2023-05-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Bara spoilers här: (Första roliga avsnittet trots uppenbara varningssignaler även här)
Jag håller med dig om att vissa saker i Arvids beteenden visar att han är tanke-styrd snarare än känslostyrd och att han verkar ha förmågan att manipulera andra. Dock så tycker jag att du drar för snabba slutsatser om vad hans drivkrafter är: där du ser red flags och psykisk misshandel ser jag en kille som vill optimera sitt liv och är ute efter en bra tjej och ett bra förhållande. Lite styltigt och egotrippat men ändå med goda intentioner. Och i Ida så ser han potential och då blir han rädd och osäker och då börjar han testa henne och nämna sina ex. Jag håller dock med dig om att han kommer att gå längre och längre om Ida inte gränsar honom. Och jag håller med om att Ida är skitsnygg och värsta pinglan! Att dom andra tjejerna var avvaktande mot henne berodde ju på att hon var överst i hierarkin utseendemässigt.
Samma med Carro och Agust - där du ser psykisk misshandel ser jag en tjej med lågt självförtroende och dåliga erfarenheter av män. Som gärna vill bli bortsvept i en perfect match men som sitter fast i egna mentala låsningar. Hon kan enbart se sig själv som ett offer och inte som en person som faktiskt också är jävligt elak ibland, vilket omöjliggör utveckling. Hon har många önskningar i relation till en framtida man men inte så mycket att ge (pga låsningar). Hon vill väl med det blir fel. Allt behöver inte vara psykisk misshandel. Allt är inte svartvitt! Det du skriver om Lina och Alex stämmer däremot. Usch, det är inte kul att se.
Citera
2023-05-29, 15:45
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellis08
Ja, precis, hon verkar älska kameramannen! Det var ju faktiskt intimt, hon drog av sig tröjan som i en klassisk filmscen och vadade ut i vattnet. Och sen blir hon filmad voyeristiskt när hon klär på sig igen och brösten skymtar. Klippt med att hon sitter och lättar sitt hjärta till kameramannen och gråter. Hmm…tänker man. Hur het var kameramannen tänker man. Var han kanske lite lagom stöddig och passivt aggressiv så att Carro attraherades?
Jag vet inte om jag är så objektiv gällande Arvid och Ida för jag dricker typ inte alkohol. Kanske nån gång i halvåret. Men jag har också varit kvinna trettioplus i Stockholm och vet hur jämnåriga kvinnor som festar mycket brukar vara - törstiga.

Ja det kan ju hända att Arvid verkligen blev oroad och illa berörd för han förstår farorna med alkohol. Sen tycker jag det var ett obehagligt ordval, "avsmak". Som om Ida måste vara så perfekt.
Citera
2023-05-29, 15:53
Avslutad
Citat:
Mja, det är möjligt att det är så som du skriver. Men Ida HAR ju redan från programmets början profilerat sig som en kul tjej som gillar att slå klackarna i taket, minns dom tidiga klippen där hon dansade på gatan med en killkompis tex. Inget fel med det, men JAG skulle se det som ett hinder i ett fortsatt dejtande om min partner hade ett alter ego som fest-personlighet och skröt om att kunna shotta typ samtidigt som han närmade sig 40. Det är inte sexigt eller attraktivt, helt enkelt. Jag är för övrigt ingen nykterist, jag är inte så intresserad bara. Men kanske gör det att jag har vissa glasögon på mig. Jag håller för övrigt med dig i dina reflektioner om att Arvid är manipulativ. Det kom fram när han började prata om sina ex.
Jag är 40 cirka. Kan säga att typ alla andra gifta par när man går på middagar osv eller konferenser antingen är på Idas nivå eller (ofta) mer salongsberusade. Det är helt vanliga Svenssons, dom flesta högutbildade och bor i villa. Om Ida är alkoholist för att hon är en glad singeltjej som blir salongsberusad så är hela Sverige alkoholister förutom oss som knappt dricker överhuvudtaget. Det är lite sexistiskt det här med att det för kvinnor inte får märkas överhuvudtaget att dom druckit, titta på hur män dricker öl på fotbollsmatcher och pubar osv. Eller konferenser. Att Ida enligt Arvid sagt (möjligt att han ljuger eller överdriver) att hon har ett ego är inget som märktes i programmet, dom har ju självklart gjort en så effektfull klippning som möjligt och hon pratar ju sådär även när hon är nykter, det var i princip ingen skillnad förutom en liiiten släpighet på rösten, men det är inte konstigt eller tecken på alkoholism. Däremot, Carro som sitter och dricker helt ensam eller väljer att dricka framför att lära känna sin nye make i programmet som hon själv sökt till, det tycker jag är mer problematiskt. Jag har sett Carro dricka i varje avsnitt, i ensamhet, helt sunkig, i dålig stämning osv. Ida enbart för att fira på SPA:t och nu när det verkligen var fest. Jag vet riktigt obehagliga män som dricker betydligt mer än sina fruar som håller på sådär när det är fest, det är för att kontrollera och förstöra deras kväll, samt för att få andra att se ner på dom…
Citera
2023-05-29, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ja det kan ju hända att Arvid verkligen blev oroad och illa berörd för han förstår farorna med alkohol. Sen tycker jag det var ett obehagligt ordval, "avsmak". Som om Ida måste vara så perfekt.

