat framgångsrikt de senaste 10 åren, men i februari 2022 så kastade man allt detta ut med badvattnet, när man lyckades samla väst genom sitt idiotiska invasionsförsök riktat mot Ukraina.

Så är det. 2020 stödde man både BLM och Qanon. Allt för att slita sönder samhällsväven.
Citera
2023-05-29, 22:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Du är 200+ år efter.
Vad i helsike!! Du gissade 22 juni en timme före mig. Ber om ursäkt alltså men såg inte det. Kan vi dela haha??
Citat:
Midsommar offensiven kanske? I och med det är den helgen.
Gillar det namnet, funkar rätt bra på engelska med. Problemet är bara att det är bundet exakt i tid. Vi får se vad som händer?
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-29 kl. 23:00.
Citera
2023-05-29, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Intressant föreläsning från 17/5 av Ryssland-experten Michael Kofman ligger uppe på YT:
https://youtu.be/9HGQqPwbsyo
Han går igenom hur kriget startade, vad vi lärt oss och vad vi kan förvänta oss nu.

Några intressanta punkter:
- precis som med WWI och WWII så kommer det ta låååång tid innan vi vet vad som exakt hänt hittills*, men en del vet vi:
- det ryska anfallet startade som ett möte mellan militär och underrättelsetjänst, inte en ’combined arms operation’,
-planen var dålig, dels pga av dåliga underrättelser, dels pga hemlighetsmakeri, och den ryska militära förmågan var svag.
- Ukraina hade mycket starkare militär än 2014, bl.a. 26 (?) manöverbrigader, men trots detta var det nära ögat för Ukraina. Många politiker trodde inte på invasion, och man hade inte en enda armeenhet mellan Kyiv och gränsen.
- en viktig faktor för det ukrainska motståndet var att dess president stannade, tvärtemot sina rådgivares råd.
- efter misslyckandet med att få Ukraina att ge upp direkt så var Ryssland tvingade till ett utnötningskrig, dels pga stora ryska förluster, dels pga hårt ukrainskt motstånd. Mha HIMARS minskas de ryska övertaget i artilleri och Ryssland tappar sitt momentum i juli 2022.
- efter reträtten från Kherson gräver ryssarna ner sig, och genomför en stor mobilisering. Ukraina behöver också en paus.
- slaget om Bakhmut pågår sedan en tid, och staden växer i värde (symbolisk). Wagner har svåra förluster, men det rör sig i huvudsak fångrekryter.
- idag (17/5) står vi vid en inflektionspunkt: Ryssland har grävt ner sig, men har också offrar slagstyrka utan att vinna terräng vilket ger Ukraina goda förutsättningar pss som sommaren 2022.
- vi har två nya arméer: en ny ukrainsk armé tränad i väst, en nedgrävd rysk armé delvis nymobiliserad.
- (strategisk) förlust för Ryssland är inte samma sak som vinst för Ukraina, och dagens läge kan vara det bästa som Ukraina kommer att få!

*) ”to follow this war on social media is like watching LOTR and think it is a documentary”.

Dagens läge, menade han det bästa att slå tillbaka från eller det bästa att försöka förhandla från? Eller bara läge rent allmänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in