2023-05-28, 02:04
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theconsul
Ah ok, på det viset.
Jag tolkar det nog inte likadant. Ena inläggsskrivaren kanske vet att MGM har utländskt ursprung. Medan ZeniasBitch råkar veta att MGM har utländskt ursprung men att denne inte har någon av de etniciteter som beskrivs (men sedan vet inte ZeniasBitch så mycket mer).
Jag ser inte riktigt motsägelsen.

Om ZeniasBitch känner till vilken etnicitet GM hade anser jag att denne borde meddela detta.Det verkar uppenbart att ZeniasBitch vet vilken etnicitet som GM har, då denna med emfas nämner ett antal etniciteter som GM inte har.

För att kunna känna till detta borde rimligtvis ZeniasBitch veta vilken etnicitet GM har
Citera
2023-05-28, 02:09
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Lite dumt av BO att fråga främlingar om de vill köpa droger och sen misshandla dem, också.

Jag missförstod nog texten (trött).
Jag kan bara hålla med dig om att det verkar som om BO närmast hade sig själv att skylla.
Det hjälper dock inte GM, då det blir orimligt att hävda nödvärnsrätten efter det han lämnat platsen, beväpnat sig med en kniv för att sedan döda BO med ett antal knivhugg i magen.

Man behöver inte vara Ann Linde för att begripa de sannolika konsekvenserna av ett sådant agerande.
Citera
2023-05-28, 02:51
Medlem
Låt säga att BO först misshandlade MGM och sedan sa något i stil med "din jävla hora jag ska spöa sönder dig exakt varje jävla gång jag jag ser dig i framtiden, du är min bitch för all framtid".
Om MGM efter detta går och hämtar kniv och knivhugger ihjäl BO, kan det inte ses som självförsvar under ett överhängande hot, eventuellt dråp då han fortfarande handlar i affekt och inte genomplanerat överlagt?
Citera
2023-05-28, 03:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Guiness1975
Jag bor i Sjöstan sen 13 år tillbaka, och kan bekräfta att det är ett oerhört lugnt område där de flesta sköter sig, bägge mina barn 12 och 14 går i Sjöstadsskolan och i jämförelse med andra delar av stan är det lugnt.
Däremot finns det klickar av gäng som kommer till Sjöstan och gör dumheter, såsom droghandel och annat, men de är vanligen inte boende här.

Jag kan bekräfta identiteten på BO dvs JL.
GM går i Ekliden och bor i Nacka, och är känd sedan tidigare av Polis.

Oerhört lugnt är ditt perspektiv som medelålders man, personer i dina barns åldrar skulle nog inte säga likadant.
Hammarby Sjöstad har alltid gett ett ganska sjaskigt intryck med Fryshuset och vad det medför. Det är ingen slump att mordet på Einar skedde där och nu det här + en hel del annat.
Senast redigerad av BWisser 2023-05-28 kl. 03:30.
Citera
2023-05-28, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Det är redan olagligt att bära kniv. Folk bryr sig inte. Som sagt, fokusera på de faktiska problemen (folket som knivhugger/mördar). Inte att folk bär kniv. Vi har tillräckligt stränga vapenlagar i det här landet som det är.

Varför bär personer kniv? För att de har redan när de tar den på sig vet att de kommer använda den om de själva tycker att de behöver. Eller är du scout?
Citera
2023-05-28, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Tror inte att det handlar om det utan om närheten till fryshuset där många ungdomar hänger.

Tro inte om du inte har koll på området. Ungarna på Frysen är inte knarkköpare som drar dealare till sjöstan. Då skulle dom väl köpa i sina egna orter. Det finns langare i sjöstan och folk som bor i sjöstan som säljer för att det finns en efterfrågan hos dom som bor där.
Citera
2023-05-28, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja, kan nog röra sig om dråp då.

Om gärningsmannen gick därifrån och sedan kommer tillbaka med kniv rubriseras det som mord.
Citera
2023-05-28, 05:45
Medlem
Citat:
Jag läste inlägget som att GM [personen som senare högg ihjäl BO, tolkar jag det som] var den som först blev misshandlad. Därefter kom GM tillbaka och ville väl hämnas eller upprätta sin heder, och hög ihjäl BO.

Möjligt att jag läste det fel. Om personen som först misshandlade är samma person som sedan mördade, är det ju så klart svårt att se en förmildrande omständighet. Om GM först blev misshandlad och därefter kom tillbaka med kniv…möjligen en förmildrande omständighet.

Nja! GM hinner ju begrunda vad han är på väg att göra och vilka konsekvenser det kan få när han går tillbaka. Har svårt att se något förmildrande där😏
Citera
2023-05-28, 05:48
Medlem
Citat:
Jag läste inlägget som att GM [personen som senare högg ihjäl BO, tolkar jag det som] var den som först blev misshandlad. Därefter kom GM tillbaka och ville väl hämnas eller upprätta sin heder, och hög ihjäl BO.

Möjligt att jag läste det fel. Om personen som först misshandlade är samma person som sedan mördade, är det ju så klart svårt att se en förmildrande omständighet. Om GM först blev misshandlad och därefter kom tillbaka med kniv…möjligen en förmildrande omständighet.

Ja. Fast nej.

Det är förmildrande om GM inte var den som startade bråket, utan själv blev misshandlad. Om GM i detta skede, alltså under själva misshandeln, hade lyckats få fram en kniv att hugga med, så hade det varit väldigt förmildrande. Då hade han kunnat frikännas på grund av nödvärn, eller nödvärnsexcess.

Men om GM återvänder senare med en kniv i avsikt att hugga den som misshandlade honom, så kan jag inte se att det är förmildrande.
Citera
2023-05-28, 05:52
Medlem
Det är en massa spekulationer i den här tråden om att BO och GM var svensk, invandrare, afrikan, arab. Men ingen vet alltså?
Citera
2023-05-28, 07:03
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:

Inte alls förmildrande. Det handlar ju inte om affekt, däremot finns det motiv.
Citera
2023-05-28, 07:29
Medlem
Så, BO säljer droger och försöker idka handel med GM och vänner. Det går snett, BO misshandlar GM, som i sin tur är känd av polisen sedan tidigare (för vad?). GM återvänder med kniv och hugger BO.

Nu utgår jag ifrån statistik och det som har hänt LÅTER ju inte direkt som ett "svenskt" brott primärt. En svensk ungdomsbrottsling kanske dras in i ett av brotten, men här har vi hela registret av hederskultur och arabism. Droghandel, misshandel i syfte att förnedra, knivhuggning, GM känd av polis sedan tidigare.

Återigen, kanske har andra anammat babbebeteendet. Men, det LÅTER ju inte som en svensk ungdomsbrottsling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in