Han beter sig sjukt obehagligt!! Han ska inte sitta där och snacka om avsmak och oattraktivt så som han beter sig! Tror många som tittar känner avsmak inför honom och hans ”jag sov hos min ungdomskärlek och öppnade mitt hjärta”. Bland annat..!
Citera
2023-05-29, 15:58
Avslutad
Citat:
Jag håller med dig om att vissa saker i Arvids beteenden visar att han är tanke-styrd snarare än känslostyrd och att han verkar ha förmågan att manipulera andra. Dock så tycker jag att du drar för snabba slutsatser om vad hans drivkrafter är: där du ser red flags och psykisk misshandel ser jag en kille som vill optimera sitt liv och är ute efter en bra tjej och ett bra förhållande. Lite styltigt och egotrippat men ändå med goda intentioner. Och i Ida så ser han potential och då blir han rädd och osäker och då börjar han testa henne och nämna sina ex. Jag håller dock med dig om att han kommer att gå längre och längre om Ida inte gränsar honom. Och jag håller med om att Ida är skitsnygg och värsta pinglan! Att dom andra tjejerna var avvaktande mot henne berodde ju på att hon var överst i hierarkin utseendemässigt.
Samma med Carro och Agust - där du ser psykisk misshandel ser jag en tjej med lågt självförtroende och dåliga erfarenheter av män. Som gärna vill bli bortsvept i en perfect match men som sitter fast i egna mentala låsningar. Hon kan enbart se sig själv som ett offer och inte som en person som faktiskt också är jävligt elak ibland, vilket omöjliggör utveckling. Hon har många önskningar i relation till en framtida man men inte så mycket att ge (pga låsningar). Hon vill väl med det blir fel. Allt behöver inte vara psykisk misshandel. Allt är inte svartvitt! Det du skriver om Lina och Alex stämmer däremot. Usch, det är inte kul att se.

Jag vet att allt inte är psykisk misshandel och svartvitt. Mycket väl. Men det Arvid sysslar med är inte så oskyldigt som du tror. Psykisk misshandel är dessutom vanligt och inget mytomspunnet fenomen som bara händer i noveller eller artiklar i Aftonbladet om andra, det är ett ganska stort problem och folk har generellt för lite kunskap om det.
Citera
2023-05-29, 16:00
Medlem
Citat:
Precis, han känns som en kille som är ute efter perfektion och optimering, som jag skrev innan. Och det finns ju ingen tjej som lever upp till det. Där känns Agust, Fredrik och Alex betydligt mer öppna.
Citera
2023-05-29, 16:12
Medlem
Citat:
Jag håller med om att detta var cringe, varför hade Arvid ett behov av att lägga ut texten om sina ex? Att dom är såååå bra vänner fortfarande och sover med varandra och att det inte finns NÅN laddning? Hmm…jag tänker att han antingen försöker positionera sig som overdog över Ida, visa att han är erfaren och eftertraktad och att han vill ha Ida mindre än vad hon vill ha honom, i alla fall har många möjligheter öppna. Eller så är han bara väldigt, väldigt naiv. Dom flesta fruar säger no-no till att sova med ex Arvid!

