2023-05-28, 18:16
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vilken okunnig kommentar, klart statistik visar sanningen. Hur man tolkar den kan förstås skilja sig, men det är sanning.
Viss statistik är väldigt enkel att tolka och utvärdera, som vem som orsakar olyckor.

Du förstår inte hur man kan manipulera statistik, sker hela tiden för att lura folk.
Citera
2023-05-28, 21:17
Medlem
Citat:
Vilken okunnig kommentar, klart statistik visar sanningen. Hur man tolkar den kan förstås skilja sig, men det är sanning.
Viss statistik är väldigt enkel att tolka och utvärdera, som vem som orsakar olyckor.
Du har inte läst statiskt va...?
Skåda en klassisk lärobok i ämnet:

https://libris.kb.se/bib/10492602
Citera
2023-05-28, 21:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Om man mäter absoluta tal så är det just det, Klart man kan vinkla och få ett resultat som passar en viss frågeställning. Men en så enkel sak som att kontrollera vilka som orsakar flest olyckor i trafiken med väldigt få variabler, den är svår att vinkla. Det är dessutom lätt att kontrollera med hjälp av de data som finns och det finns inte nån seriös som påstår att det faktum att män orsakar fler olyckor i trafiken är vinkling av statistik. Det är bara killgissande män på sociala media som påstår det, alltid utan några andra belägg än att man kan ljuga med statistik eller ett konstaterande att det är så utan vidare förklaring.
Citera
2023-05-28, 21:41
Medlem
Citat:
Om man mäter absoluta tal så är det just det, Klart man kan vinkla och få ett resultat som passar en viss frågeställning. Men en så enkel sak som att kontrollera vilka som orsakar flest olyckor i trafiken med väldigt få variabler, den är svår att vinkla. Det är dessutom lätt att kontrollera med hjälp av de data som finns och det finns inte nån seriös som påstår att det faktum att män orsakar fler olyckor i trafiken är vinkling av statistik. Det är bara killgissande män på sociala media som påstår det, alltid utan några andra belägg än att man kan ljuga med statistik eller ett konstaterande att det är så utan vidare förklaring.
Skåda en klassiker inom genren:
Citera
2023-05-28, 22:08
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är fan i mig inte "norm" bland hojåkare att köra med helljuset på för att öka sin synlighet. Även en MC med mindre reflektorer än en bil stör jävligt mycket när man möter en sådan som har helljus på. Ja, jag kör MC också.

Varför tror du att mötande bilar blinkar med helljuset? Kan det vara för att det bländar ... ?

Övriga punkter håller jag helt med om.

Å andra sidan är det ju lagligt med varselljus + halvljus på mc, så jag ser inte riktigt problemet med att köra med helljuset på vid fullt dagsljus.
Citera
2023-05-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du förstår inte hur man kan manipulera statistik, sker hela tiden för att lura folk.

Citat:

Har ni andra uppgifter får ni gärna redovisa dem?
Dvs något mer än "så är det" och "det vet väl alla"...
Citera
2023-05-29, 06:25
Moderator
Citat:
Skåda en klassiker inom genren:
Nu var det inte böcker vi diskuterade, men som föregående, har du några uppgifter som faktiskt tyder på att det inte är så som statistiken säger så fram med dem, tills dess så utgår jag från att du bara tjafsar för att du tycker det är skoj.
Citera
2023-05-29, 06:38
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Folk som svänger utan att blinka. Otroligt irriterande.

Folk som svänger utan att titta.
(Oftast på eftermiddagen när folk e trötta.)

Folk kom kör för fort där de inte passar.

Folk som blir irriterande när dom själva är som som gjort fel, och t.om ska försöka läxa upp.

Folk som blir arga och ballar ur och sen gör någon CP manöver och kör skitfort, helst utanför en skola elr liknande.

Folk som inte visar hänsyn vid övergångsställen.

Dom som kör om när någon saktar ner på landsväg och vill göra vänstersväng.

Folk som bara tittar rakt fram och inte har koll, oftast kvinnor med stel nacke och lockigt hår.

Knarkare som kör mot rött raki igenom korsningar och tror att dom e smooth faste egentligen så gör alla andra anpassningar utan att dom märker.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2023-05-29 kl. 06:40.
Citera
2023-05-29, 12:12
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Å andra sidan är det ju lagligt med varselljus + halvljus på mc, så jag ser inte riktigt problemet med att köra med helljuset på vid fullt dagsljus.

Det är väl ganska enkelt. Halvljus bländar inte. Varselljus bländar inte. Halvljus + varselljus bländar inte. Helljus bländar. Det finns liksom en anledning till att man på MC och bil inte får ha på helljuset när man möter ett annat fordon.
Citera
2023-05-29, 13:42
Medlem
Personer som parkerar i cykelbanan/cykelfält. Förtjänar att att skjutas på plats.
Citera
2023-05-29, 18:16
Medlem
1. Idioter som blinkar vänster i rondeller (finns en hel tråd om det men tål att upprepas)
2. Idioter som ligger lagom bakom en snigel i trafiken, dvs Bil 1 kör långsamt, Bil 2 ligger så pass nära Bil 1 att man inte kan köra om först bil 2 sen bil 1, utan måste vänta tills jag kan köra om båda.... om du kör nära en långsam bil framför dig och inte skapar en omkörningslucka mellan er, FUCK YOU, jag hoppas du kör in i ett träd!
3. De som kör lite för fort, typ 105-110 på en 100 väg och inte vill släppa förbi mig och ökar till typ 110-120 när jag försöker köra om, de är fan livsfarliga.
4. Folk som blinkar när de inte behöver blinka. Detta är bara tiltande. Man kommer till en T korsning och hen framför mig lägger sig i vänsterfilen där man ENBART får/kan köra vänster, finns ingen väg framåt och till höger går det inte heller på grund av filens design. OCH trots det blinkar de vänster. NO SHIT SHERLOCK, jag blir bara irriterad av detta även om det är något väldigt litet.
Senast redigerad av Xade 2023-05-29 kl. 18:18.
Citera
2023-05-30, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
1. Idioter som blinkar vänster i rondeller (finns en hel tråd om det men tål att upprepas)
2. Idioter som ligger lagom bakom en snigel i trafiken, dvs Bil 1 kör långsamt, Bil 2 ligger så pass nära Bil 1 att man inte kan köra om först bil 2 sen bil 1, utan måste vänta tills jag kan köra om båda.... om du kör nära en långsam bil framför dig och inte skapar en omkörningslucka mellan er, FUCK YOU, jag hoppas du kör in i ett träd!
3. De som kör lite för fort, typ 105-110 på en 100 väg och inte vill släppa förbi mig och ökar till typ 110-120 när jag försöker köra om, de är fan livsfarliga.
4. Folk som blinkar när de inte behöver blinka. Detta är bara tiltande. Man kommer till en T korsning och hen framför mig lägger sig i vänsterfilen där man ENBART får/kan köra vänster, finns ingen väg framåt och till höger går det inte heller på grund av filens design. OCH trots det blinkar de vänster. NO SHIT SHERLOCK, jag blir bara irriterad av detta även om det är något väldigt litet.

Du behöver antingen få hjälp för dina vanföreställningar eller gå om körskolan…. Om du inte är kapabel att hantera helt normala och lagliga företeelser i trafiken….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in