Citat:
Ursprungligen postat av
attack-titan
Jag tänker att den approachen du beskrev nyss (med polishandräckning etc.) måste vara ganska så påfrestande & kännas som en kränkning för din mor, oavsett hur sjuk hon är? Hade du velat att någon behandlade dig så respektlöst om du hade en psykisk sjukdom?
Jag säger inte att din mor är frisk eller att du det beskrev är normalt, men samtidigt så har vi bara hört din version av historien och det är lätt att det blir feltolkningar och mycket känslor inblandade när det är anhöriga med i bilden. Oavsett så beklagar jag att din mor lider av en psykisk sjukdom.
F.ö. finns det alternativa sätt att behandla psykisk sjukdom och alternativa förklaringsmodeller till varför en person beter sig som han eller hon gör. Det var dessa behandlingsmetoder jag lite diskret ville pålysa, men det verkar som att det flög över ditt huvud... än en gång, beklagar situationen.
Nä det känns alldeles säkert skit att bli behandlad så. Men meningen med ÖPT är att du ska få leva ett så bra liv som möjligt och SLIPPA allt det du tar upp. Det du beskriver blir alltid konsekvensen om man inte tar sina antipsykotiska läkemedel, då man till slut gör de tokigaste saker du nästan inte kan tänka dig. Det är inte bara läkemedel som erbjuds dessa personer heller, det ingår i princip alltid dagverksamhet flera gånger i veckan, stödpersoner, handlingsplaner du själv är med att utforma för att du ska veta vad ditt friska jag tycker att du ska göra när du blir dålig, mm.