Ja, man kan tolka det som ett sätt att straffa Ida på, att hon klarat radiotystnaden och att vara ifrån honom. Han hade nog väntat sig att hon skulle ha legat på och smsat och ringt honom och inte mött upp, så skinande vacker och glad och utvilad. Så han bestämde sig för att trycka till henne ordentligt, inte bara med ett ex, utan börjar babbla på om
Så otroligt barnsligt, omoget beteende. Och detta att han diskuterar sitt kärleksliv med Ida med alla dessa ex, så gränslöst och respektlöst av honom. Han beter sig väldigt illa, som en mansgris.
Citera
2023-05-29, 16:13
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Jag tror du kan ha rätt i det. Det är möjligt att Arvid försökte göra Ida svartsjuk och att han ville förminska henne - i alla fall var sättet han la fram det ganska okänsligt. Jag tänkte nog det var oskuldfullt men så har jag också varit naiv. Sen sa han ju hur kär han var i Ida men det är kanske sant att det finns en varningssignal i hans beteende.

Om det inte var uppenbart nog i det(till större delen påhittade) han berättade att hans intention var att få henne att må dåligt, så bör den efterföljande duping delighten vid 4:17 undanröja alla tvivel för dig. Som hämtad ur en instruktionsvideo om psykisk misshandel
Senast redigerad av kulturstrateg 2023-05-29 kl. 16:25.
Citera
2023-05-29, 16:13
Medlem
Spider-Girls avatar
Utan att spoila något av handlingen i dagens avsnitt verkar både Lina och Arvid närmast besatta av att skapa otrygghet och osäkerhet i sina relationer, allt för att ha övertaget och behålla "spänningen". Återkommer med mer detaljerade resonemang när tidsgränsen för spoilers gått (21 ikväll) så jag slipper sätta spoilertaggar.
Citera
2023-05-29, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Men nej, alltså visst är svartsjuka hemskt, liksom kontrollerande beteende, det är precis därför jag reagerat på både Lina, Carro och Fredrik tidigare. Men det hade inte varit osunt svartsjukt att dumpa Arvid där och då. Hon hade inte behövt bli ”dramatisk” och svartsjuk, tvärtom skitbra att hon inte blir det, men det var inte ok. Det är skillnad på att vara vän och vara vän med sina ex. Till exempel att inte vara fiender och att ingen har behövt blockera den andra från sitt liv tyder väl på att man inte haft en destruktiv relation. Att man kan hälsa om man ser varandra osv. Men att vara ”vän” så pass att det är dessa två kvinnor Arvid väljer att åka och dela säng med och öppna sig emotionellt för när han och Ida har lite egentid, det är en helt annan sak. Det definierar jag som emotionell otrohet och psykisk misshandel, han smetar verkligen det i hennes ansikte på ett utstuderat sätt. Den ena presenterar han som sin ”ungdomskärlek” (för i helvete), den andra är bara nån brud han dejtat några månader innan programmet. Han sökte föregående år också men fick hoppa av för att han började dejta nån ny och TJEJEN tvingade honom välja. Han dejtade alltså seriöst någon medans han var i antagningsprocessen till programmet. Och nu är dom ”vänner” och nån han åker och sover med och hänger ut Ida inför så fort han ska ha ”egentid och utrymme”. Detta min vän, är ”triangulering”, Google it, och det är en STOR röd flagga. Inte bara flagga, det betyder ”Dumpa Nu”. Man behöver fortfarande inte bli svartsjuk och må dåligt av det, bara se vad det är den andra personen sysslar med.

