2023-05-23, 23:19
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venusinfurs420
Förutom att många kända band från 70-talet dog ut så tycker jag fortfarande att 80-talet är unikt. Inte för töntiga band som Duran Duran eller de usla glam metal banden och 80-tals hårdrocken. Utan för den nya experimentella stilen med elektronisk musik och synthar samt Post Punk, New Wave och Industriella ljud. Enligt mig är 1980-talet både riktigt bra men också väldigt dåligt och ibland hamnar den bra musiken i skuggan för den extremt kommersiella skitmusiken som gjordes.

Där håller jag med dig. Jag kan uppskatta band som t.ex Talking Heads, även hardcore punk som ju hade sin peak just då. Men det som många tänker på när man säger "80-tals rock", dvs Whitesnake, Poison, NWOBHM och dylikt, är ju bara skit.

Jag diggar dock som sagt Blizzard of Ozz. Men men, Ozzy är ju Ozzy.
Citera
2023-05-24, 09:29
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Förutom att många kända band från 70-talet dog ut så tycker jag fortfarande att 80-talet är unikt. Inte för töntiga band som Duran Duran eller de usla glam metal banden och 80-tals hårdrocken. Utan för den nya experimentella stilen med elektronisk musik och synthar samt Post Punk, New Wave och Industriella ljud. Enligt mig är 1980-talet både riktigt bra men också väldigt dåligt och ibland hamnar den bra musiken i skuggan för den extremt kommersiella skitmusiken som gjordes.

Se där. Åtminstone en till person förutom mig som har koll. Ja, perioden omkring 78-82 var helt oslagbar. Punkens tomtebloss hade brunnit ut, men många av de inblandade gick vidare och sökte nya vägar. Tog intryck från andra stilar som funk, dub, jazz och elektronmusik och skapade dittills ohörda musikhybrider. Låt de oinvigda ha sin pudelrock och kommersiella syntpop i fred. Vet som vet, vi vet vad åttiotalet egentligen handlade om.
Citera
2023-05-27, 01:12
Medlem
Bucks Fizz...The Land Of Make Believe är en av åttiotalets bästa singlar.

En möjligtvis mindre kontroversiell åsikt är att Japan´s album "Tin Drum" borde paketeras i åttio lager bomull för att därefter skickas ut i rymden som ett bevis för hur långt mänskligheten kunde utvecklas innan AI tog över.

David Sylvian är en gud och singeln "Ghosts" är det bästa som mänskligheten varit mäktig att producera.

Jag är stolt över att jag hade möjligheten att lyssna.
Citera
2023-05-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Black Sabbath är det enda bandet som det inte finns något illa att säga om.

Jag gillar egentligen dem också i rätt hög grad, fast jag sågade dem för att provocera dig, men tycker du faktiskt materialet är jämstarkt. Är Never Say Die enligt dig jämstarkt med SBS eller Sabotage?
Citera
2023-05-27, 11:55
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Jag gillar egentligen dem också i rätt hög grad, fast jag sågade dem för att provocera dig, men tycker du faktiskt materialet är jämstarkt. Är Never Say Die enligt dig jämstarkt med SBS eller Sabotage?

Provokation är fjantigt.

Men nej, Never Say Die är inte jämnstark med de tidigare, men den är inte heller dålig. Kan fortfarande sätta på Never Say Die och njuta av den.
Citera
2023-05-28, 12:46
Medlem
Facades avatar
Kanske inte super kontroversiellt men helvete vad System of a Down är kassa.
De verkar tyvärr sedan en tid tillbaka fått ett rejält uppsving i popularitet och jag dör fan inombords varje gång man ser eller hör något med det fullständigt usla bandet…
Citera
2023-05-28, 16:29
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Kanske inte super kontroversiellt men helvete vad System of a Down är kassa.
De verkar tyvärr sedan en tid tillbaka fått ett rejält uppsving i popularitet och jag dör fan inombords varje gång man ser eller hör något med det fullständigt usla bandet…

Skulle inte direkt kalla de usla, men överskattade ja.
Citera
2023-05-28, 16:38
Avslutad
Citat:
Tycker Zeppelin är överskattade och Purple blev sellouts redan 73-74.

Går inte säga emot.

Citat:
Nejnej, det är Sabbath som rockar fett av alla dessa.

Allt efter Sabotage är ju dock skittråkigt och blaha och endast fem plattor blir man ju tyvärr lite trött på med åren hur bra dom än är.

Citat:
Provokation är fjantigt.

Intressant uttalande av nån som med jämna mellanrum går in i Grateful dead-tråden och säger att dom suger.
Citera
2023-05-28, 16:44
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Allt efter Sabotage är ju dock skittråkigt och blaha och endast fem plattor blir man ju tyvärr lite trött på med åren hur bra dom än är.

Nja Sabbaths musik är som whiskey, det blir godare med tiden!

Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Intressant uttalande av nån som med jämna mellanrum går in i Grateful dead-tråden och säger att dom suger.

Det är inte provokation, det är faktum.
Citera
2023-05-28, 16:59
Avslutad
Citat:
Nja Sabbaths musik är som whiskey, det blir godare med tiden!

Dom där första fem plattorna blir absolut inte sämre med åren iaf, det får jag säga. Plockar fram dom oftare än Zeppelin nuförtiden. Deep purple är väl nånstans mittemellan.

Citat:

Det är inte provokation, det är faktum.

Om vi nu för sakens skull låtsas att det stämmer, så är att gå in i nämnd tråd och säga det en handling i provokationens tecken snarare än upplysningens.
Citera
2023-05-28, 17:43
Medlem
Facades avatar
Citat:
Skulle inte direkt kalla de usla, men överskattade ja.

Säkert duktiga musiker men det låter förkastligt.
Citera
2023-05-28, 19:33
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Se där. Åtminstone en till person förutom mig som har koll. Ja, perioden omkring 78-82 var helt oslagbar. Punkens tomtebloss hade brunnit ut, men många av de inblandade gick vidare och sökte nya vägar. Tog intryck från andra stilar som funk, dub, jazz och elektronmusik och skapade dittills ohörda musikhybrider. Låt de oinvigda ha sin pudelrock och kommersiella syntpop i fred. Vet som vet, vi vet vad åttiotalet egentligen handlade om.
Det är väl inte särskilt kontroversiellt? 80-talet är det bästa musikdecenniet. Men jag tycker att det blev ännu bättre från och med den eran. För att nämna en handfull band (post 78-82) som gör 80-talet till det bästa musikdecenniet:
The Chameleons
The Wild Swans
The Icicle Works
The Big Gun
The Pogues
The Smiths
The Housemartins
The Corn Dollies
The June Brides
The Brilliant Corners
The Flatmates
The Railway Children
The Jazz Butcher
The Farmer's Boys
The Laughing Apple
The Blue Bells
The Pale Fountains
Mighty Mighty
R.E.M
Aztec Camera
Translator
Hüsker Dü
Happydeadmen
James Dean Driving Experience
Violent Femmes
Little Nemo
Bad Brains
1919
New Order (som förvisso, tillsammans med ett par andra band, även var aktiva under 78-82 men släppte mycket material efter 1982).
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-05-28 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in