Jag börjar fundera på om det ens fanns några ex. Eller om han bara hittar på det. Bara för att tvåla till henne lite. Inget fel att vara kompis med ex, men lite udda är det om det är sååå nära. Har man barn ihop så är det väl jättebra om man kan umgås. Men sova ihop med exet? Om det nu ens har hänt…
Har det hänt så är det väl bättre att hålla käft om det.
Sen angående Idas alkoholkonsumtion, alltså kom igen! Gnälla över några shots? Lite dans? Jävla torrboll.
Tänk om han gift sig med mig. Då hade det svepts groggar och sen hade jag organiserat ihop ett gang-bang med resten av deltagarna. Nädå, skoja bara. Lite.

Men Ida vill jag bara hoppa in i tv:n och slita därifrån. Jag vill skrika åt henne att springa ifrån honom så fort hon bara orkar. Hon kommer få ett helvete med den mannen. Det är precis sådär misshandel börjar, små pikar, (ibland bara nån liten subtil grej, nåt man ska ändra på.) saker som skapar osäkerhet. Varvat med komplimanger och kärlekshandlingar. Svinbra sex. Man blir bara mer och mer fast, sen är det ett helvete att ta sig därifrån.
Citera
2023-05-29, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Om det inte var uppenbart nog i det(till större delen påhittade) han berättade att hans intention var att få henne att må dåligt, så bör den efterföljande duping delighten vid 4:17 undanröja alla tvivel för dig. Som hämtad ur en instruktionsvideo om psykisk misshandel

Just när det gäller att läsa manipulation tycker jag du har ett skarpt öga. Håller inte alls med om att Agust skulle se för dålig ut för att söka programmet däremot, eller dina tokiga ansiktsanslyser. Är det för att du är manipulativ själv du är bra på att läsa det? Eller är du bara fascinerad av mörka personlighetsdrag?
Citera
2023-05-29, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag börjar fundera på om det ens fanns några ex. Eller om han bara hittar på det. Bara för att tvåla till henne lite. Inget fel att vara kompis med ex, men lite udda är det om det är sååå nära. Har man barn ihop så är det väl jättebra om man kan umgås. Men sova ihop med exet? Om det nu ens har hänt…
Har det hänt så är det väl bättre att hålla käft om det.
Sen angående Idas alkoholkonsumtion, alltså kom igen! Gnälla över några shots? Lite dans? Jävla torrboll.
Tänk om han gift sig med mig. Då hade det svepts groggar och sen hade jag organiserat ihop ett gang-bang med resten av deltagarna. Nädå, skoja bara. Lite.

Men Ida vill jag bara hoppa in i tv:n och slita därifrån. Jag vill skrika åt henne att springa ifrån honom så fort hon bara orkar. Hon kommer få ett helvete med den mannen. Det är precis sådär misshandel börjar, små pikar, (ibland bara nån liten subtil grej, nåt man ska ändra på.) saker som skapar osäkerhet. Varvat med komplimanger och kärlekshandlingar. Svinbra sex. Man blir bara mer och mer fast, sen är det ett helvete att ta sig därifrån.

Det är ju det jag säger. Folk har en tendens med good world bias och att tro att det är överdrivet att prata om misshandel och mörka personlighetsdrag, men det är inte så himla dramatiskt, som i en film med nån ond karaktär bland superhjältar, det handlar om vanliga människor mitt ibland oss. Alla känner eller känner till flera offer och även förövare, vare sig man är medveten om det eller ej.

Håller även med om att folk som har barn med sina ex gör rätt i att vara vänner för barnens skull! Men som sagt har Arvid inga barn. Tycker också det låter möjligt att han bara drog till med det, liksom det är utstuderat att han kommer i uniform. Det är inte bara Ida som tycker det är tjusigt, uniformer är sexigt för både män och kvinnor, iallafall en viss typ av uniformer man ofta sett på film tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in